Hallo, ik ben nu 21 jaar en nog nooit naar de tandarts geweest. Ik heb eigenlijk altijd gedaan alsof mijn gebit er niet was, omdat ik me te veel schaamde en de confrontatie te groot was.
De afgelopen twee jaar ben ik ook zeer weinig buiten geweest en heb vrijwel alleen maar in bed gelegen, uit schaamte en onzekerheid.
Mijn tanden staan ontzettend scheef, er zitten zwarte randen bij het tandvlees, er zitten gaten tussen mijn kiezen, mijn tandvlees bloed veel, ik heb vaak een stinkende adem, kortom, een groot drama.
Ik ben ontzettend bang voor de reactie van de tandarts, ook omdat ik mijn tanden nooit aan iemand laat zien. Maar daarnaast weet ik dus ook helemaal niet waar ik nu moet beginnen. Ik heb geen tandartsverzekering en ook niet veel geld, maar ik denk dat er wel dringend iets moet gebeuren.
Dus hoe pak ik dit aan?
De afgelopen twee jaar ben ik ook zeer weinig buiten geweest en heb vrijwel alleen maar in bed gelegen, uit schaamte en onzekerheid.
Mijn tanden staan ontzettend scheef, er zitten zwarte randen bij het tandvlees, er zitten gaten tussen mijn kiezen, mijn tandvlees bloed veel, ik heb vaak een stinkende adem, kortom, een groot drama.
Ik ben ontzettend bang voor de reactie van de tandarts, ook omdat ik mijn tanden nooit aan iemand laat zien. Maar daarnaast weet ik dus ook helemaal niet waar ik nu moet beginnen. Ik heb geen tandartsverzekering en ook niet veel geld, maar ik denk dat er wel dringend iets moet gebeuren.
Dus hoe pak ik dit aan?
Re: Nog nooit naar de tandarts geweest
Het goede: alle tandartsen van Nederland krijgen figuren in de praktijk waar jij met een boogje omheen zou willen lopen!
En met een gebit om op te schieten, als je wat raakt tenminste, want het zit vol met gaten.
Dus daar zijn we wel aan gewend.
En ook aan mensen die al vele jaren niet meer naar de tandarts zijn geweest.
We leggen dan eigenlijk even uit hoe het tegenwoordig gaat.
Tenminste, een normale tandarts.
Als het een verlegen type is, net als jij, kan hij of zij wat bars overkomen.
Vergeef het hem of haar dan, of als het niet klikt, zoek een andere.
Het slechte nieuws: volgens mij denk je alleen maar aan jezelf.
Dat doen de meeste mensen natuurlijk, maar jij denkt ook dat anderen net zo over jou denken als je dat zelf doet.
En dat is niet zo, want 90% van de mensen denk ook alleen maar aan zichzelf, net als jij.
En die 10% zit doorgaans in de dienstverlening, zoals politieagenten en (para)medici.
En wij zijn echt 's avonds niet bezig om 'gevallen' thuis te bespreken.
Als je zou weten hoe weinig mensen iets over jou denken, zou je je waarschijnlijk minder druk maken wát ze van je denken.
Tot zover je gevoelsleven.
Wat moet je nou doen?
Een kennismakingsgesprek met een tandarts is gewoon een controle.
En nogmaals: dan slaan ze heus niet van verbazing achterover.
Die zwarte randjes is in 95% van de gevallen tandsteen.
En dus geen tandbederf.
Tandsteen verwijderen gebeurt meestal door een lieftallige assistente en meestal met zachte hand.
Maar dat zou best even zeer kunnen doen.
Als er gaatjes zijn, dan wordt je dat verteld en je krijgt een kostenbegroting mee.
Wat kost controle en tandsteen verwijderen (en misschien twee foto's)?
Tussen de 75 en de 150 euro, maar vraag daar even naar als je de afspraak maakt, wat zij rekenen, ongeveer.
En wat als het nou niet klikt na de eerste kennismaking?
Dan heb je alleen maar een slecht gevoel, maar dat had je toch al en ben je dus niet slechter af.
In het beste geval ben je enorm opgelucht en je bent in ieder geval over twee drempels tegelijk heen.
Je eigen voordeurdrempel en de drempel bij de tandarts.
Je hebt eigenlijk maar één drempel te nemen: een besluit nemen.
En je weet hoe je een besluit herkent?
Daar ga je halverwege niet meer met jezelf over lopen zeuren.
Je weet al dat hier boven aan de pagina een zoekvakje voor goede tandartsen staat?
Sterkte met de stress.
Deze mag van mij zo op een tegeltje!
Mijn inziens is dat toch een verplichting die je als ouder hebt.
Je zou naar bijzondere tandheelkunde kunnen als je een verwijzing krijgt van je huisarts of van een tandarts die je bezoekt.
Daar zijn ze dit soort dingen wel gewend en ze kunnen je tegelijkertijd helpen met het over je angsten heen komen.
niet zoveel dus, wat voor sommigen al een teleurstelling op zich is...