hallo allemaal,
ik had een vraagje en hoop dat iemand mij kan helpen..
ik heb nu al bijna 3 jaar een beugel, 3 jaar geleden hebben ze allebei mijn hoektanden vrijgelegt omdat ze niet doorkwamen.. ze hebben een goud kettingtje geplaatst aan me hoektanden en verbonden aan mijn beugel zodat mijn hoektanden op die manier naar beneden zouden komen.
1 daarvan is goed doorgekomen.. en nou was ik afgelopen week bij de beugeltandarts en werd er mij verteld dat me hoektand( die nog niet door is) vast gegroeid is aan mijn bot. ik moet hiervoor naar de kaakchirurg en geholpen worden.. de opties zijn:
me hoektand eruit laten halen en al me tanden van achteren naar voren schuiven zodat op die manier me open liggende gat gevuld word.
me hoektand eruit laten halen en me snij tand oplaten schuiven en op de plaats van me snijtand een inplantaat laten plaatsen.
me hoektand er uit laten halen en die als inplantaat laten plaatsen?
heeft iemand hier ervaringen mee?
ik had een vraagje en hoop dat iemand mij kan helpen..
ik heb nu al bijna 3 jaar een beugel, 3 jaar geleden hebben ze allebei mijn hoektanden vrijgelegt omdat ze niet doorkwamen.. ze hebben een goud kettingtje geplaatst aan me hoektanden en verbonden aan mijn beugel zodat mijn hoektanden op die manier naar beneden zouden komen.
1 daarvan is goed doorgekomen.. en nou was ik afgelopen week bij de beugeltandarts en werd er mij verteld dat me hoektand( die nog niet door is) vast gegroeid is aan mijn bot. ik moet hiervoor naar de kaakchirurg en geholpen worden.. de opties zijn:
me hoektand eruit laten halen en al me tanden van achteren naar voren schuiven zodat op die manier me open liggende gat gevuld word.
me hoektand eruit laten halen en me snij tand oplaten schuiven en op de plaats van me snijtand een inplantaat laten plaatsen.
me hoektand er uit laten halen en die als inplantaat laten plaatsen?
heeft iemand hier ervaringen mee?
Re: hoektand vastgegroeid aan bot
"MIJN hoektand eruit laten halen en al MIJN tanden van achteren naar voren schuiven zodat op die manier MIJN open liggende gat ...etc"
Sorry ik ben wat allergisch voor slordig (geschreven) taalgebruik.
Optie1: lijkt me zinvol indien mogelijk
Optie 2: waarom dan niet onmiddellijk een implantaat voor de hoektand, is minder opvallend als de kleur van de kroon niet perfect is. Ofwel is er bot te weinig voor een implantaat, en kan de snijtand eerst naar achter en dan terug naar voor om bot te maken. Vrij omslachtig en het kan misschien vlugger met een botgreffe thv de hoektand
Optie 3: slaagkans voor een autotransplantatie van de hoektand ( want daar gaat het dan over) is niet goed, als de tand voordien al eens werd vrijgelegd ( follow up meer dan 300 autotransplantaties aan het ZOL te Genk.) Je kan natuurlijk redeneren dat niet geschoten altijd mis is, en als de transplantatie niet lukt optie 1 en 2 nog openliggen, maar ondertussen ben je wel veel tijd en een extra-ingreep verder.
Re: hoektand vastgegroeid aan bot
Na het lezen van je bericht ben ik zeer nieuwsgierig voor welke optie je gaat.
In ieder geval is jouw verhaal.. mijn ergste nachtmerrie. Bij mij zijn twee tanden net vrijgelegd en ik moet dus nog aan het beugelverhaal beginnen in de hoop dat ze 'naar beneden' willen komen.
Succes in ieder geval.
Groetjes