kiespijn bij warm/koud maar op foto niets te zien

Author:
RianneV
Posted:
do, 12/29/2011 - 14:57
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag: ik heb sinds ongeveer 2 weken kiespijn rechtsboven, voornamelijk bij warm en koud eten. Tandarts heeft anderhalve week geleden een foto gemaakt waarop niks te zien is. Omdat de pijnklachten aanhouden ben ik gisteren naar een vervangend tandarts geweest. Die heeft weer een foto gemaakt waarop weer niks te zien was. Hij heeft nu een beschermlaagje over de kies aangebracht. Gisteravond had ik hele erge kiespijn. Pijn straalt nu ook naar oor en hele kaak. Met 2 x 500 mg paracetamol ben ik gaan slapen en vanmorgen maar weer naar de tandarts gebeld omdat ik niet goed weet wat ik moet doen. De assistente zei niks voor me te kunnen doen omdat op de foto niks te zien was en dat ik even moet afwachten. Maar ik maak me toch wel zorgen. Zou ik door af te wachten alles niet erger maken? Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt voor jullie reacties.
Illuminus

Lijkt me gezien de klachten op een pulpitis (ontstoken tandzenuw) lijken, op de foto zie je dan idd geen zwarting....maar geen zwarting is geen reden om niet te behandelen.

Echter rond de feestdagen komt er ook veel overbelasting voor (zeg maar als gevolg van de kerststress...schoonmoeders enzo :smt002 ) waardoor dit soort klachten ook wel eens voor willen komen. Goede diagnostiek is dus wel belangrijk.

Dus een degelijke koude(warmte)test, percussie, palpatie etc en dan de knoop doorhakken.

Sterkte
do, 12/29/2011 - 17:44 Permalink
Newtan

Ik denk dat het wel even kan wachten.
Wat de tandarts wel kan doen, is een klein stukje van de knobbels van de kies afslijpen.
Soms verloopt de vertanding van je gebit een klein beetje door slijtage.
En dan krijg je na eten, slikken of praten, of 's morgens vroeg pijn in de kies door druk op je tandvlees.
Een balanscontact heet dat. Eigenlijk uit balans dus.
do, 12/29/2011 - 18:51 Permalink
RianneV

Bedankt Frank, ik kan het tot nu toe met 2 a 3 paracetamolletjes van 500 mg. wel volhouden. Bij eten en veel bewegen van de kaak krijg ik idd soms hevige pijn. Mijn angst is dat als ik nog 9 dagen wacht dat ik de pulpitis erger maak en dat er misschien een ontsteking ontstaat of de zenuw afsterft. Ben ik dan niet (nog) verder van huis?
Ik ga natuurlijk liever naar mijn eigen tandarts, maar mss kan ik erger voorkomen door nu naar de vervanger te gaan. Ik twijfel.
do, 12/29/2011 - 18:58 Permalink
RianneV

Gisteravond om 22.00 uur kreeg ik heel veel last van kiespijn, kloppend stekend gevoel. Met Ibuprofen zakte de pijn en verder weinig last gehad. Nu ben ik opgestaan met een zeurende gevoel aan mijn kaak en het gevoel alsof de kaak iets dikker is.
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik denk dat ik de tandarts nog een keer ga bellen.
vr, 12/30/2011 - 09:38 Permalink
RianneV

Dat klopt, maar in dit geval komt twijfel voort uit ANGST :-) en dan ga je toch liever naar een vertrouwde persoon in dit geval mijn eigen tandarts, dan iemand die je niet kent. Onterecht gevoel, want ook deze tandarts is deskundig. Maar nog 9 dagen wachten zie ik ook niet zitten.......dus toch die twijfel. Het wordt tijd voor stappen zetten....kiezen uhhhh tanden opelkaar en ondergaan.
vr, 12/30/2011 - 10:58 Permalink
RianneV

Ik ben net terug van de tandarts. Inderdaad een acute zenuwontsteking en dus wortelkanaalbehandeling gehad. Het was nog even lastig om precies te lokaliseren welke kies het was, maar de tandarts nam echt goed de tijd om te testen en legde alles goed uit. Door een goede verdoving en bijverdoving absoluut geen pijn gehad tijdens de behandeling.
Veel angst vooraf gehad maar de behandeling viel 100% mee. Nu nog voorzichtig aan doen want er zit een noodvulling in. Na 9 januari terug naar mijn eigen tandarts om de behandeling af te maken. Hier heb ik geen angst meer voor want ik weet nu wat me te wachten staat.
vr, 12/30/2011 - 16:54 Permalink