Rekening mondhygieniste

Author:
Miep66
Posted:
wo, 12/21/2011 - 20:25
Ik ben verhuisd naar een andere stad en zit sinds vorig jaar bij een tandartspraktijk met mondhygieniste. Eigenlijk viel me vorig jaar al op dat deze tandarts en mondhygieniste duurder zijn dan degenen die ik hiervoor had. Maar misschien had ik gewoon het geluk dat de vorigen relatief goedkoop waren.

Ik had in april al een nieuwe afspraak gemaakt bij de mondhygieniste voor november. Stom genoeg had ik die afspraak niet op de kalender gezet en ben hem daardoor vergeten .... eigen schuld, dikke bult, ik heb een dag later telefonisch contact met de praktijk gehad voor een nieuwe afspraak en ik zou een rekening krijgen voor een niet nagekomen afspraak. Daar was ik het ook mee eens (niet dat ik het leuk vond natuurlijk), het was tenslotte mijn eigen schuld en zij hadden ook tijd voor mij vrij gemaakt. Ik kreeg een rekening van € 55,- en dat was wel even slikken.

Goed, vandaag dus de behandeling die in november stond gepland. Eerst werd een uitgebreide vragenlijst doorgenomen of ik allerlei ziektes had of medicijnen gebruikte enz. Dat had al vorig moeten gebeuren, maar dat waren ze toen vergeten. Nam ongeveer een kwartiertje in beslag en gelukkig kon ik bijna alles met "nee" beantwoorden.

Daarna werd mijn tandvlees gecontroleerd met zo'n prikhaakje en werd tandsteen verwijderd. Daarna de mededeling dat mijn tandvlees toch niet helemaal goed was en dat ik een paar pockets had en is er even gesproken welke tandenstokers ik gebruik. Ik kan toch beter wat dikkere tandenstokers gaan gebruiken. Eén tand is vorig door de tandarts wat afgeslepen bij het plaatsen van een stifttand, die was ruw, die is wat gepolijst. Verder zei ze dat ik het bij de volgende controle bij de tandarts moest aangeven, dan kon hij hem goed polijsten. Nog even met een borstel het hele gebit polijsten en klaar was kees.
Fluitend stond ik 25 minuten later bij de assistente om de rekening in een dichtgeplakte envelop in ontvangst te nemen.

Pas later maakte ik hem open en schrok me dood. Het kostte € 92,98, € 82,64 voor 4x een T22 € 10,34 voor 2x polijsten. Ik heb begrepen dat een T22 een vrij uitgebreide behandeling is waarin o.a. pockets goed worden schoongemaakt. Ik heb het idee dat dat helemaal niet aan de orde is geweest, het lijkt me dat ik dat wel had gevoeld en dan niet zo heerlijk ontspannen achterover had gelegen ... naar mijn idee is er alleen tandsteen en misschien wat plak weggehaald, maar meer niet.
Volgende afspraak staat alvast genoteerd voor over een half jaar, maar ik zit er over te denken om een ander te gaan zoeken, want ik vind dit wel te gek worden, de tandarts was vorig jaar ook al aan de prijzige kant.

Of ligt dit gewoon aan mij en ben ik verwend door mijn vorige behandelaars?
Newtan

Wen maar aan deze prijzen. Ik vind het normaal.

En binnenkort kun je online gaan vergelijken en naar goedkopere mondverzorgers gaan zoeken.
Maar dan mag, formeel, geen nota meer betaald worden voor het niet nakomen van een afspraak.
Dat scheelt weer 55 euro's.
wo, 12/21/2011 - 21:56 Permalink
zel'dovich

Los van de hoogte van het bedrag, dat al of niet redelijk is, is het volgens mij wel zo dat in dit geval geen T22 codes berekend hadden mogen worden omdat vooraf kennelijk geen paro- of pocketstatus is gemaakt. Althans daar ga ik van uit.T22 gelden immers alleen voor zogeheten parodontitis-patienten en niet voor regulier tandsteen verwijderen. Daarvoor heb je de M-codes die meestal resulteren in een lagere rekening. Zoek eens op dit forum voor meer info, lees je in, en beslis vervolgens of je de T22's van de rekening af wilt krijgen!

