Frame prothese!

Author:
Rosie42
Posted:
do, 01/12/2012 - 16:18
Mijn vraag is of ik in aanmerking kom voor de frameprothese, omdat mijn 2 voortanden een wortelkanaalbehandeling krijgen, 1 hoektand nog goed is, en mijn andere hoektand getrokken word. Verder heb ik nog wel een paar goede kiezen achter over. Om welke resterende tanden en kiezen komen die haken dan?

Groetjes: Roos.
Newtan

Dat zijn helaas vragen waar je hier niet zo goed antwoord op kan krijgen, Roos.
helaas kennen we je situatie niet goed en helemaal niet precies welke kiezen of tanden nog geschikt zijn om de druk van een frame op te vangen.
In het algemeen is een frame altijd mogelijk.
Uitzonderingen zijn: geldgebrek, ver uitgegroeide tanden of kiezen er tegenover (die 5 jaar of langer geen overbuurmaan hebben gehad), hele scheve tanden.
En misschien vergeet ik er nog wel een paar.

Kijk eens verder rond op het forum. De vraag over een frame komt regelmatig langs.
Welkom bij de club.
do, 01/12/2012 - 18:46 Permalink
Rosie42

Nou, ik ben nu bij de tandprotheticus geweest, en die zei het volgende: je kaak gaat nog slinken 1 jaar lang, beste is om 1 jaartje eerst een plaatprothese te nemen, en dan een frameprothese, neem je geljk al een frameprothese, dan kan het zijn dat je prothese losser gaat zitten, en dat moeilijk aan te passen is bij een frameprothese, je krijgt dan een soort kunstof frameprothese en dan ben je veel meer geld kwijt, dan als je na een klein jaartje een plaatprothese neem, deze zit dan gelijk vast, en je bent dan gelijk klaar. Wat vinden jullie van dit verhaal?

Groetjes: Roos.
vr, 01/13/2012 - 16:04 Permalink
Newtan

Plausibel.
Onze partiele plaatprothese is vrij duur. En ik kan vrij handig de kunststof delen van een frame aanvullen voor een redelijk bedrag.
Dan ligt meestal de balans aan de kant van het frame. Qua gemak en kosten.
Maar dat is sterk afhankelijk van de gebruikte techniek en de handigheid van de mensen die de protheses vervaardigen.
Voor kwaliteit betaal je.
Dus in het verleden dacht ik er net zo over als jij gehoord hebt.
za, 01/14/2012 - 01:10 Permalink
Rosie42

Ik snap dat je voor kwaliteit betaald, maar wat is jouw advies dan?
Verder kijken naar tandtechnici in de buurt?
Of toch vragen aan de tandprotheticus of ik een frame mag met alle gevolgen van dien?
Wat mijn kaak gaat toch slinken aankomende half jaar, en hoe los je dat dan op?De frame aanpassen of toch een plaatprothese?
Na 1 jaar is je kaak geslonken, dus qua kosten ben je volgens mij goedkoper uit met een plaatprothese dan met een frameprothese, en na dat jaar kan je makkelijk een frameprothese nemen, of zit ik er nu naast?

Met vriendelijke groet: Roos.
za, 01/14/2012 - 11:53 Permalink
Newtan

Ja, dat is maar net hoe ver je vooruit kijkt.
Stel een partiele plaatprothese kost 350,=.
De nodige aanpassingen het eerste jaar kosten je pakweg 75 euro.
Daarna komt de frameprothese. Kost 1000,=
totaal is dat 1425,=

Als je alleen de frameprothese neemt en die aan laat passen voor pakweg 150 euro, is dat totaal 1150,=

Van wie kwam dat advies van die twee protheses ook alweer? :smt003
za, 01/14/2012 - 14:49 Permalink
Rosie42

De tandprotheticus zei dat de frameprothese moeilijk valt aan te passen, en dat je daarom nog meer geld bij hem betaald, bij hem is de plaatprothese 450 euro, en de frameprothese 850 euro.
Dan vraag ik me af waarom de frameprothese dan zo moeilijk aan te passen is. Het liefst ga ik voor de frameprothese, maar als deze zo moeilijk aan te passen is, en het kost me meer geld, tja, wat voor een keus heb ik dan?Dan kan ik toch maar alleen een plaatprothese nemen of ik moet helemaal naar jou toe in Apeldoorn??? :D :D :D :D
Trouwens, is het ook niet zo dat als je wat aanpassingen doet aan een frame, dat deze frame in kwaliteit vlug achteruit gaat en dat je dan in redelijke korte termijn weer aan een nieuwe frame toe bent?

Groetjes: Roos :).
za, 01/14/2012 - 15:28 Permalink
marsjak

Frameprotheses is iets uit de vorige eeuw. :smt017

Als je iets rond een gezonde tand bevestigd zal door beweging slijtage van glazuur optreden. Je maakt goede tanden of kiezen zwakker.

Wil je echt iets voor de toekomst en de conditie van tanden, kaak en etc, laten dit toe....

Ga voor 1 implantaat met kroon op de plek van de hoektand. Is daarachter nog meer weg, vul dat op met 2 implantaten en 'n brug.

Kost misschien wat meer.... maar geen schade aan wat er nog staat.

En in geval van meer verlies in toekomst..... dan heb je alvast de basis van een grotere protese.
za, 01/14/2012 - 16:43 Permalink