traject van een kroon, wat is een redelijke termijn qua tijd

Author:
Miss Sweet Tooth
Posted:
zo, 12/11/2011 - 15:09
Ik moet linksboven een kroon. Dat is verder ook geen punt.

Bij mijn vorige tandarts (met pensioen) was dat altijd als volgt: slijpen, happen, eventueel wortelkanaalbehandeling allemaal in 1 behandeling (duurde meestal iets van 2 uur) en dan een week, hooguit een week later, de kroon. Binnen twee weken gepiept.

Bij deze tandarts duurt het allemaal wat langer. Anderhalve week geleden geslepen, afgelopen vrijdag week gehapt. De noodkroon lag er tussen het slijpen na 4 dagen uit, na het happen binnen twee uur en ook nog eens doormidden gebroken. Nu moet ik morgen naar hen toe voor een behandelig aan een tand, dus kan ik gelijk weer over de kroon beginnen.

Het pokkerige is: volgens hen duurt de kroon maken twee weken. Maar als hij klaar is, is zij op vakantie en als zij terug is, ga ik op vakantie. Ik heb dus al aangegeven dat ik niet vier weken met een stompje ga rondlopen dus dat daar een oplossing voor bedacht moet worden, bijv. dat een collega van haar hem gaat zetten.
Als ik het geweten had, had ik dus wel even gewacht met de kroon tot na onze beider vakanties. Overigens heb ik het wel gelijk gezegd toen ze over de kroon begon: het ding moet er voor de 24ste in zitten, anders nieuwe jaar. Zij heeft gezegd dat ze dat ging redden. Niet dus.

Mijn vraag: is deze lange duur, dus eerst slijpen, dan happen, en dan nog eens twee weken wachten, dus bijna 4 weken (zonder vakantiegezeur) gebruikelijk is?

Daarnaast: de stomp ligt bloot en volgens mij ook zenuwen onbeschermd omdat ik het niet kan aanraken, met een vinger, borstel of eten. Een noodkroon ligt er bij mij dus binnen no-time uit en lijkt daarom geen oplossing, maar zijn er andere mogelijkheden die ik morgen kan bespreken? Want het is bijzonder vervelend, die gevoeligheid.
mecánico para …

als de zenuw eruit is voel je toch niets? of heb je het over twee verschillende dingen? daarnaast, ik zou niet direct aansluitend van een wortelkanaalbehandeling die kroon erop zetten tenzij er helemaal niets meer staat......en dan nog niet. want dan zou ik eerst een stomp opbouwen. en na een maandje of 3-6 eens verder gaan met de bouw.
zo, 12/11/2011 - 15:46 Permalink
Miss Sweet Tooth

als de zenuw eruit is voel je toch niets? of heb je het over twee verschillende dingen? daarnaast, ik zou niet direct aansluitend van een wortelkanaalbehandeling die kroon erop zetten tenzij er helemaal niets meer staat......en dan nog niet. want dan zou ik eerst een stomp opbouwen. en na een maandje of 3-6 eens verder gaan met de bouw.

Bericht ging niet helemaal goed, geloof ik.

Nogmaals.

Er is (nog) geen zenuwbehandeling geweest (wel bij mijn voorgaande kronen gedaan).

Verder, zou dat dan impliceren dat ik 3-6 maanden met een gat rondloop? :o Dit omdat ik de noodkroon er dus na zoveel dagen cq uur eruit gegeten had, en ik in het verleden hetzelfde probleem had. Mijn kronen zitten ook vast met permanent cement en niet tijdelijk, omdat dat bij mij niet werkte.
zo, 12/11/2011 - 16:00 Permalink
mecánico para …

slijpen happen
Oftewel, de zenuw zal er nog wel in zitten.

kan zijn maar er wordt wel meer geschreven.
Waarom zou je een tijdelijke kroon tijdelijk vast zetten? omdat ie er nog af moet. blijkbaar kan ie geen tijdelijke kronen maken of heb je erg lage kiezen. in beide gevallen zeg ik: doe dan beter je best om houvast te vinden........
zo, 12/11/2011 - 16:19 Permalink
Miss Sweet Tooth

slijpen happen
Oftewel, de zenuw zal er nog wel in zitten.

kan zijn maar er wordt wel meer geschreven.
Waarom zou je een tijdelijke kroon tijdelijk vast zetten? omdat ie er nog af moet. blijkbaar kan ie geen tijdelijke kronen maken of heb je erg lage kiezen. in beide gevallen zeg ik: doe dan beter je best om houvast te vinden........

Maar wat zou de tandarts dan kunnen doen? Ook in relatie tot je vraag dat er niet gelijk plop een kroon op moet na een zenuwbehandeling, dan loop ik dus steeds te modderen met uitvallende noodkronen. Ik knars overigens, dus ik weet dat ik ook de dader ben in deze, maar goed, ondertussen ligt de kroon er dus steeds uit tenzij hij gemetseld is met permanent, en ja, dat kan natuurlijk pas met de echte kroon en niet de noodkroon want die moet er weer af, natuurlijk.
zo, 12/11/2011 - 17:36 Permalink
mecánico para …

dat je knarst wist ik allang, want anders donderen die kronen er niet uit. Maaaaaaaaaaaar, waarom wordt er daar niets aan gedaan terwijl er wel kronen gebakken worden? ik lees wederom een onderbouwing van mijn idee dat er ad hoc/hapsnap wordt behandeld maar niet geholpen! dus ja je loopt te modderen omdat er niet voorspelbaar wordt gehandeld. en daar snap ik nooit de lol van want zo wordt het absoluut niet aangeleerd.
zo, 12/11/2011 - 18:01 Permalink
Miss Sweet Tooth

dat je knarst wist ik allang, want anders donderen die kronen er niet uit. Maaaaaaaaaaaar, waarom wordt er daar niets aan gedaan terwijl er wel kronen gebakken worden? ik lees wederom een onderbouwing van mijn idee dat er ad hoc/hapsnap wordt behandeld maar niet geholpen! dus ja je loopt te modderen omdat er niet voorspelbaar wordt gehandeld. en daar snap ik nooit de lol van want zo wordt het absoluut niet aangeleerd.

Behalve een 'bitje' wat ik 's nachts in heb voor het knarsen, wat zou er anders gedaan kunnen worden?
zo, 12/11/2011 - 18:41 Permalink