Vrijlegging mislukt :S

Author:
z0ez0e
Posted:
do, 12/25/2008 - 23:30
Hallo...

In juli hebben ze mijn 2 hoektanden vrij gelegd. Alleen is de kaakchirurg vergeten een ketting te plakken op me rechter hoektand :( , die ligt namelijk in me gehemelte, dus heb ik een nieuwe afspraak gemaakt. Om het te plaatsen... dat was vrijdag 19 december, maandag ging ik gelijk naar Ortho, en de dokter zij dat het weer verkeerd is gegaan, en dat hij het weer is vergeten te plaatsen (ketting). Dus ik wil weten wat ik moet doen... (2 keer een vrij legging, en de kaakchirurg is die ketting vergeten te plakken)
Misschien een klacht indienen?? :(

EN HET IS PIJNLIJK........... :smt010

iemand die mij misschien kan helpen ?? :wink:

Alvast bedankt,
mecánico para …

ik zou de schriftelijke vraagstelling van de orthodonist wel eens willen zien. mogelijk is er verschil in interpretatie over vrijleggen en vrijleggen en aan een draad leggen. overigens zou ik van de orthodontist verwachten dat na de eerste keer niet geheel naar wens, hij/zij de telefoon pakt en dat kort sluit. Je kan dus eigenlijk pas een klacht gaan indienen al sje weet waar de fout zit. En wie weet komt er uit de hoge hoed van de kaakchirurg wel een enorm goede reden om iets te doen zoals ie het heeft gedaan.
vr, 12/26/2008 - 10:25 Permalink
z0ez0e

Ik heb van alles kopieën gekregen, en er staat met vet gedrukte letters dat de kaakchirurg vrij moet leggen + een ketting plakken... :smt011 En de orthodontist heeft hun ook gebeld en ze hebben voor me een andere kaakchirurg geregeld, en die doet het zelfde fout... Dat is toch wel vreemd? :cry:
En mijn orthodontist zij nog van waarom doen ze steeds hetzelfde fout, en trouwens mijn orthodontist kwam voor mij in de vakantie (hij had 2 weken vrij) om te proberen een ketting te plakken maar het was te diep, hij bleef 2x proberen, als laatst had hij iets geplaats, en zij van dat het eraf kan vallen, als het zo is dan zien we wel bij je volgende afspraak. En wat hij heeft geplakt is na 2 dagen gevallen... En er zit nog soort van lijm erop en mijn tandvlees zit er overheen te groeien... is dat wel goed???

Dus ik weet nou niet wat ik moet doen :smt010

Alvast bedankt,
z0ez0e
vr, 12/26/2008 - 12:30 Permalink
panda2

Heel raar dat ze deze fout 2 keer maken! Ik heb ook 2 hoektanden vrij laten leggen en de eerste keer 1 en zonder kettinkje en de tweede keer allebei. (wel met kettinkje) Balen zeg dat je 2 keer die pijn hebt gehad en dan de tweede keer nog voor niks ook! (de linker is wel goed gegaan de eerste keer?) Ik weet hoe pijnlijk het is en wens je sterkte!
vr, 12/26/2008 - 13:38 Permalink
z0ez0e

Heel raar dat ze deze fout 2 keer maken! Ik heb ook 2 hoektanden vrij laten leggen en de eerste keer 1 en zonder kettinkje en de tweede keer allebei. (wel met kettinkje) Balen zeg dat je 2 keer die pijn hebt gehad en dan de tweede keer nog voor niks ook! (de linker is wel goed gegaan de eerste keer?) Ik weet hoe pijnlijk het is en wens je sterkte!

Bedankt, :D

Ja me linker hoektand die is in 1 keer goed gegaan... gelukkig... :wink:
Ja dat is zeker balen, voor de 2de keer pijn leiden, en alsnog voor niks!!! :smt013 :smt092

Wie kan me helpen met een vraag beantwoorden, die ik al eerder heb gesteld? ^^ :wink:

ALVAST BEDANKT,
z0ez0e
vr, 12/26/2008 - 14:10 Permalink
z0ez0e

welke vraag?

