Orthodontist zet geen spalkje

Author:
Mehmet06
Posted:
do, 12/22/2011 - 21:03
Hallo,

Ik heb al 2 jaar lang een behandeling gevolgd bij de orthodontist. Na 2 jaar kreeg ik te horen dat de behandelingen niet meer werden vergoed door de ziekenfonds. Doordat mijn behandeling nog een jaar zou gaan duren en wij het niet meer konden betalen hebben wij ervoor gekozen om de beugels eraf te laten halen. Doordat wij vroegtijdig met onze behandeling zijn gestopt, heeft de orthodontist geen spalkje gezet. Mijn vraag is zijn deze spalkjes echt nodig? Moet de orthodontist als ik de spalkjes betaal de spalkjes erop zetten? Kan ik ervoor kiezen om bij een andere orthodontist de spalkjes te laten zetten en zo ja wat zijn dan de kosten voor deze behandeling?

Alvast Bedankt

Mvg,

Mehmet
Ortholimburg

Er kan in principe wél een spalk geplaatst worden ,ook als je de behandeling voortijdig en op eigen initiatief stopzet, tenminste als de tandstand het toelaat. Als er bijvoorbeeld nog spleten tussen de voorste tanden zitten kan het niet, of is het alleszins niet zinvol .Dit moet je gewoon overleggen met je orthodontist. Bij iemand anders gaan zou ik niet doen , omdat ik denk dat het moeilijk is om zomaar vlug bij een "vreemde " orthodontist terecht te kunnen, enkel en alleen om een draadje te kleven, maar je kan het altijd proberen.
do, 12/22/2011 - 23:04 Permalink
Mehmet06

Dat is het probleem juist heb een discussie gehad met de orthodontist, hierdoor heeft hij (irritatie) geen spalkje achter me tanden gezet. Zou het misschien handig zijn om nog te overleggen met de tandarts of heeft dat helemaal geen zin. En kan een tandarts eventueel een spalkje erachter zetten of verschil dat per tandarts

Alvast bedankt!

Mvg,

Mehmet
za, 12/24/2011 - 02:01 Permalink
Ortholimburg

ALs het zo zit, dan is het geen behandelingsprobleem maar dan is er een persoonlijk probleem tussen jullie beiden. Je kan proberen om via je tandarts bij een andere orthodontist terecht te komen, of missschien kan je tandarts bemiddelen. Sommige tandartsen kunnen ook wel zelf zo'n spalkje plaatsen, maar dat verschilt.
za, 12/24/2011 - 10:22 Permalink
Jeroen1981

Beste Orthodontisten,

Misschien kom ik nogal geirriteerd over op het nu volgende berichtje maar dat komt omdat ik me enorm bedonderd voel en boos ben. Het gaat als volgt:

15 jaar geleden heb ik een uitgebreide behandeling gekregen wat betreft een beugel en daarop volgend een nachtbeugel die ik voor een jaar moest dragen. Daarna zou het helemaal goedkomen en hoeft er verder niks meer aan te gebeuren. Nu 15 jaar later is het me opgevallen dat een aantal voortanden onder, naar voren en schuin zijn gaan groeien....geen gezicht. Dit bij meerdere mensen aangekaart te hebben lijkt het er sterk op dat hij nalatig is geweest door mij een geen spalkje achter mijn tanden te plaatsen. Vervolgens contact opgenomen met mijn orthodontist, voorgelegd wat me dwars zit en die kwam met het verhaal dat het toen niet kon; wegens dat mijn tanden te dicht op elkaar zitten waardoor ik hem kapot zou bijten, niet kan met mijn type gebit (alle tanden sluiten goed aan, zit geen enorme ruimte tussen dus ik snap niet waarom niet) en nog veel meer argumenten/excusessen. MAAR dat hij een gereduceerde offerte voor me zou opstellen om het te behandelen waarna er wel een spalk geplaatst kan worden???? We praten hier over een gereduceerde offerte van €800,- !! Ben er nog niet mee akkoord gegaan....eerst meer duidelijkheid zien te vinden wat betreft mijn rechten. Nu ik zo op meerdere forums ben geweest, waarin dezelfde klachten voorkomen, lijkt het er steeds meer op dat hij daadwerkelijk nalatig is geweest.

Graag zou ik hierop antwoord en uitleg willen hebben?

Alvast bedankt

Jeroen
wo, 12/28/2011 - 14:30 Permalink
Ortholimburg

Het feit dat je tanden terug zijn verplaatst is op zichzelf geen onderwerp van beroepsfout. Dit gebeurt nu eenmaal. Als tanden op een bepaalde leeftijd niet meer zouden bewegen ,betekende dit ineens dat we volwassenen ook niet meer orthodontisch kunnen behandelen.
Of je hierover van je orthodontist inderdaad correcte info hebt gekregen is een ander verhaal. Als je denkt dat dit niet zo is, dan zal je ofwel tot een overeenkomst moeten komen met hem, wat me na 15 jaar heel onwaarschijnlijk lijkt, ofwel moet je hem in gebreke stellen. Niet vergeten, als je denkt dat hij toen een fout maakte, ligt de bewijslast hiervoor bij jouw. Wat de informatieplicht betreft ligt het iets anders.
wo, 12/28/2011 - 16:03 Permalink
Jeroen1981

Bedankt voor je reactie.

Ik begrijp dat de bewijslast bij mij ligt, al is dit voor een ondeskundige natuurlijk moeilijk te bewijzen. Daarbij komt ook nog is dat hij de behandeldocumentatie niet meer heeft, deze is verjaard en in de prullenmand beland. Wat ik alleen vreemd vind is dat geen van deze argumenten op mijn gebit van toepassing is, namelijk kapot bijten van een spalkje die op mijn ondergebit zit....hoe kan je die nou kapotbijten, tanden die gewoon netjes aansluiten. Zojuist opnieuw contact opgenomen met de orthodontist en we hebben wederom een afspraak gemaakt om er nog is naar te kijken.

Ben benieuwd!
do, 12/29/2011 - 11:23 Permalink