Beste Forumlezers en Tandartsen,
In de afgelopen jaren heb ik mijn oude amalgaam vullingen laten verwijderen. Composietvullingen kwamen in de plaats. Helaas, moest bij iedere kies - kort na de composiet vulling- een WK behandeling plaatsvinden, 4 met succes, wel 2x wortelpunt resectie, bij 2 moesten de WKB herhaald worden, 1 kies is getrokken vanwege cyste-vorming bij de wortelpunt. Ik heb ontzettend veel geleden tijdens deze behandelingen, ook ben ik heel angstig (verdoving werkt soms niet optimaal, vandaar....)
Nu heb ik een laatste kies met amalgaam. Gezien mijn voorgeschiedenis, wil ik ZEKER GEEN COMPOSIET vulling. Want dan begint mijn ellende weer!
Wat is de oplossing voor mij?
Watvoor andere vulmateriaal is er nog, als ik composiet niet verdraag?
Heeft de tandarts nog alternatieven? Wordt er nog trouwens meg amalgaam gewerkt in NL?
Ik probeerde antwoord op mijn vraag te vinden op de forum, helaas, zonder resultaat. Wel las ik in heel veel berichten dat mensen problemen ondervinden na behandeling met composietvullingen.
Alvast bedankt voor jullie reaktie!
In de afgelopen jaren heb ik mijn oude amalgaam vullingen laten verwijderen. Composietvullingen kwamen in de plaats. Helaas, moest bij iedere kies - kort na de composiet vulling- een WK behandeling plaatsvinden, 4 met succes, wel 2x wortelpunt resectie, bij 2 moesten de WKB herhaald worden, 1 kies is getrokken vanwege cyste-vorming bij de wortelpunt. Ik heb ontzettend veel geleden tijdens deze behandelingen, ook ben ik heel angstig (verdoving werkt soms niet optimaal, vandaar....)
Nu heb ik een laatste kies met amalgaam. Gezien mijn voorgeschiedenis, wil ik ZEKER GEEN COMPOSIET vulling. Want dan begint mijn ellende weer!
Wat is de oplossing voor mij?
Watvoor andere vulmateriaal is er nog, als ik composiet niet verdraag?
Heeft de tandarts nog alternatieven? Wordt er nog trouwens meg amalgaam gewerkt in NL?
Ik probeerde antwoord op mijn vraag te vinden op de forum, helaas, zonder resultaat. Wel las ik in heel veel berichten dat mensen problemen ondervinden na behandeling met composietvullingen.
Alvast bedankt voor jullie reaktie!
Re: composiet is geen oplossing voor mij, wat nu?
- Composietvullingen leggen is erg moelijk. En ik zie het wel eens fout gaan omdat de gebruiksaanwijzing van nieuwe bondings niet goed gelezen wordt. En dan krijg je hele flinke klachten.
- En grote vulling opnieuw leggen betekent een nieuwe aanslag op je zenuwen. Als die al een paar keer flink geirriteerd zijn, kan de derde of vierde keer boren snel tot een ontsteking leiden.
Nou een goed alternatief: glasionomeer.
Ook daarvoor is de nodige vaardigheid nodig, maar het materiaal is veel vergeeflijker voor kleine foutjes. Waar je met composiet en grote vullingen compleet de mist mee ingaat, kan een tandarts met glasionomeer nog heel wat redden.
Vraag eens aan een tandarts of hij/zij Ketac of Ionofil of iets dergelijks gebruikt voor molaren.
Meer info: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=8291
Hartelijk bedankt voor je reaktie! Ik zal navraag doen bij mijn tandarts over de geadviseerde materiaal en of hij ervaring heeft met glasionomeer. Ik hoop dat hij mijn angst begrijpt na zoveel negatieve ervaring met composiet.
Ik heb ook de link bestudeerd. Het blijft dus een disputabele vraag, is mijn conclusie. Voor jou misschien niet:), maar jij bent een professionele tandarts, die weet wat ie doet, en jij leest ook de bijsluiters....
Ik snap ook dat iedere kies, patient en situatie anders is.
Nogmaals bedankt!
PS. Waar zit je praktijk? :D
Ik zou trouwens niet zo snel voor glacionomeer kiezen, maar eerder voor compomeer.
staat niet in de bijsluiter, vandaar deze gratis materiaalkunde les :smt002
Traditioneel glassionomeer is een andere tak van sport. du moment je weer in de lichtuithardende hoek komt, zeg maar de resin modified glasionomers zit je weer aan te schuren tegen de materialen als composiet.
Dus wil je een alternatief: dan traditioneel Glassionomeer, de chemisch hardende versie (dus schudcapsules).
Trouwens, denk anders ook even aan preventie...dat kan pas echt het hele carieuze proces stoppen.
Ook de gebruikte techniek, de training in mondhygiene en de aandacht voor een gezond voedingspatroon spelen een hele grote rol.
Maar dat is in een uurtje niet uit te leggen.
Ik zal alle tips en adviezen meenemen naar mijn TA om te bespreken. (wordt ie blij:))
Nog een laatste vraag van een leek:
Kan het niet dat de zuurbehandeling na het boren van de kies de boosdoener is bij mij? Misschien kan ik (ik bedoel mijn kiezen) daar niet tegen?
Kan de zuur de al gevoelige pulpa niet verder aantasten of verdere schade aanrichten? Moet dat altijd? Niet onder de amalgaam, las ik ergens....
Uit onderzoek is gebleken dat het niet goed volgen van de gebruiksaanwijzing van de bonding nummer één oorzaak is van gevoeligheid van een composietvulling.
Nummer twee: niet goed belichten, door verkeerd mikken, te kort belichten of te dikke lagen.
En dat zijn maar 4 manieren waarop het af en toe fout gaat. Ik ken er nog wel vijf.
Etsen met zuur geeft alleen gevoeligheid als het niet voldoende wordt weggespoeld.
Bijvoorbeeld tussen het bandje en de wortel net naast het gat.
Tandheelkunde is een vak voor precieze mensen die de tijd nemen.