Ik heb van alles kopieën gekregen, en er staat met vet gedrukte letters dat de kaakchirurg vrij moet leggen + een ketting plakken... En de orthodontist heeft hun ook gebeld en ze hebben voor me een andere kaakchirurg geregeld, en die doet het zelfde fout... Dat is toch wel vreemd?
En mijn orthodontist zij nog van waarom doen ze steeds hetzelfde fout, en trouwens mijn orthodontist kwam voor mij in de vakantie (hij had 2 weken vrij) om te proberen een ketting te plakken maar het was te diep, hij bleef 2x proberen, als laatst had hij iets geplaats, en zij van dat het eraf kan vallen, als het zo is dan zien we wel bij je volgende afspraak. En wat hij heeft geplakt is na 2 dagen gevallen... En er zit nog soort van lijm erop en mijn tandvlees zit er overheen te groeien... is dat wel goed???

Dus ik weet nou niet wat ik moet doen

Alvast bedankt,
z0ez0e
vr, 12/26/2008 - 21:24 Permalink
mecánico para …

waarschijnlijk zit er geen lijm meer op. als de zaak los laat van de tand is het vaak de lijm die mee komt met het ijzer van de ketting/bracket.
En zou het wel zo zijn...........dan is het nog geen probleem want dan komt het via het wondje naar buiten/of is al weg. het is gewoon vergelijkbaar met vulmateriaal, so dont worry
vr, 12/26/2008 - 22:25 Permalink
z0ez0e

waarschijnlijk zit er geen lijm meer op. als de zaak los laat van de tand is het vaak de lijm die mee komt met het ijzer van de ketting/bracket.
En zou het wel zo zijn...........dan is het nog geen probleem want dan komt het via het wondje naar buiten/of is al weg. het is gewoon vergelijkbaar met vulmateriaal, so dont worry

Dank je wel ... :wink:
Ik was bang dat het iets ergs was .... :D
Je hebt me gerust gesteld... :)

Maar ben nog steeds bang van die vrij legging, straks maken ze weer hetzelfde fout, en vergeten ze die ketting!!!!!!! :smt011 Eigenlijk is het al erg genoeg na de 2de keer, dat de kaakchirurg het is vergeten... En 2 verschillende kaakchirurgen ook !! MET HETZELFDE FOUT!!!!! :smt105
Heb ik nou wel recht om een klacht in te dienen of niet ??? :smt100

Groetjes,
z0ez0e
vr, 12/26/2008 - 22:42 Permalink
mecánico para …

klachten indienen kan je altijd als je vind dat het niet is gegaan zoals je blijkbaar hebt afgesproken. Ik zou dat samen met de orthodontist bespreken en ook vragen waarom ze de ene wel en de andere niet hebben geligeerd (zo heet dat). Mogelijk komt er echt een goed verhaal, misschien ook niet. En dan is er niemand die je tegenhoud een klacht in te dienen.
vr, 12/26/2008 - 22:48 Permalink
panda2

@roko72: Ik zou zeggen ga ff google op vrijleggen hoektand en ja komt er denk ik wel achter!

Maar ik wil het ook wel in het kort vertellen: Vrijleggen is dat als je blijvende tand(en) niet vanzelf doorkomen en dus in je kaak blijven zitten dat ze de 'weg' naar buiten door je tandvlees open maken en als je pech/geluk (ligt er maar net aan hoe je het bekijkt) hebt doen ze er een slotje (net als bij een beugel) op waar een heel dun kettinkje aan vast zit op en dan wordt die weer aan je beugel vast gezet en dus onder lichte kracht naar buiten getrokken.

En ja het wordt op het moment van het vrijleggen wel verdoofd maar na een tijdje is de verdoving uitgewerkt en heb je nog wel een wond in je mond (in mijn en dit genoemde geval 2) en dan is het best wel pijnlijk ja!
Voor meer uitleg moet je verder gaan zoeken of hopen dat er nog iemand anders (met ervaring?!) reageerd.
za, 12/27/2008 - 23:43 Permalink
z0ez0e

@roko72: Ik zou zeggen ga ff google op vrijleggen hoektand en ja komt er denk ik wel achter!

Maar ik wil het ook wel in het kort vertellen: Vrijleggen is dat als je blijvende tand(en) niet vanzelf doorkomen en dus in je kaak blijven zitten dat ze de 'weg' naar buiten door je tandvlees open maken en als je pech/geluk (ligt er maar net aan hoe je het bekijkt) hebt doen ze er een slotje (net als bij een beugel) op waar een heel dun kettinkje aan vast zit op en dan wordt die weer aan je beugel vast gezet en dus onder lichte kracht naar buiten getrokken.

En ja het wordt op het moment van het vrijleggen wel verdoofd maar na een tijdje is de verdoving uitgewerkt en heb je nog wel een wond in je mond (in mijn en dit genoemde geval 2) en dan is het best wel pijnlijk ja!

