Ik (37 jaar) ben op zoek naar een oplossing voor een probleem met mijn kiezen. Mijn eigen tandarts kon mij geen antwoord geven. Even de status:
- 2x per jaar controle
- tot aan 27 jaar fluoride behandeling gehad (ivm gebruik van sportdranken)
- 3x per dag tanden poetsen met gebruik van zachte tandenborstel en gevolgd door flos en tandenstokers
- Vanaf jonge leeftijd veel last van cariës
- vele kiezen hebben een wortelkanaalbehandeling gehad
- Bij een van bovenstaande behandelingen ben ik flauwgevallen van de pijn. Sinds dien sta ik bekend als angstpatient
- gebruik geen alcohol en suiker
- knarsetand in de nacht (sinds 2008 minder tot niet door 4x per week yoga te volgen)
De laatste 2 jaar breken mijn kiezen (juist degene zonder vullingen in mijn rechter onderkaak) finaal door midden. Van boven naar beneden (wortel en al). Er zijn al 2 kiezen getrokken.
De laatste 2 weken breken er ook delen (tot 1/3 van een maalkies) spontaan af van mijn rechter bovenkaak.
Kan iemand mij vertellen hoe het komt dat al de kiezen van mij breken? Komt er nog een eind aan (ok, als ik geen kiezen meer heb :lol: )? Hoe kan ik voorkomen dat de rest van mijn tanden degeneren? Of moet ik maar gaan sparen voor een kunstgebit?
gr
Een angstige macxtra
- 2x per jaar controle
- tot aan 27 jaar fluoride behandeling gehad (ivm gebruik van sportdranken)
- 3x per dag tanden poetsen met gebruik van zachte tandenborstel en gevolgd door flos en tandenstokers
- Vanaf jonge leeftijd veel last van cariës
- vele kiezen hebben een wortelkanaalbehandeling gehad
- Bij een van bovenstaande behandelingen ben ik flauwgevallen van de pijn. Sinds dien sta ik bekend als angstpatient
- gebruik geen alcohol en suiker
- knarsetand in de nacht (sinds 2008 minder tot niet door 4x per week yoga te volgen)
De laatste 2 jaar breken mijn kiezen (juist degene zonder vullingen in mijn rechter onderkaak) finaal door midden. Van boven naar beneden (wortel en al). Er zijn al 2 kiezen getrokken.
De laatste 2 weken breken er ook delen (tot 1/3 van een maalkies) spontaan af van mijn rechter bovenkaak.
Kan iemand mij vertellen hoe het komt dat al de kiezen van mij breken? Komt er nog een eind aan (ok, als ik geen kiezen meer heb :lol: )? Hoe kan ik voorkomen dat de rest van mijn tanden degeneren? Of moet ik maar gaan sparen voor een kunstgebit?
gr
Een angstige macxtra
Re: afbreken kiezen
Je hebt een probleem wat we wel vaker zien: ingesleten kauwvlakken die op zich keurig in elkaar passen.
Maar alleen als de kiezen normaal op elkaar staan.
Als je een beetje gaat knarsen, dan loopt de vertanding links en rechts steeds meer vast.
Dus er komt geleidelijk meer zijdelingse druk op de punten van de knobbels van de kiezen.
Als er dan ooit iets in de kies gebeurd is, bijvoorbeeld een barstje van een keer je kaken op elkaar klappen, of een vulling in een gleufje van de kiezen, dan breekt dat langzaam open.
En ook zie je dan een domino-effect. Omdat deze invloed natuurlijk op je hele gebit inwerkt.
Dit is vrij simpel te zien als de tandarts er oog voor heeft.
Hij zet je kiezen op elkaar en je maakt dan links en rechts wat bewegingen op een blauw carbonpapiertje.
In plaats van puntjes heb jij strepen op de knobbels.
Nou de oplossing:
Eerst de hele uitstekende punten van de kiezen wat korter maken. Een ½ tot 1 millimeter.
Dat geeft onmiddellijk minder druk op de knobbels.
En daarna de groeven van de kiezen opvullen met composiet.
Eventueel over de bestaande vullingen heen.
Dat geeft een zogenaamde beetverhoging.
Dat is wel erg precies werk, maar dat lukt jouw tandarts wel.
Als hij begint van: ja maar dat kan niet, laat je dan eens verwijzen naar een gnatholoog.
Die zijn doorgaans verbonden aan een tandartsopleiding, in Nijmegen, Groningen of Amsterdam.
Maar niet exclusief.
Die heeft hier wat meer verstand van.
Is dat duur?
Ik denk dat dat niet hoeft, want een keertje kijken en slijpen is niet echt veel werk.
En 10 of twaalf kiezen van een laagje voorzien is ook niet echt moeilijk.
Of een knarsplaat voor 's nachts, is voor tijdelijk ook wel een oplossing.
Misschien heb je die al gehad.
Maar dat is tijdelijk.