tandartsverzekering

Author:
mariska70
Posted:
ma, 12/19/2011 - 19:16
Ik heb wegens omstandigdheden een premieschuld opgelopen bij CZ, daar heb ik een
betalingregeling voor getroffen die ik iedere maand trouw aflos,omdat ik al heel lang geen aanvullende verzekering heb en dus ook niet veel naar de tandarts ben geweest, maar nu echt moet en de kids ook wilde ik voor 2012 een gezinsaanvullende tandarts verzekering nemen. Maar helaas omdat ik een premieachterstand heb kan dat dus niet. :cry:
Dus of ik ga niet naar de tandarts of ik moet alles zelf betalen.Is er een maatschappij die alleen tandartsverzekeringen afsluit?
gr. Mariska
Chris888

Tot 18 jaar worden de meeste tandartsbehandelingen in principe 100% vergoed uit de basisverzekering, al begrijp ik dat er na 1 januari wel maximale vergoedingen gaan gelden (ivm de vrije tarieven van tandartsen). Maar in ieder geval hoef je voor kinderen niet alles zelf te betalen, het meeste niet zelfs.

Verder denk ik dat een controle + 1 keertje tandsteen verwijderen + 1 vulling minder kosten dan de premie voor een aanvullende verzekering. Je zou kunnen overwegen een controle uit te laten voeren en dan samen met de tandarts kunnen bekijken wat er evt. mogelijk is, financieel.
ma, 12/19/2011 - 19:30 Permalink
mariska70

Hoi, Bedankt voor je antwoord , ik had er ook al zoals jij zegt over nagedacht je hebt toch een eigen risico die je eerst moet betalen? Zou ik wel in 2012 over kunnen stappen naar een andere verzekering de schuld is nog niet helemaal af betaald in 2012.
gr mariska
ma, 12/19/2011 - 19:40 Permalink
Chris888

Van de site van de consumentenbond:

Uitzonderingen op het verplicht eigen risico
Het verplicht eigen risico van €220 voor de zorgverzekering in 2012 geldt voor alle vormen van zorg, behalve voor:

- zorg voor kinderen onder de 18 jaar;
- tandheelkundige zorg die wordt vergoed vanuit de basisverzekering voor verzekerden onder de 18 jaar;
- verloskundige zorg en kraamzorg;
- alle handelingen die de huisarts, verloskundige of kraamverzorger zelf uitvoert;
- bruikleenartikelen;
- gratis bevolkingsonderzoeken (bijvoorbeeld naar borstkanker);
- de griepprik voor risicogroepen;
- zorg die vanuit de aanvullende (tandarts)verzekering vergoed wordt;
- (herhalings-)recepten en doorverwijzingen naar het ziekenhuis (die zijn onderdeel van het doktersbezoek).

De antwoorden op je andere vragen weet ik niet, ik weet niet of je op een soort "zwarte lijst" staat waardoor andere verzekeringen je niet accepteren of dat je een verklaring moet ondertekenen waarop staat dat je geen schuld hebt bij een concurrent.

Een paar jaar geleden bestond overigens wel de mogelijkheid een tandartsverzekering af te sluiten bij een mij. waar je niet de basisverzekering had, maar of die er nog is en of die een gunstige premie heeft??
ma, 12/19/2011 - 19:54 Permalink
vV

kinderen vallen onder de basisverzekering. Als een maatschappij roept dat ze niet meer dan een x-bedrag gaan vergoeden kan dat pas wanneer dat genoemde bedrag aantoonbaar een marktconform bedrag is. De minster heeft al gesteld dat voorlopig de verzekeraars alles wat ingediend wordt moeten vergoeden , eerst moet de markt werken voordat er een marktconform tarief te bepalen is. Wat de verzekeraars berekend hebben uit voorgaande jaren is dat dus niet. Een verzekeraar die u in het komende halfjaar een eigen bijdrage voor jeugdzorg in de maag wilt splitsen is verkeerd bezig, en moet u als consument ook gewoon melding van maken bj de NZA.
Wateen marktconform bedrag is zal ook blijven schuiven, zolang de markt blijft schuiven. Betekent ook dat wanneer er per 1-1-2013 bv een inflatiecorrectiewordt toegepast deze ook in de vergoeding vanuit de basisverzekering moet worden toegepast, marktconform namelijk.

Voor de rest: wat u aan premie uitspaart aan de verzekering kunt u natuurlijk al wel gebruiken om de tandarts te betalen voor controleetc. echte werk kan dan in overleg worden uitgesmeerd.
di, 12/20/2011 - 08:29 Permalink