Hallo,
In de afgelopen maanden zijn er bij mij 7 nieuwe witte vullingen geplaatst,aangezien het onder de oude vullingen was gaan rotten. Sommige vullingen leveren geen problemen op,enkele andere wel:
-In een van mijn achterste kiezen is in de afgelopen 3 maanden 4 keer een nieuwe vulling geplaatst.De eerste 3 drie zijn er na korte tijd uitgevallen,de vierde zit er nu een week in en in deze laatste witte vulling is een metalen pennetje geplaatst.Tijdens het aanbrengen van dit metalen pennetje kreeg ik een enorme pijnscheut,ondanks de verdoving.De afgelopen week slaap ik hooguit enkele uren,en wordt wakker van de pijn nadat de paracetamol uitgewerkt is.Overdag heb ik in koude omgevingen veel pijn aan mijn onderkaak welke uitstraald naar mijn oor.De pijn verdwijnt weer als ik ongeveer een half uur in een warme omgeving ben.
Bij de laatste twee bezoeken aan mijn tandarts heb ik vanwege de grote en diepte van de vulling om een grijze vulling gevraagd,maar niet gekregen.
-Er was een kleine vulling een maand na plaatsing uit een van mijn bovenste voortanden gevallen,en die is herplaatst.Helaas heeft mijn tandarts ook ongevraagd en onaangekondigd het glazuur bovenop mijn ondertanden afgeslepen,waardoor deze nu ook gevoelig zijn geworden.Eerlijk gezegd zijn ze er hierdoor ook niet mooier op geworden;je ziet van bovenaf dat ze afgeslepen zijn.
-Een derde vulling is ook een maand na plaatsing er uit gevallen,en weer herplaatst.Alleen licht gevoelig.
Mijn vraag aan u is:1.Is het normaal dat meerdere vullingen zo kort na plaatsing er uit vallen?
2.Is het normaal dat een vulling met een metalen pinnetje er in zoveel pijnklachten opleverd?
3.Is het normaal dat wanneer er een vulling in een boventand geplaatst wordt het glazuur van de ondertanden
afgeslepen wordt?
4.Worden er tegenwoordig geen grijze vullingen meer geplaatst?
Een heleboel vragen die na 12 bezoekjes in de laatste 3 maanden zijn onstaan.Eerlijk gezegd vraag ik mij af wat ik nu het beste kan doen.Alvast bedankt voor jullie antwoord!
In de afgelopen maanden zijn er bij mij 7 nieuwe witte vullingen geplaatst,aangezien het onder de oude vullingen was gaan rotten. Sommige vullingen leveren geen problemen op,enkele andere wel:
-In een van mijn achterste kiezen is in de afgelopen 3 maanden 4 keer een nieuwe vulling geplaatst.De eerste 3 drie zijn er na korte tijd uitgevallen,de vierde zit er nu een week in en in deze laatste witte vulling is een metalen pennetje geplaatst.Tijdens het aanbrengen van dit metalen pennetje kreeg ik een enorme pijnscheut,ondanks de verdoving.De afgelopen week slaap ik hooguit enkele uren,en wordt wakker van de pijn nadat de paracetamol uitgewerkt is.Overdag heb ik in koude omgevingen veel pijn aan mijn onderkaak welke uitstraald naar mijn oor.De pijn verdwijnt weer als ik ongeveer een half uur in een warme omgeving ben.
Bij de laatste twee bezoeken aan mijn tandarts heb ik vanwege de grote en diepte van de vulling om een grijze vulling gevraagd,maar niet gekregen.
-Er was een kleine vulling een maand na plaatsing uit een van mijn bovenste voortanden gevallen,en die is herplaatst.Helaas heeft mijn tandarts ook ongevraagd en onaangekondigd het glazuur bovenop mijn ondertanden afgeslepen,waardoor deze nu ook gevoelig zijn geworden.Eerlijk gezegd zijn ze er hierdoor ook niet mooier op geworden;je ziet van bovenaf dat ze afgeslepen zijn.
