Hallo,
Ik heb al enige tijd last van een ontsteking onder mijn bovenste verstandskies. De tandarts geeft aan dat het beste is om deze te laten trekken (door de tandarts zelf). Ik heb nogal wat tandproblemen (diverse wortelkanaalbehandelingen ondergaan) en al 1 kies onder moeten laten trekken, waar nu een brug op zit.
Ik wil de verstandskies het liefst behouden voor het geval er in de toekomst nog een kies moet worden getrokken en dan boven en dat de verstandskies dan als brug kan dienen voor de verloren kies.
Nu is mijn vraag, is het sowieso mogelijk om een verstandskies te kronen c.q. als pijler van een brug te laten dienen?
Ten tweede, als ik de verstandskies laat trekken, heeft dat dan geen nadelige gevolgen voor de kies die ervoor staat en die ook al flink gevuld is. Ik heb nu het idee dat deze nog houvast heeft aan de verstandskies.
Graag advies, bij voorkeur van een tandarts of iemand met tandheelkundige deskundigheid.
Alvast bedankt
Een twijfelaar :roll:
Ik heb al enige tijd last van een ontsteking onder mijn bovenste verstandskies. De tandarts geeft aan dat het beste is om deze te laten trekken (door de tandarts zelf). Ik heb nogal wat tandproblemen (diverse wortelkanaalbehandelingen ondergaan) en al 1 kies onder moeten laten trekken, waar nu een brug op zit.
Ik wil de verstandskies het liefst behouden voor het geval er in de toekomst nog een kies moet worden getrokken en dan boven en dat de verstandskies dan als brug kan dienen voor de verloren kies.
Nu is mijn vraag, is het sowieso mogelijk om een verstandskies te kronen c.q. als pijler van een brug te laten dienen?
Ten tweede, als ik de verstandskies laat trekken, heeft dat dan geen nadelige gevolgen voor de kies die ervoor staat en die ook al flink gevuld is. Ik heb nu het idee dat deze nog houvast heeft aan de verstandskies.
Graag advies, bij voorkeur van een tandarts of iemand met tandheelkundige deskundigheid.
Alvast bedankt
Een twijfelaar :roll:
Re: ontsteking onder verstandskies
En ik vind het in het algemeen beter om een vrij goede kies op de 'reservebank' te houden.
En een handige tandarts kan daar op den duur een brug op maken inderdaad.
Op het forum vind je op diverse plekken tips. Zoek maar eens op 'verstandskies'
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=1&t=14817&p=80567
De verstandskies is zwaar gevuld, vandaar waarschijnlijk de ontsteking. Een eerste inzet voor de wortelkanaalbehandeling is al gedaan, waar veel vuil uitkwam. De echte wortelkanaalbehandeling staat voor volgende week gepland. Bij de eerste inzet bleek dat de wortels behoorlijk scheef lopen, dus vandaar ook mijn twijfel of de WKB wel goed uitgevoerd kan worden en de kies niet alsnog getrokken moet worden.
Dus mijn vraag is, is het het proberen waard, ook als de verstandskies al niet zo best is?
Stel dat alles lukt, kan er dan inderdaad (als het nodig is) in de toekomst een brug op, of wordt deze dan te zwaar belast?
Aan de andere kant ben ik bang dat als ik de verstandskies laat trekken, de kies ervoor niet zoveel houvast meer heeft. Klopt dit, of maakt het niet uit of de kies erachter getrokken wordt?
Nog steeds een twijfelaar :roll:
En dat oordeel moet ik echt aan je tandarts over laten.
Net als de kies ervoor.
We zien dit echt niet vanaf hier.