ragertjes en diabetes

Author:
moniqueirene
Posted:
wo, 12/21/2011 - 23:55
Hoi, ik gebruik altijd de kleinste ragertjes die ik kan krijgen, werkt perfect. Idd zijn er ook van die rubberen ragertjes te koop, voor zeer smalle openingen.
Ik kom bijv. overal tussen mijn tanden met ragertjes, maar de 4 ondertanden (midden) daar kom ik alleen met flosdraad tussen.
Erg jammer, omdat de ragertjes best heel goed werken.
Heb ik gelijk een vraagje: hoogstwaarschijnlijk heb ik suikerziekte, ik had een nuchtere waarde van 18.5 en bepaalde ''vage klachten'' die bij diabetes zo kenmerkend zijn.
Ik had terug moeten komen bij de diabetes verpleegkundige (ook omdat het in mijn geval erfelijk kan zijn) (Oma, moeder, broer en diens dochter, dus mijn volle nicht).
In ieder geval werd ik gebeld door de HA, die mij vertelde dat de diabetesverpleegkundige ziek was en dat ik de volgende week terug moest bellen voor een afspraak. Mede door mijn drukke baan en een doses gemakzucht :oops: (ontkenning van), heb ik nagelaten om te bellen voor een nieuwe afspraak. (ben niet zo'n dokter loopster).
Maar naar de tandarts ga ik altijd trouw maar vond vandaag wel dat ik hem moest vertellen dat ik mogelijk suiker heb. Ik kom al vele jaren bij hem (denk al zo'n 20 jaar).
Hij vond dat ik echt aan mezelf moest denken en direct een afspraak moest gaan maken omdat diabetes alles aan kan tasten. Ik beloofde hem het ook, maar toen de assistente tandsteen bij mij aan het verwijderen was, is de tandarts naar de wachtkamer gegaan en sprak mijn man aan dat hij me echt achter me kont aan moest zitten wat betreft de afspraak bij de diabetes verpleegkundige. Ik was hier een beetje verbaasd over en tegelijkertijd ook blij, want dit laat toch zien dat je tandarts zorg voor je heeft. Hij drukte mijn ma ook nog eens op het hart dat diabetes alle organen aan kan tasten als je niet goed geregeld bent. Ik moest van mijn man gelijk morgen een afspraak gaan maken, maar door drukte op mijn werk heb ik beloofd in het nieuwe jaar gelijk een afspraak te maken.
Ik verzorg mijn gebit goed en grondig, maar kan het nu zo zijn dat de tandarts toch iets opgemerkt heeft van diabetes...? Juist omdat hij mijn man er zo op aansprak.
Kan een tandarts zien of vermoeden dat iemand suiker heeft...?
Ik ben overigens heel tevreden over mijn tandarts en altijd geweest.

Met vriendelijke groet,
Monique :D
Workie

Hoi, ik gebruik altijd de kleinste ragertjes die ik kan krijgen, werkt perfect. Idd zijn er ook van die rubberen ragertjes te koop, voor zeer smalle openingen.
Ik kom bijv. overal tussen mijn tanden met ragertjes, maar de 4 ondertanden (midden) daar kom ik alleen met flosdraad tussen.
Heb ik gelijk een vraagje: hoogstwaarschijnlijk heb ik suikerziekte, ik had een nuchtere waarde van 18.5 en bepaalde ''vage klachten'' die bij diabetes zo kenmerkend zijn.
Ik had terug moeten komen bij de diabetes verpleegkundige (ook omdat het in mijn geval erfelijk kan zijn) (Oma, moeder, broer en diens dochter, dus mijn volle nicht).
In ieder geval werd ik gebeld door de HA, die mij vertelde dat de diabetesverpleegkundige ziek was en dat ik de volgende week terug moest bellen voor een afspraak. Mede door mijn drukke baan en een doses gemakzucht :oops: (ontkenning van), heb ik nagelaten om te bellen voor een nieuwe afspraak. (ben niet zo'n dokter loopster).
Maar naar de tandarts ga ik altijd trouw maar vond vandaag wel dat ik hem moest vertellen dat ik mogelijk suiker heb. Ik kom al vele jaren bij hem (denk al zo'n 20 jaar).
Hij vond dat ik echt aan mezelf moest denken en direct een afspraak moest gaan maken omdat diabetes alles aan kan tasten. Ik beloofde hem het ook, maar toen de assistente tandsteen bij mij aan het verwijderen was, is de tandarts naar de wachtkamer gegaan en sprak mijn man aan dat hij me echt achter me kont aan moest zitten wat betreft de afspraak bij de diabetes verpleegkundige. Ik was hier een beetje verbaasd over en tegelijkertijd ook blij, want dit laat toch zien dat je tandarts zorg voor je heeft. Hij drukte mijn ma ook nog eens op het hart dat diabetes alle organen aan kan tasten als je niet goed geregeld bent. Ik moest van mijn man gelijk morgen een afspraak gaan maken, maar door drukte op mijn werk heb ik beloofd in het nieuwe jaar gelijk een afspraak te maken.
Ik verzorg mijn gebit goed en grondig, maar kan het nu zo zijn dat de tandarts toch iets opgemerkt heeft van diabetes...? Juist omdat hij mijn man er zo op aansprak.