-Een derde vulling is ook een maand na plaatsing er uit gevallen,en weer herplaatst.Alleen licht gevoelig.
Mijn vraag aan u is:1.Is het normaal dat meerdere vullingen zo kort na plaatsing er uit vallen?
2.Is het normaal dat een vulling met een metalen pinnetje er in zoveel pijnklachten opleverd?
3.Is het normaal dat wanneer er een vulling in een boventand geplaatst wordt het glazuur van de ondertanden
afgeslepen wordt?
4.Worden er tegenwoordig geen grijze vullingen meer geplaatst?
Een heleboel vragen die na 12 bezoekjes in de laatste 3 maanden zijn onstaan.Eerlijk gezegd vraag ik mij af wat ik nu het beste kan doen.Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Re: Uitstralende pijn
Veel tandartsen werken gewoon helemaal niet meer met grijze vullingen, dus dan kunnen ze ze ook niet plaatsen.
Vannacht weer door de pijn in mijn kies/kaak/oor wakker geworden.Na een half uurtje met mijn hoofd onder het kussen te hebbben gelegen werd mijn hoofd weer een beetje warmer,en de pijn weer minder.Misschien eens op zoek gaan naar een skimuts/bivakmuts/col of iets dergelijks om mijn gezicht/kaak tijdens de nacht een beetje warm te houden.
Hoe lang kan ik de pijnklachten het beste aankijken?En zegt het uitvallen van de vullingen nu meer over de kwaliteit van mijn tandarts dan over de moeilijkheidsgraad van de vullingen?
Met vriendelijke groet,
Hendri.
Vandaag een muts gekocht die ook de volledige onderkaak omsluit,dit om mijn kaak warm te houden tijdens de slaap.Gezien het tijdstip waarop ik nu post zal wel duidelijk zijn dat dit niets geholpen heeft:na twee en een halve uur slaap wordt ik wakker van de pijn aan de kies met de grote diepe vulling (die 4 keer in 3 maanden opnieuw gevuld is).Het straalt ook uit naar de kies ernaast en het kaakgewricht.
Ik heb nu dus al meer dan een week niet normaal kunnen slapen door de kiespijn,en hoewel ik in mijn leven een behoorlijk aantal nieuwe vullingen heb gekregen is dit een nieuwe ervaring voor mij.
Is het raadzaam om dit nog langer aan te kijken,of kan ik beter maandag contact met de tandarts opnemen?En in dat geval mijn eigen tandarts,of een andere?
Alvast bedankt voor de reactie!
Of van het weekend naar het spoedspreekuur gaan. Dan heb je gelijk de mening van een andere collega.
Tussentijds enkele nachten wel normaal kunnen slapen,maar de meeste niet.Pijnklachten leken overdag bijna weg te zijn (de temperatuur buiten is de laatste weken ook wat hoger),maar s'nachts toch wel flink terug te komen.
Gisteren een groot glas warme chocolademelk gedronken.Spontaan aangezichtspijn,maar nu dus ook bij warme drank.Bij de warme maaltijd van vandaag overigens geen pijn.
Vandaag toch even langs mijn tandarts om de prijslijst voor het nieuwe jaar te bekijken,en gelijk even gemeld dat ik nu ook aangezichtspijn kreeg van warme drank.Mocht nu gelijk in de wachtkamer plaatsnemen,en even later is er met een metalen voorwerp tegen de kiezen getikt (geen bijzonderheden),een test met een koud watje op dezelfde rij kiezen (korte reactie van de kies met de grote vulling),en een foto gemaakt.
Op de foto was niets bijzonders te zien,geen wortelpuntontsteking,en de vulling zit er dit keer wel goed in.Wel zit de vulling erg dicht bij de tandwortels.
Volgens mijn tandarts moet ik een wortelkanaalbahandeling ondergaan vanwege "acute pulpitis",ondanks dat er buiten het formaat van de vulling niets bijzonders op de foto te zien is.Ik heb haar eerlijk gezegd dat ik het nog even aan wilde kijken vanwege financiele redenen,en omdat ik nog hoop dat de pijnklachten met verloop van tijd nog over zouden kunnen gaan.
