Noodzaak trekken bovenste verstandskiezen

Author:
NickPetterson
Posted:
ma, 12/19/2011 - 15:12
Sorry als deze vraag al gesteld is op dit forum, ik kon helaas geen passend antwoord vinden.

Ik loop al een aantal jaar rond met 2 platliggende verstandskiezen in mn onderkaak. De kiezen in de bovenste zijn correct doorgekomen en staan ook recht.
Sinds kort heb ik een nieuwe tandarts en die dringt er sterk op aan om de kiezen te verwijderen om grote klachten te voorkomen. Bij de onderste kiezen begrijp ik dat en dit wil ik binnenkort ook laten uitvoeren.
Echter de tandarts geeft aan dat de bovenste er ook uit moeten en dit begrijp ik niet helemaal. Zijn redenatie is dat de bovenste kiezen blijven doorgroeien als ze geen tegendruk krijgen. Dit heb ik nog nergens anders gelezen en kan ik via google niet terugvinden.
Klopt dit? Is het noodzakelijk de bovenste (goedstaande) verstandskiezen ook te verwijderen zodra de onderste kiezen er uit zijn?

Bedankt!
Ortholimburg

Als de onderste verstandskiezen worden weggehaald ,dan hebben de bovenste geen antagonisten meer en kunnen ze idd gaan uitgroeien, hebben ze overigens ook geen funktie meer.Maar als ,zoals in uw geval de onderste WHT platliggen vermoed ik dat ze nu ook niet uitgekomen zijn, en dan maakt het eigenlijk niet zoveel uit.
De redenering is meestal dat als de WHT onder narcose moeten worden verwijderd, best alle verstandskiezen ineens worden weggehaald, om een tweede ingreep te vermijden als de andere tanden later toch, om een of andere reden zouden moeten worden geëxtraheerd. Voor de kaakchirurg scheelt het uiteindelijk maar tien minuten werk om ook die 2 andere tanden weg te halen.
ma, 12/19/2011 - 16:01 Permalink
mecánico para …

grootste probleem bij uitgroei bovenkaak is dat je de buurman, de voorlaatste kies, opzadelt met een grote kans op een pocket aan de acherzijde en dat is zonde. Kan je ook op google naar zoeken en niets over vinden, want dat zijn ervaringsfeiten en geen boekenwetenschap. nog afgezien van de mogelijk voor een leek wat vreemde terminologie. kortom,het advies is goed
ma, 12/19/2011 - 18:59 Permalink