Hoi, ik ben een vrouw van 38 en heb een probleem waar ik me erg voor schaam. Ik duim namelijk nog steeds, vooral 's nachts bij het in slaap vallen.... En dit is te zien aan mijn gebit, ik heb een overbeet en een paar tanden die niet meer goed recht staan, waar ik me natuurlijk ook erg voor schaam. Ik vroeg me af of ik de enige ben met dit probleem (langdurig duimen op volwassen leeftijd) of dat dit vaker voorkomt.... Natuurlijk heb ik het duimen geprobeerd af te leren, maar dat is echt zo moeilijk! Ik vraag me af of het nu nog zin heeft om het duimen af te leren, of maw: dat als ik er niet mee stop de overbeet/ wat scheve positie van de tanden nog erger kan worden in de loop der jaren..... En is er misschien nog iets aan te doen op een niet ingrijpende manier? Een kaakoperatie vind ik bv veel te ver gaan, maar misschien een nachtbeugel om in ieder geval mijn snijtanden allebei weer op deze hoogte te krijgen?
Ik zou het heel fijn vinden om advies te krijgen, en ook herkenning zou heel welkom zijn!
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik zou het heel fijn vinden om advies te krijgen, en ook herkenning zou heel welkom zijn!
Alvast bedankt voor jullie reacties!
openbeet ipv overbeet....