Is het reeel om te denken dat de pijnklachten met verloop van tijd over kunnen gaan,of breng ik mijn gebit juist schade toe door te lang te wachten met een wortelkanaalbehandeling?
Als het nog te houden is.
Vorige week een afspraak met een andere tandarts voor een second opinion gemaakt,en daar ben ik vandaag geweest.Deze is met een stalen pen rond mijn kies gegaan en heeft even tegen de kiezen rechtonder getikt,en vertelde mij alleen een hele grote vulling en wat "onrustig" tandvlees te zien,maar zonder foto geen uitspraken te willen doen.Op mijn vraag of hij dan misschien een foto wilde maken reageerde hij ontkennend,en verwees mij terug naar mijn eigen tandarts.Ik heb hem ook gevraagd wanneer mijn kies een wortelkanaalbehandeling zou moeten ondergaan,en wat de tekenen zouden zijn waar ik op moest letten om dit in gang te zetten,maar dat kon hij niet aangeven ("grijs gebied").
Al met al niet veel wijzer van geworden,wel iets armer.
Ik denk dat ik de situatie voorlopig aankijk,en als de pijn plotseling erger wordt of zich iets anders alarmerend voordoet alsnog overweeg om een wortelkanaalbehandeling op te laten starten.Het zal toch wel niet zo zijn dat mijn kiezen spontaan uit mijn mond vallen als ik een wortelkanaalbehandeling uitstel?
Nee, valt wel mee.
Hiermee naar mijn tandarts geweest,en na het maken van een foto de conclusie dat ik een tandwortelontsteking heb.
Mijn tandarts adviseerde mij de kies te laten trekken,omdat het slagingspercentage van een wortelkanaalbehandeling ongeveer 75 procent zou zijn,en er mogelijk extra kosten danwel complicaties na de wortelkanaalbehandeling zouden kunnen komen.
Is dit slagingspercentage van de wortelkanaalbehandeling lager dan gemiddeld,en is trekken dan de beste optie? Ga ik die kies achterin mijn mond dan niet missen met eten?Tot nu toe zijn alleen alle 4 verstandskiezen getrokken,de rest is nog intact.Blijft dit ook zo als deze grote kies straks getrokken zou zijn,of worden de andere kiezen dan extra belast?
Alvast bedankt voor uw reactie!
Slagingspercentage wortelkanaalbehandeling ligt wel iets hoger meestal meen ik.
Wellicht is het tijd voor een andere tandarts , op zijn minst een tweede mening . Ik krijg het gevoel dat hij geen zin heeft in een wortelkanaalbehandeling, om welke reden dan ook.
Wat beschreven werd in het verhaal , met een metalen pinnetje, is niet helemaal de technische manier om composietvullingen houvast te geven, voorzichtig uitgedrukt.
Dat mijn tandarts geen zin heeft in de wortelkanaalbehandeling heeft kan komen doordat ze weet dat ik niet verzekerd ben en de rekening zelf moet betalen.Dit is al vijf jaar zo sinds de afdeling waar ik destijds werkte (en de vaste baan die daar aan gekoppeld zat) naar oost-europa verdwenen is i.v.m. de lagere loonlasten daar,en ik mij sinds die tijd met tijdelijke baantjes en een veel lager en wisselend inkomen in leven probeer te houden.Desondanks heb ik mijn rekeningen altijd netjes op tijd voldaan,dus op dit gebied zou ze beter moeten weten.
Een andere mogelijke reden zou kunnen zijn dat de vorige 4 vullingen in deze kies het maar 2 weken tot enkele maanden gehouden hebben,en het metalen pennetje wat lastiger te verwijderen is.De meest radicale oplossing (trekken) is in dit geval ook de meest zekere oplossing van haar probleem...
Ik ga het advies om er eens een andere tandarts naar te laten kijken opvolgen,en hier de komende week mee bezig.Niet dezelfde als in 2012.Van die man ben ik niet veel wijzer geworden,maar dit is niet de enige tandarts uiteraard....
Wordt vervolgd!