Scheve mond

Author:
WN
Posted:
za, 01/07/2012 - 14:58
Hoi ik ben nieuw hier en ik had een vraag over mijn gebit.

Ongeveer een jaar geleden heb ik (vrijwillig) besloten aan de beugel te gaan, omdat ik een perfect gebit wilde. Nu zijn mijn tanden wel rechter gaan staan, maar een ander probleem lijkt niet opgelost.

Ik heb namelijk altijd het idee gehad dat mijn mond soort van scheef staat, wss heeft dat iets te maken met de kaken (?). Altijd als ik met een neutrale blik in de spiegel kijk of bv. een pasfoto maak, staat mijn hele mond gewoon echt scheef.

Om het ff te verduidelijken heb ik een plaatje toegevoegd van iemand die eigenlijk hetzelfde heeft als ik.

http://www.google.nl/imgres?q=bas+nijhuis&hl=nl&sa=X&rlz=1T…

Hele lange link, maar ook een heel duidelijk beeld van mijn probleem.

Hoe zou ik dit probleem het best kunnen oplossen, ik heb binnekort weer een afspraak met de ortho en ik ga dit zeker aankaarten, maar ik hoopte hier alvast wat meer info hierover te kunnen verkrijgen.
Ik hoorde al verhalen over een kaakoperatie oid, maar dat lijkt me nogal een heftige ingreep voor zo n probleempje.

Ik hoopte dus dat de experts hier mij meer kunnen vertellen over wat me evt, te wachten staat, ls ik dit opgelost wil hebben.

bvd

ps.: Aan het begin van mijn beugelbehandeling vertelde de ortho mij dat ik slechts 1 en 2 mm overbeet had en dat dat verder geen probleem was. (Voor het geval dit info is voor evt. advies)
Ortholimburg

Bij de foto van de link zou het kunnen gaan om een hemimandibulaire hyperplasie, dat betekent dat de onderkaak zowel verticaal als horizontaal aan één kant wat meer gegroeid is. Dit kan enkel chirurgisch worden gecorrigeerd, omdat het gaat om de vorm van de kaak en niet om de tandstand.
Een andere mogelijkheid is dat de man gewoon scheef bijt, omdat zijn tanden niet goed op elkaar passen, dan spreken we van een functionele shift .In zo'n geval zou er orthodontisch nog wel wat kunnen gedaan worden. Wat bij U aan de orde is kan zo van achter de computer niet worden uitgemaakt.
za, 01/07/2012 - 18:52 Permalink
WN

Dank voor uw post.

Interessant om dit te weten. Laten we dan even uitgaan van het eerste. U zegt dat dat operatief te verhelpen is, maar hoe heftig is zo n ingreep. Ik hoor vaak verhalen van mensen met overbeet die zo n operatie hebben ondergaan, dat ze er veel last van hebben ondervonden en dat het gewoon echt heel heftig is allemaal. Dat schrikt best af.

Dus heeft u misschien ervaringen met zulke ingrepen en de nasleep ervan. En dan nog een laatste vraag: Worden dergelijke ingrepen over het algemeen vergoed door de verzekering?

Sorry dat ik zoveel doorvraag, maar ik ben nu wel erg nieuwsgierig geworden.

bvd
zo, 01/08/2012 - 11:35 Permalink
Ortholimburg

veel hangt ervan af of de ingreep kan beperkt worden tot enkel de onderkaak of boven en onder moet gecorrigeerd worden. De morbiditeit bij een bimaxillaire ingreep ,dus in beide kaken, is wat hoger. Het zijn nochtans routine-ingrepen, waarvan de risico's goed kunnen ingeschat worden.Complicaties kunnen er altijd zijn natuurlijk en statistisch valt het risico nogal mee, maar dat helpt je als individu natuurlijk niet veel verder . Neem bijvoorbeeld uitval van de onderkaakzenuw: dit komt bij zo'n operatie in 5 tot 20 % van de gevallen voor en komt bijna altijd spontaan terug in orde na enkele maanden, maar als jij de uitzondering bent waarbij het niet goed herstelt, dan is het voor U 100%, ook al is het statistisch risico uitzonderlijk laag. Afgezien daarvan worden de kaakingrepen waarover we hier praten al uitgevoerd van in de jaren 50, dus ze zijn echt wel veilig.
Wat verzekeringstussenkomst betreft: in België zit het in het ziekenfondspakket, voor de situatie in NL kan een Nederlandse collega misschien iets erover zeggen.
zo, 01/08/2012 - 12:25 Permalink
WN

Ik heb de afgelopendagen volop gegoogled op "hemimandibulaire hyperplasie" en er val vrij weinig over te vinden.

De meeste resultaten over kaakcorrecties zijn die van standaard over- of onderbeet. Dinsdag heb ik eindelijk de (controle)afspraak met de ortho en daar ga ik mijn probleem zeker aankaarten, maar ik ben zo ongeduldig.

Want ik weet nu ng steeds hoe heftig zo n ingreep is ivergelijking met bv de mensen die dus een over- of onderbeet hebben. Voorzover ik uit u tekst hebt kunnen opmaken zou er dus in principe aan 1 kant van de kaak geknutseld moeten worden, dat klinkt nog redelijk positief. Maar als ik die verhalen lees over staaldraadjes en schroeven die in de kaak vastgemaakt moeten worden en dat soort verhalen, dan klinkt allemaal erg heftig.

Heeft u misschien een interessant artikeltje dat specifiek dit probleem aankaart?
za, 01/14/2012 - 18:55 Permalink