pijn na terugzetten tand na val

Author:
Elisabeth31
Posted:
ma, 12/26/2011 - 12:37
Zoals ik in een ander onderwerp meldde ben ik vorige week maandagavond gevallen. Daarbij is mijn voortand waar een brug met dummy aan zit verschoven en de brug was stuk. De dummy is om de voortand weer recht te zetten doorgezaagd. Volgens de tandarts was tand met wortel en al verschoven. Hij voelde de wortel in het tandvlees. Nu staat alles weer recht.
Over 6 weken een foto en kijken of het dan goed is vastgegroeid.
Ik mag niks afhappen en dat doe ik ook niet.
Maar elke aanraking van die voortand blijft pijnlijk. Het tandvlees ziet een beetje blauw. Opzich logisch na zo'n klap en het terugzetten, maar hebben jullie enig idee hoelang die pijn duurt?
Ik kan door mijn handicap niet snijden dus ik heb elke keer hulp nodig. Voor deze val hapte ik veel dingen af die ik niet kon snijden.

Ik zou het heel fijn vinden te weten hoelang dit ongeveer duurt voordat de pijn minder word. Nu is het zo dat als ik maar per ongeluk de tand aanraak ik door de grond ga van de pijn.
Newtan

Poeh, moeilijk te zeggen. Want dat hangt van een aantal dingen af:
- was er al een wortelkanaalbehandeling gedaan aan de tand?
- beweegt de tand nu een beetje, of is hij solide gespalkt?
- zat er vroeger een ontsteking aan de tand?
- is de wortel gebroken?

Je merkt, sommige dingen heb je niet zelf in de hand.
En wij weten ze niet precies.

In het algemeen is na 4-5 weken de pijn minder.
di, 12/27/2011 - 21:28 Permalink
Elisabeth31a

hallo
dank voor het antwoord

er is geen wortelkanaalbehandeling geweest
de tand beweegt niet, hij is gespalkt mbv de brug die na het doorzagen weer is vastgezet met 'cement'.
er zat geen ontsteking aan de tand.
de wortel of tand waren niet gebroken

de wortel is 'uit de kom' geweest en teruggezet (op mijn verzoek zonder verdoving omdat ik de prikken vaak pijnlijker vind dan de behandeling, wat klopte :) ). Een pijnlijke aangelegenheid allemaal.
do, 12/29/2011 - 12:23 Permalink
Newtan

Hoewel het op afstand niet zeker te zeggen is, kan er een van de volgende dingen aan de hand zijn:
- er zit nu een ontsteking in of rond de wortel, waarbij de zenuw langzaam afsterft.
- de tand zit niet helemaal op zijn plek en raakt als eerste de overbuurman. Dan kneust het tandvlees.
Voor beide dingen heb je een tandarts nodig. Het gaat niet snel weg.
do, 12/29/2011 - 18:37 Permalink