Als ruwe indicatie zou je trouwens rekening kunnen houden met ongeveer 100 euro per uur voor de mondhygienisten, al of niet in dienst van de tandarts. Let wel: velen hanteren helemaal geen uurtarief maar een tarief op basis van verrichtingen, maar neem van mij aan als je er stelselmatig een factor 2 boven zit, dus 100 euro voor 25 minuten in de stoel of zo, gewoon sprake is van een hele dure MH!
wo, 12/21/2011 - 22:11 Permalink
Newtan

......
Als ruwe indicatie zou je trouwens rekening kunnen houden met ongeveer 100 euro per uur voor de mondhygienisten, al of niet in dienst van de tandarts. Let wel: velen hanteren helemaal geen uurtarief maar een tarief op basis van verrichtingen, maar neem van mij aan als je er stelselmatig een factor 2 boven zit, dus 100 euro voor 25 minuten in de stoel of zo, gewoon sprake is van een hele dure MH!

En vrijgevestigde MH heeft tussen de 75 en 100 euro per uur aan kosten. Tenzij ze meer dan 30 uur per week werken. En dat doen er niet veel hoor. Je kunt zelf uitrekenen wat zo'n MH dan aan bruto winst maakt. Bij een volle bezetting. Terwijl per uur anderhalve patient al flink doorpezen is.
Ik heb geen kijk op de kostenstructuur in een kamer in een tandartsenpraktijk met een MH er in. Ik vermoed dat die niet veel lager zitten dan €75 per uur. Wij zitten op 142,= per uur.
wo, 12/21/2011 - 22:41 Permalink
Miep66

Er is bij deze behandeling in elk geval geen pocketstatus gemaakt, staat ook op de rekening niet vermeld trouwens. Of die vorig jaar wel gedaan is weet ik niet. Ook toen viel de rekening nogal hoog uit (iets van € 85,- voor tandsteen weghalen, polijsten en instructie gebruik ragers/stokers). Maar ze heeft toen in ieder geval niets gezegd over pockets.
Ik heb in het verleden, jaren terug, wel eens een pocketbehandeling gehad bij een mondhygieniste en weet nog dat die erg pijnlijk was en lang duurde. Ik moest een paar keer terugkomen en op een gegeven moment was hij dicht. (De pocketstatus is toen wel bepaald, ze ging er in om te meten hoe diep die was en dat was bijna 1 cm.)
Ik bedoel maar, als zij in die 25 minuten 4 pocketbehandelingen uitgevoerd zou hebben zou ik dat toch wel gevoeld hebben? Ik heb alleen maar gevoeld dat ze tussen mijn tanden en kiezen en langs de randjes tandsteen wegkrabte. Ik denk zelf ook dat het meer een normale gebitsreiniging is geweest.
wo, 12/21/2011 - 22:52 Permalink
Miep66

Mijn moeder zit ook bij deze praktijk en van de week even bij haar gevraagd wat zij precies betaalt: zij blijkt maar € 46,- tot € 64,- per behandeling te betalen. De conditie van haar gebit en tandvlees is echt niet beter dan dat van mij (eerder slechter). Dat staat niet in verhouding tot de kosten die ik heb gemaakt (in april is er zelfs € 165,- bij mij in rekening gebracht). Wel woon ik in een andere buurt dan zij en dat is één van de rijkste buurten van deze stad en omgeving (helaas heb ik hier zelf alleen maar een klein huurappartementje) ..... ik kan het niet bewijzen, maar heb het gevoel dat het bij de totstandkoming van het factuurbedrag een rol speelt en dat ze me misschien toch ietwat verkeerd hebben ingeschat ....
Ik heb inmiddels per 1 januari een andere tandartsverzekering afgesloten met een hogere dekking, dat wel. Maar ook heb ik besloten dat ik naar een andere tandartspraktijk overstap. Want ik heb hier gewoon geen fijn gevoel bij.