Voor meer uitleg moet je verder gaan zoeken of hopen dat er nog iemand anders (met ervaring?!) reageerd.

Panda2 heeft gelijk meer kan ik ook niet uitleggen... :D
zo, 12/28/2008 - 13:02 Permalink
z0ez0e

Hellooooo,
nou ik ben laatst naar de otrho gegaan, voor mijn maandelijkse controlen (voor beugel), en die hebben die mislukte vrijlegging gezien en ik moest zo snel mogelijk een bracket erop plaatsen, doordat die soort van lijm er nog is, hebbe ze het erop gelijmd (of hoe je het ook moet zeggen). En ik hoop dat het dit keer wel goed is gegaan. :roll:
Nou goed nieuws is dat ik een gedeelte van me linker hoektand zie.... :smt121
wo, 01/14/2009 - 19:54 Permalink
panda2

Hoop echt voor je dat het nu goed blijft zitten en dat je resultaat gaat zien aan de rechter kant! Dat je links iets ziet is een teken dat het dus wel kan en dat het goed gaat! Ga voor je duimen!

Bij mij is het ook allemaal goed gekomen! Het kan echt!
suc6
wo, 01/14/2009 - 23:02 Permalink
z0ez0e

Hoop echt voor je dat het nu goed blijft zitten en dat je resultaat gaat zien aan de rechter kant! Dat je links iets ziet is een teken dat het dus wel kan en dat het goed gaat! Ga voor je duimen!

suc6

Ik hoop het ook.
Heel erg bedankt :D
vr, 01/16/2009 - 21:04 Permalink
z0ez0e

suc6

Ik hoop het ook.
Heel erg bedankt :D

Hallo... :(
Nou ik zat een appelflap te eten en toen voelde ik iets raars... het bleek dat me cleat los zat :o die op me gehemelte zat. Dus ik had gelijk Ortho gebeld en die zei van ja ik kan nu nix doen de arts is op vakantie, dus bel beter de kaakchirurg. Ik was bang dat me tandvlees erover heen zou groeien, dus ik ben tog maar wel naar Ortho gegaan en ik heb ze het laten zien en ze hebben het 3 keertjes geprobeert om het terug te plakken, en alsnog lukte het niet :x , dus ze zei van ja maak maar een afspraak voor volgende week omdat de arts er dan wel is... Ik zei toen van ja kan me tandvlees er niet overeen groeien??? :roll: ze zei ja ik hoop het niet.... Ik heb toen gevraagd of er een andere Ortho is, ze gaf me een nummer en die heb ik gebeld en heb morge een afspraak om 8 uur, ik hoop dat het lukt ( :smt013 want ik heb geen zin om weer een vrijlegging te krijgen VOOR DE DERDE KEER :smt011 )

Groetjes,
Z0ez0e
ma, 02/23/2009 - 18:04 Permalink
z0ez0e

hoop voor je dat het morgen gaat luken!

Hoe is het nu verder? Zie je wel al een beetje resultaat nu?

Bedankt.... :D
Nou me llinker hoektand zie ik bijna helemaal, die doet het goed!! maar eh die rechterkant aan me geheemelte is egt naar de maan... geen verandereingen, vier dagen geleden is die elastiekje los gegaan en nu die cleat..... maar ja je hoort t wel morge... ik hoop echt dat het gaat iukken....
En ik heb al een klacht ingedient en ik heb nog steeds geen antwoord gekregen.... dat was 3 weken geleden ik moet ze nog bellen.

Groetjes,
Z0ez0e
ma, 02/23/2009 - 21:16 Permalink
z0ez0e

hoop voor je dat het morgen gaat luken!

Hoe is het nu verder? Zie je wel al een beetje resultaat nu?

Hii, :wink:

Nou ik heb lang niet beantwoord...
Toen ik naar die kaakchirurg ging, maakte hij eerst foto's en ging hij me uitleggen wat hij gaaat doen en zei dat ik de volgende dag moest komen en dat hij die vrijleggen....
Het was pijnelijk!!!!! :smt010
Hij heeft alles bedekt en alleen me mond natuurlijk niet met een doek... Na ongeveer 20 min was hij klaar en zei ja sorry ik kon er nix op plakken!! Het ging te veel bloeden!!!!
me geheemelte was vol hechtingen, en daaronder watjes.
Ik moest na 4 dagen terug komen..... en ik had gelijk een afspraak gemaakt bij ortho, gelukkig dezelfde dag van de afspraak bij de kaakchirurg>
De kaakchirurg ging de hechtingen weg halen, en hij zei nu kan de ortho zelf die cleat plakken. Toen ging ik gelijk naar ortho en zei gingen die cleat erop plakken....
De arts zei wrm hebben ze niets erop geplakt :x !! ik had hem vertelt over die bloeding enzo...
Nou in ieder geval ik moet nu ook afwachten... Maar hopen dat het NIET weer eraf gaat vallen!! ik heb over 2 weken weer een afspraak bij ortho, en maar kijken wat ze gaan zeggen....

