vage kiespijn, foto laat niks zien

Author:
samantha80
Posted:
do, 01/12/2012 - 16:36
Hallo iedereen die dit leest,

Als eerste wil ik laten weten dat ik a.s. dinsdagochtend een afspraak heb staan bij mijn tandarts, maar toch zou ik graag vragen of iemand een idee heeft van waar ik aan kan denken.

Sinds enige tijd heb ik namelijk een vage zeurende kiespijn, soms is het ineens een paar dagen weg en dan is het er ineens weer een paar dagen. Het begon met een irritant zeurende gevoel en nu af en toe heb ik een licht drukkend gevoel. Het gaat om een kleine kies rechts onderin en achter deze kies zit helaas een lege plek (die kies is dus getrokken). Ik ben hiervoor vorige week al bij de tandarts geweest. Deze heeft een foto gemaakt maar hierop was niks te zien, geen gaatje, geen ontsteking. Ik heb al jaren een kleine witte vulling in de kies maar op de foto is goed te zien dat deze vulling bij lange na niet bij de zenuw in de buurt zit en dat hij ook niet lekt. Tandvlees ziet er goed uit volgens tandarts en mondhygieniste beaamde dit. Precies op de rand van mijn tandvlees zit wel een pijnlijk plekje als ik daar op druk maar ja, het tandvlees is gezond, bloedt ook niet bij het poetsen. Tikken tegen de kies doet geen pijn en ook warm/koud/zoet doet geen pijn. Rara wat kan dit zijn? Iemand enig idee? Het rare is ook dat de pijn zich soms lijkt te verplaatsen, dat doet de bewuste kies geen pijn maar dan weer wel mijn linker voortand in mijn ondergebit. Ik klem ook veel snachts, kan het daar iets mee te maken hebben? De tandarts zal waarschijnlijk a.s. dinsdag de kies open gaan maken :cry:

Alvast bedankt

Groetjes Samantha
Newtan

Het is vrij normaal dat een kies waar geen buurman naast zit zich af en toe verplaatst. Dan wordt hij na het klemmen wat gevoeliger.
En dat merk je bij de rand van het tandvlees, omdat daar de zenuwvezels van het tandvlees het meest onder druk komen te staan.

En dat verspringt ook naar andere tanden. Is af en toe wel, dan weer een week niet, gevoelig voor kou en warm, pijnlijk bij poetsen en aanraken.
Ik zou het even aankijken. Of even een klein stukje laten beslijpen aan de kies en eventueel de kies er tegenover.

Als je een zenuwbehandeling krijgt, dan helpt dat in zo'n geval nauwelijks tegen de overlast.
Want de pijn komt van de tandvleesrand. En die blijft ongemoeid met een zenuwbehandeling.
Overigens zit 90% van de zenuwen van een wortel om de wortel heen. En niet er in.

Het klemmen is overigens redelijk onschadelijk, maar wel erg hinderlijk.
do, 01/12/2012 - 18:35 Permalink
samantha80

Hoi Newten

Bedankt voor het snelle antwoord. Enigzins ook wel geruststellend. Alleen het rare is, dat de kies dus helemaal geen pijn geeft bij warm/koud/zoet. En kan het dan ook zo zijn dat het verschijnsel die jij nu uitlegt een licht kloppend gevoel geeft?

Bedankt,

Groetjes Samantha
do, 01/12/2012 - 19:59 Permalink