Wel fijn trouwens dat er een forum zoals dit bestaat. Ik heb door het lezen van een aantal topics al heel wat opgestoken over het goed onderhouden van mijn gebit. Bedankt voor de reacties.
zo, 01/01/2012 - 13:19 Permalink
Miep66

Heb er geen melding meer van gemaakt. Ben wel vandaag naar mijn nieuwe tandarts geweest. Ben hier heel blij mee ! :D
Ze heeft controle uitgevoerd, tandvlees nagekeken en de foto's van vorig jaar van de vorige tandarts bekeken. Nieuwe foto's waren niet nodig, en er was niet direct een probleem met mijn gebit. Alleen 2 grote vullingen die misschien op termijn eruit moeten, omdat ze zouden kunnen gaan breken.
En verder: complimenten gekregen voor mijn goede mondhygiene!! :smt001 Mondhygieniste vond ze dan ook niet nodig, tenzij ik zelf echt graag wil .... tandsteen en aanslag haalt ze altijd zelf weg (was nu niet nodig), alleen als er echt een probleem zou komen met mijn tandvlees zou ze me naar de mondhygieniste sturen. :P
di, 01/24/2012 - 10:36 Permalink
vV

1 van de redenen dat dit soort uitwassen voort kan duren is dat de mensen die er het meest onder lijden uiteindelijk niet dat doen wat wel zou moeten, namelijk melden. Nu gaat het alleen om geld, maar het kan zomaar zijn dat er (onherstelbare) lichamelijke schade een gevolg is...oftewel: breder zien, niet alleen u bent de dupe, die andere mensen die daar komen ook..
Nog maar erover te zwijgen dat de bonafide zorgverleners een slechte naam krijgen...
di, 01/24/2012 - 15:18 Permalink
Miep66

Ik vind het lastig. Zoals ik zei, kom ik haar in het diplomaregister niet tegen en ook niet in het kwaliteitsregister. Ik heb haar ook gegoogled, en dan kom ik haar weer wel tegen op schoolbank. Ze heeft van 1997-2001 aan de Hogeschool Holland wel degelijk mondhygiene gestudeerd. Het lijkt mij dus dat ze wel een echte mondhygieniste is? Maar waarom ze dan niet in de registraties voorkomt?
Ik wil best een melding maken, maar dan wil ik wel zeker weten dat het echt niet klopt. De bedragen die ze in rekening heeft gebracht, tja, ik ga er nu wel vanuit dat die inderdaad niet terecht zijn geweest en daar baal ik stevig van, maar ik heb geen zin meer om daar ruzie over te gaan maken (ook omdat de rest van mijn familie, ouders en broer, ook bij deze praktijk zitten, ik vind dat ook niet fijn voor hen als ik nog stampij ga maken). Overigens vond mijn nieuwe tandarts ook de rekeningen van de tandarts van diezelfde praktijk wel aan de euhm .....laten we zeggen pittige kant. Al is het werk (gelukkig) wel correct uitgevoerd.
wo, 01/25/2012 - 15:35 Permalink
Fernando

De bedragen die ze in rekening heeft gebracht, tja, ik ga er nu wel vanuit dat die inderdaad niet terecht zijn geweest en daar baal ik stevig van, maar ik heb geen zin meer om daar ruzie over te gaan maken (ook omdat de rest van mijn familie, ouders en broer, ook bij deze praktijk zitten, ik vind dat ook niet fijn voor hen als ik nog stampij ga maken).

Het lijkt mij dat je toch aan de bel moet gaan trekken over die T-codes.
In de beschrijving van deze codes staat het volgende:

T22 Initiële parodontale behandeling zorgaanbieder zijnde mondhygiënist, per element : € 20,66
Uitsluitend te berekenen, indien volgend op T11 of T12. Van toepassing voor behandeling van elementen met
geregistreerde pocketdiepte > 4 mm.