Liefs,
Z0ez0e
vr, 03/27/2009 - 16:59 Permalink
panda2

Wat een gedoe zeg! En ja ik weet het het vrijleggen is behoorlijk pijnlijk!!!!! :smt013
Ik hoop voor je dat hij nu wel blijft zitten en dat hij mooi door gaat komen!
Sterkte en ben benieuwd hoe en wat over 2 weken.

groetjes
vr, 03/27/2009 - 20:09 Permalink
z0ez0e

Wat een gedoe zeg! En ja ik weet het het vrijleggen is behoorlijk pijnlijk!!!!! :smt013

groetjes

Bedankt :D
Ik laat je wel horen

groetjes...
vr, 03/27/2009 - 20:42 Permalink
z0ez0e

groetjes

Bedankt :D
Ik laat je wel horen

groetjes...

Hallo,

hoe gaat het, nou ik heb het echt laatste tijd druk gehad..
Maar ja, mijn linker hoektand is al helemaal eruit gekomen en ben er super blij mee :D , alleen de rechterkant dat is echt een probleem :smt013 (NOG STEEDS)
nou ik had echt pijn aan de tandje ernaast, zeg maar de wortel daarvan>> dus ben ik maar gelijk naar ortho gegaan hij heeft gekeken en die zei dat het iets normaals is, maar na een maand werd t veel erger>> en ben ik weer gegaan en hij zei laten we een 3d foto maken van je kaken>> wat blijkt er dat de hoektand aan me gehemelte de wortel van me andere tand naar buiten duwt, en dat het mijn wortel beschadigd!! >> dus nu doet hij iets met me kiezen om het weer op de goede plek te zetten>> EN HET GAAT NOG ÉÉN JAAR DUREN :cry:

IK BEGIN ER ZAT VAN TE WORDEN!!!

MAAR JA IK MOET GEDULD HEBBEN!!

Groetjes,
Z0ez0e
wo, 12/02/2009 - 20:39 Permalink
z0ez0e

Gelukkig dat de linker nu helemaal goed gaat. wel balen van rechts.
Maar het kan wel goed komen als ik het goed begrijp?!

Suc6 er mee.

Ik hoop het wel ja...

maaar ik heb een vriendin die het ook heeft>> en zij w8 al rond de 2 jaar en toch is het er niet uitgekomen, en misschien moet het er uitgetrokken worden en een implantaat worden geplaatst >> en ik ben bang dat ik voor niks nu zit te wachten :(
wo, 12/02/2009 - 21:09 Permalink
panda2

bij mij zijn ook allebij mijn hoektanden vrijgelegd en gehaald en het is heel snel gegaan en zonder moeilijkheden.
Het kan dus wel. jammer dat het bij jullie niet gaat.

Mijn beugel zit er nu 2 jaar in en onder mag hij er einde van de maand uit.
Boven nog heel even geduld mijn hoektanden willen niet erg draaien naar de goede positie maar ook daar mag hij er snel uit.
Hopelijk gaat het bij jou ook goed komen en heb je dadelijk ook een mooei resultaat.

Groeten Panda
wo, 12/02/2009 - 21:25 Permalink
z0ez0e

bij mij zijn ook allebij mijn hoektanden vrijgelegd en gehaald en het is heel snel gegaan en zonder moeilijkheden.
Het kan dus wel. jammer dat het bij jullie niet gaat.

Mijn beugel zit er nu 2 jaar in en onder mag hij er einde van de maand uit.
Boven nog heel even geduld mijn hoektanden willen niet erg draaien naar de goede positie maar ook daar mag hij er snel uit.
Hopelijk gaat het bij jou ook goed komen en heb je dadelijk ook een mooei resultaat.

Groeten Panda

Ow cool man, maar hoe oud ben je>> want ik heb de ortho wel vaker gehoord dat ik later me beugel heb gekregen... ... ik ben namelijk 18. misschien dat je jonger bent en daarom dat het beter is gegaan??