Met vriendelijke groet,
Diabetes komt ook in mijn familie veel voor en ik laat ook regelmatig mijn bloed controleren. Tot nu toe is alles goed en ben ik nog lang niet zover dat ik naar een diabetes verpleegkundige hoef. Maar in jouw geval zijn de bloedwaardes toch wel erg afwijkend en zul je waarschijnlijk je levensstijl moeten aanpassen. En dat is helemaal niet erg want daar kun je heel oud mee worden.

Als je zoiets tegen een tandarts verteld gaan bij hem of haar de alarmbellen af, want suiker kan slopend zijn voor je lichaam. Dat de tandarts je dan ook zo op je huid zit en zelfs je man er vriendelijk maar toch dringend op aanpakt is dan ook juist in mijn ogen. Kan me voorstellen dat dit toch wel weer erg confronterend is, maar vind persoonlijk dat de tandarts heel correct en goed gehandeld heeft. Er hoeft nu dan nog niks aan de hand te zijn maar kan op kort termijn wel het geval zijn. De tandarts heeft het nu vooral over schade aan organen gehad maar je gebit kan ook snel achteruit gaan. Het lichaam zit raar in elkaar maar het 1 en de ander heeft wel met elkaar te maken. Nu is het nog een puzzel maar zorg ervoor dat er altijd stukjes overblijven, als alles in elkaar valt ben je misschien te laat rn had je een hoop ellende kunnen besparen.
do, 12/22/2011 - 00:22 Permalink
digna1974

Met vriendelijke groet,

hi ik heb diabetes en kwam er achter toen me waarde op 20 stond, ik ben direct in behandeling gegaan,
moest in het begin elke week naar de huisarts om de bloedsuiker te meten en de juiste instelling te zoeken,
kwa medicatie,moest ook naar dietiste, en meer bewegen,met jouw waarde moet je echt wat mee latendoen,
dat is veels te hoog,als je het niet laat behandelen kanje bloedsuiker nog hoger worden en idd het is niet goed voor je gestel,bij mij heb het schade aan me gebit berokkent, ikheb waarschijnlijk een tijdje onbehandeld rondgelopen met hoge waarden,dus ik zou je ten zeerste aanraden het laten behandelen, in het begin is het
zwaar,maar als je eenmaal ingesteld ben ga je een keer in de drie maanden op controle,waarschijnlijk
zal je leefstijl moeten aanpassen,datwas bij mij tenminste zo, wens je veel sterkte,,mijn tandvlees was trouwens heel donkerrood en flink ontstoken toenme waarde hoog waren,
nu is hetde normale kleur daaraan zou een tandart kunnen vermoeden dat je suiker heb, gr digna
do, 12/22/2011 - 07:56 Permalink
Workie

Ik had je niet behandeld... Bij niet- of slecht instelde suiker mag je niet behandelen... Preventieassistenten zijn ook niet opgeleid om mensen met een medische complicatie te behandelen.

Mag dit wel als alles onder 'controle' is? En wat als de patiënt je niet alles heeft verteld?
do, 12/22/2011 - 22:13 Permalink
Newtan

:lol: Dat is vaak geen probleem: wat niet weet, wat niet deert.
Ik kwam er laatst achter dat:
- een bevriende patient die ik al járen ken suikerziekte blijkt te hebben.
- Een patient die ik ook al 15 jaar behandel pufjes gebruikt waardoor hij inderdaad caries op hele vreemde plekken kreeg.

Stom, gewoon niet voldoende doorgevraagd.
Maar ik ben natuurlijk de énige hier die dat overkomt :lol:

Met andere woorden:
- vraag wat je kan.
- behandel wat je kunt
- maak je achteraf niet teveel zorgen over de mogelijke risico's die je achteraf hád kunnen voorkomen.
- blijf navragen hoe het na de vorige keer gegaan is.

Daar wordt je wijs van.
do, 12/22/2011 - 22:40 Permalink