Je schrijft dat dit je eerste behandeling was in deze praktijk, hoe hebben ze dan je pocketstatus kunnen meten?
Die code T11 / T12, wanneer heb je die het laatste gehad bij je vorige tandarts?
wo, 01/25/2012 - 17:26 Permalink
Lieneke

Dan lijkt het me ook dat het een mondhygienist is. Waarom bel je niet even om te vragen waarom ze niet in dit register staat. Misschien weet ze dan inderdaad van het bestaan af. Alhoewel dat wel heel vreemd zou zijn. Dan interesseer je je totaal niet voor je vak.
wo, 01/25/2012 - 17:33 Permalink
Miep66

Met alle respect hoor, maar ìk zou haar moeten wijzen op het bestaan van een register? Nee sorry, dat gaat me nou echt wat te ver .... :o zoals ik al zei, ik ga er maar vanuit dat ze wel degelijk mondhygieniste is, al komt ze kennelijk in de registratie niet voor. Ik laat het verder voor wat het is. Ik ben tenslotte nu geen patiënt meer in deze praktijk.
Ik kan het echt wel "breder" zien, ik heb dit alles ook met mijn familie besproken en die zouden eens navraag gaan doen of andere mensen die ze kennen misschien ook slechte ervaringen hebben in deze praktijk. Zelf zijn ze echter wel tevreden en tja, we hebben als patiënt de vrije keus in dit land, nietwaar?

Fernando: er is voor zover ik weet nog nooit een pocketstatus bij mij gedaan bij de vorige tandarts. Ben wel jaaaaaaren terug door de tandarts naar een mondhygieniste doorgestuurd vanwege 1 pocket van 8 mm. Die is grondig behandeld en toen helemaal genezen. Ik hoefde er toen van de tandarts niet meer heen. Tandsteen en aanslag weghalen deed ook zij zelf bij de controle en owee als ze dan merkte dat ik er met poetsen en stoken met de pet naar had gegooid, dan gaf ze me flink op mijn donder :smt018 En terecht, want ik had daarvoor in mijn studententijd (en ook in mijn jeugd trouwens) een belabberde tandarts gehad waar ik nóóit gaatjes had en ook nóóit ontstoken tandvlees (maar niet heus) dus zij heeft nogal het nodige werk aan me gehad. Gaatjes gevuld en goede poets- en stookinstructies gegeven.
Maar de laatste pakweg 10 jaar ging alles eigenlijk heel goed.

Eerlijk is eerlijk: de mondhygieniste heeft wèl geconstateerd dat mijn tandvlees wat bloedde, dus ik deed toch iets niet goed. Ik was al een tijdje overgestapt op dunnere stokertjes, en die bleken te dun. Ik gebruik nu weer de dikkere van stimu *piep* (geen reclame?) en ook nog de kerstboompjes.
Of ik pockets had in december? ja misschien wel. Waren ze dieper dan 3 mm? Ik denk het niet, want dan waren ze vast niet in 1 maand genezen met gewoon beter stoken (Lieneke?). Dus die T22 zijn denk ik niet terecht.

Ik ga het geld echter niet terugvragen.
wo, 01/25/2012 - 19:33 Permalink
Fernando

Dus die T22 zijn denk ik niet terecht.

Ik ga het geld echter niet terugvragen.

En dat zou je wél moeten doen! Dit soort zorgverleners geven het beeld van "men declareert maar raak" en dat is slecht voor de gehele beroepsgroep. In 2012 zal men weer heel gemakkelijk een N-code gaan declareren, zonder dat de patient voldoet aan het paro-protocol. Juist klagen over onterechte declaraties stopt dit gedrag.

Een simpel briefje: je bestrijdt de in rekening gebrachte T22-code, aangezien deze alleen in rekening mag worden gebracht als er een T11 of T12-code aan vooraf is gegaan. Zij moeten de UPT-tarieven goed toepassen, en dat doen ze niet.

Ik wil je ook wel mijn bankrekeningnummer geven als je zo makkelijk met je geld omgaat :lol: :lol:
wo, 01/25/2012 - 21:00 Permalink
gorilla


Een simpel briefje: je bestrijdt de in rekening gebrachte T22-code, aangezien deze alleen in rekening mag worden gebracht als er een T11 of T12-code aan vooraf is gegaan. Zij moeten de UPT-tarieven goed toepassen, en dat doen ze niet.



