De afgelopen 2 maanden ben ik 3 keer bij de tandarts geweest voor een wortelkanaalbehandeling (element 26). Ik vraag mij nu echter af of de laatste behandeling niet (deels) een herhaling is geweest van de tweede en vooral of dat de gangbare procedure is.
Factuur 1: X10, E02 (diagnostiek 36,16 euro)
Factuur 2: E02 (diagnostiek), A10, V11, V20, V50,
E19 (calciumhydroxide), E52 (moeilijke open.), E85 (electr. lengtebep.), E86
(micr.).
Factuur 3: A10, V20, V50, R31, X10 (3)
E85,E86, E04 (roterend instr.), E55 (toeslag gecalcificeerd wortelkan.), E16
(beh. 3-kanalig el.).
Totaal 700,72
Kan iemand mij wellicht duidelijkheid verschaffen?
Bij voorbaat hartelijk dank. Karin van der W.
Factuur 1: X10, E02 (diagnostiek 36,16 euro)
Factuur 2: E02 (diagnostiek), A10, V11, V20, V50,
E19 (calciumhydroxide), E52 (moeilijke open.), E85 (electr. lengtebep.), E86
(micr.).
Factuur 3: A10, V20, V50, R31, X10 (3)
E85,E86, E04 (roterend instr.), E55 (toeslag gecalcificeerd wortelkan.), E16
(beh. 3-kanalig el.).
Totaal 700,72
Kan iemand mij wellicht duidelijkheid verschaffen?
Bij voorbaat hartelijk dank. Karin van der W.
Re: wortelkanaalbehandeling
En de prijs kan dan behoorlijk oplopen, helaas.
Ik schat dat de totale behandeltijd ergens tussen de 100 en de 150 minuten heeft gelegen. Inclusief uitzoeken, verdoven, uitleggen.
En als je simpel rekent dat een praktijk 3 tot 4 euro per minuut kan kosten, dan kun je het salaris van de tandarts zelf uitrekenen.
Ik zie hier geen dubbel werk in deze opsomming. En als je geluk hebt en een hele snelle tandarts, dan kan het voor de helft ook, inderdaad. Maar een wortelkanaalbehandeling kan redelijk moeilijk zijn.
Maar toch nog één dingetje: is 2 keer betalen binnen 4 dagen voor een endodontisch consult ( 2 keer 36,16 euro) ook normaal?
Gr. Karin van der W
Was het het geld waard?
Of heb je meer last dan daarvóór?
15 euro scheelt toch weer. Bovendien is er weer een X10 te veel gedeclareerd, scheelt ook weer 15 euro. Alle kleine beetjes helpen, niet waar?
Of het heeft geholpen? Nou nee. Ik ging met een pijnlijke kies naar de tandarts die er naast ligt (el. 27). Een kaakchirurg had hier een paar jaar geleden al een ontsteking geconstateerd. Mijn tandarts was er echter van overtuigd dat het om element 26 ging. Uit reacties op dit forum was mij al gebleken dat dit vaker voorkomt en dat daar dus niets aan te doen valt. Bij vertrek na de laatste behandeling wees de tandarts me er echter op om toch met spoed alsnog een wortelkanaalbehandeling bij element 27 uit te voeren. Bovendien heb ik nu ook een verwijsbrief voor een endodontoloog omdat mijn tandarts het vermoeden heeft dat er misschien nog een vierde kanaal zit in element 26.
Maar nu het vervelendste wat mij betreft: element 26 is onderdeel van een 3-delige brug (uit 2009). En tijdens de laatste behandeling is mij al duidelijk gemaakt om te gaan sparen voor een nieuwe brug omdat de brug erg is vezwakt door die laatste 2 behandelingen!
Kortom: het wordt voor mij onbetaalbaar. Ik heb in 2009 erg veel geld betaald voor een complete restauratie met het idee dat ik er jaren mee toe zou kunnen. Helaas!
O ja, ik heb nog steeds pijn aan element 27.
Vriendelijke groeten, Karin
Er wordt vanuit de opleiding niet veel aandacht besteed aan het budget van de patient.
Gelukkig wordt daar bij de nascholing wel heel veel tijd in gestoken.
Maar het verdient geen schoonheidsprijs.
Ik weet nu dat mijn tandarts weinig te verwijten valt en dat is een geruststellend idee.
Sparen dus....
Dank voor je reacties. Gr. Karin
lt