Groeten,
Z0ez0e
wo, 12/02/2009 - 21:29 Permalink
panda2

Nee ik was toch echt later! Ik ben nu bijna 28 was 26 toen ik hem kreeg. Bij mij zei de kaakchirurg dat het hoogstwaarschijnlijk niet zou gaan lukken en de ortho was bang dat het een lang traject zou gaan worden maar al met al was het binnen een jaar helemaal door alleen is het netjes in rij zetten een ander verhaal. Daar zijn we nu ook al ruim een jaar mee bezig maar het is nu bijna goed!

Dus in mijn ogen ben jij zelfs jong begonnen. haha
do, 12/03/2009 - 12:39 Permalink
z0ez0e

Nee ik was toch echt later! Ik ben nu bijna 28 was 26 toen ik hem kreeg. Bij mij zei de kaakchirurg dat het hoogstwaarschijnlijk niet zou gaan lukken en de ortho was bang dat het een lang traject zou gaan worden maar al met al was het binnen een jaar helemaal door alleen is het netjes in rij zetten een ander verhaal. Daar zijn we nu ook al ruim een jaar mee bezig maar het is nu bijna goed!

Dus in mijn ogen ben jij zelfs jong begonnen. haha

Ow ja?? Het is een feit: ik heb een moeilijke gebit :smt012 :oops: Nou dan heb jij echt geluk :D BE HAPPY :wink:
do, 12/03/2009 - 19:24 Permalink
z0ez0e

Gefeliciteerd! :D :smt006 :smt020 :smt023 :smt041 :smt040 :smt026

Kun je weer gewoon zoenen! En pinda's eten, En langer dan twee weken met je tandenborstel doen.

Had je nog een klacht ingediend overigens?

Merciiiiii :smt003
Ja het is heerlijk zonder beugel!!
Nee ik heb me klacht ingetrokken..... het duurde allemaaal veelste lang...

Alleen vind ik het heel jammer dat me hoektand gedraaid is... dus de palatinale kant zit nu linguaal ... En linguaal zit palatinaal :smt011
Ik had ze nog gezegd... toen ik nog een beugel had... ik voel dat hij gedraaid is..maar ze zei nee dat is niet zo...ik heb het gisteren tijdens de controle bij me tandarts gevraagd, ze zei dat ik gelijk heb......maar ja ik kan nu niks meer doen... :(
za, 12/17/2011 - 11:39 Permalink
Ortholimburg

Palatinaal en linguaal is eigenlijk hetzelfde, alleen wordt het ene vaker voor boventanden gebruikt en andere voor ondertanden, dus ik vermoed dat bij jouw palatinaal buccaal zit en omgekeerd. Kan je nog camoufleren door wat reshaping van het palatinale (buccaal staande) vlak van de hoektand met composiet.
za, 12/17/2011 - 15:44 Permalink
z0ez0e

Palatinaal en linguaal is eigenlijk hetzelfde, alleen wordt het ene vaker voor boventanden gebruikt en andere voor ondertanden, dus ik vermoed dat bij jouw palatinaal buccaal zit en omgekeerd. Kan je nog camoufleren door wat reshaping van het palatinale (buccaal staande) vlak van de hoektand met composiet.

:oops: :oops: Sorry sorry bedoel labiaal i.p.v. linguaal!! :oops: :oops:
za, 12/17/2011 - 16:00 Permalink
z0ez0e

Wij halen het héél soms ook door de war hoor.
Maar wat m'n collega zegt: stukje composiet op laten bouwen, dan lijkt de hoektand net op een hoektand.
Maar dat zal je tandarts ook voorgesteld hebben, niet waar :smt020

Haha ja ik ook!!

Ja dat zei mijn tandarts inderdaad :) ... maar ik ben al blij genoeg dat me hoektand er eindelijk is :-P .. het is niet opvallend dus ik laat het gewoon zo ^_^ ... en ik weet dat een vulling in de loop van de tijd kan verkleuren... dus ik doe het nog liever niet :wink:
zo, 12/18/2011 - 21:45 Permalink
z0ez0e

Vulling verkleuren? dat is wel erg ouderwets hoor!
Een vakman/vrouw houdt daar rekening mee.
Ik gebruik Amaris (Voco) dat verkleurt een half tintje met 2-3 dagen.

Dat zij mijn tandarts zelf ... vandaar dat ik dat zei... hmmm....
zo, 12/18/2011 - 22:08 Permalink