Of misschien wou de mondhygieniste miep66 wel gewoon matsen door ipv een t11 of t12 + 4 x t22 + een m59 voor de rest van het gebit, slechts t22 te rekenen. Het zijn ook altijd de patienten die je probeert te matsen die je als dank proberen te naaien. Ik heb het wel geleerd ondertussen, ik declareer nu alles volgens protocol
wo, 01/25/2012 - 22:06 Permalink
mecánico para …

ik deed T11/12 ook wel eens niet op de nota. zeker bij enkele lokale defecten vind ik het te heftig. Maar als je iemand matst merken ze het niet en dan vinden ze het normaal. Als je dan iets wel rekent ben je te duur. Ik geef nooit meer korting, want het wordt niet gewaardeerd. En het vernagelt je gemiddelde op termijn. Dus Lieneke, niet doen. Prijs verlagen uit mats of medelijden heeft alleen invloed op jouw bedrijfsvoering en plat gezegd: het leed van een ander is alleen jouw zorg als het vergoed wordt door ze. Net als een bakker die geen brood weggeeft aan een dakloze, moet je behandelingen niet gratis aanbieden. En elke reactie die hierna komt op graaierigheid etc...........ga maar lekker een waterput slaan op eigen kosten in BurkinaFaso. En als dat gedaan is, dan krijg je van mij een schouderklopje. Ik sta er al helemaal scheef van.
wo, 01/25/2012 - 22:39 Permalink
Lieneke

Als ik een status kan maken in een paar minuten omdat er alleen nog maar een onderfront is, ga ik niet de volle mep rekenen. Dat staat gewoon niet in verhouding met een status waar je drie kwartier mee bezig bent met overal en nergens diepe pockets. Heeft niks met matsen of medelijden te maken.
wo, 01/25/2012 - 22:43 Permalink
gorilla

Als ik iets te duur vind, dan hou ik de code gewoon aan en breng het bedrag naar beneden.

Dan ben je net zo hard aan het sjoemelen, de patient snapt nog steeds niet dat'ie gematst wordt en je mist een heel stuk dossier (ik ga echt niet echt een hele schriftelijke pocketstatus maken voor niks, in mijn eentje doe ik daar 45min over en het is oersaai werk)


Hoe dan ook, ik wou alleen zeggen dat die topicstarter vermoedde opgelicht te worden door de mh maar dat (en ik vermoed dat dat het geval is echt is) de mh de patient probeerde te matsen
wo, 01/25/2012 - 22:50 Permalink
Lieneke

Sjoemelen? Niks sjoemelen. Dat mag gewoon. Patient wordt niet gematst, ik declareer gewoon naar eer en geweten.
Oh wacht, ik geloof dat je iets niet helemaal hebt begrepen. Ik heb het over iemand die enkel nog een onderfront heeft en verder edentaat is. Dus je mist dan ook niks in de status/dossier.

PS beantwoordt mijn pb eens. Ik zie dat hij gelezen is.
wo, 01/25/2012 - 22:53 Permalink
Miep66

Hé, maar zo zie je maar hoe verschillend jullie onderling al declareren! Ik heb er ook aan gedacht dat ze misschien wel een andere code had moeten gebruiken, maar dat dit misschien makkelijker of praktischer was, of goedkoper. Laat staan dat de patiënt zelf de discussie aan moet gaan met de behandelaar.

Daar komt nog bij dat ik de nota's van vorig jaar niet heb bewaard, dus ik kan niet meer nakijken welke codes ze toen precies bij me in rekening heeft gebracht.
Het wordt hoe dan ook een ontzettend lastige en vervelende kwestie.
En nee, ik ga zeker niet makkelijk met geld om!! Maar ik maak in dit geval een afweging tussen hoeveel tijd en stress het me gaat kosten en wat het me vermoedelijk gaat opleveren, en zie er daarom vanaf.
Lesje geleerd, gewoon niet meer naar toegaan en een ander gezocht. De praktijk waar ik nu zit, daar zitten 3 van mijn collega's ook, ik ben er via mond-tot-mond reclame terecht gekomen. Ze waren alle 3 zò tevreden. Zoals deze tandarts door zijn goede mtm-reclame zal groeien, zal de andere praktijk zijn patiënten door negatieve reclame wel zien verminderen hoor. Ik zal vast niet de enige ontevreden patiënt geweest zijn.
do, 01/26/2012 - 10:19 Permalink