Onlangs ben ik naar de tandarts geweest.
Naast 3x periodieke controle (van mijzelf en mijn 2 kinderen) staat er C214 op de rekening.
De tandarts heeft bij mij (in 1-2 minuten) wat tandsteen bij verschillende tanden en kiezen verwijderd.
In totaal (dus met de controles van mijn kinderen erbij) waren we nog geen 15 minuten binnen.
C214 (gebitsreiniging uitgebreid) mag volgens de lijst van de NZA gerekend worden bij een behandeling van minimaal 20 minuten.
Ik heb de tandarts hierover gebeld, maar deze zegt dat hij C214 mag rekenen als het gaat op tandsteen verwijderen op verschillende elementen, ongeacht hoelang het duurt.
Mag dit volgens de kenners hier?
Naast 3x periodieke controle (van mijzelf en mijn 2 kinderen) staat er C214 op de rekening.
De tandarts heeft bij mij (in 1-2 minuten) wat tandsteen bij verschillende tanden en kiezen verwijderd.
In totaal (dus met de controles van mijn kinderen erbij) waren we nog geen 15 minuten binnen.
C214 (gebitsreiniging uitgebreid) mag volgens de lijst van de NZA gerekend worden bij een behandeling van minimaal 20 minuten.
Ik heb de tandarts hierover gebeld, maar deze zegt dat hij C214 mag rekenen als het gaat op tandsteen verwijderen op verschillende elementen, ongeacht hoelang het duurt.
Mag dit volgens de kenners hier?
Re: C214 voor minder dan 20 minuten behandeling
Overigens is de uitleg van uw tandarts dubieus. Dit kan geen misverstand zijn. De reden die uw tandarts aandraagt heeft waarschijnlijk maar 1 doel. U het hogere tarief in rekening brengen.
En nu... de tandarts is het niet met me eens. Hoe ga ik nu te werk? Hij zal de nota niet willen veranderen.
De rekening heb ik via fa-med gekregen. Zal ik het daar voorleggen? Of bij mijn zorgverzekering?
Mijn tandarts rekent trouwens maar een laag tarief voor C212 en C214; respectievelijk € 10 en € 30.
De vergoeding van Menzis hiervoor: € 18 en € 42.
Waarschijnlijk probeert uw tandarts met zijn prijslijst goedkoop te lijken om zo patiënten te trekken. Eenmaal binnen wordt vervolgens een hogere code gedeclareerd (op basis van onterechte argumenten.)
Het goede nieuws voor u is dat een C212 gemiddeld genomen zo rond de Eur 25,- is en dat u met Eur 30,- niet al te heel veel meer betaalt. Uw tandarts wil echter blijkbaar niet transparant zijn over tarieven en codes, en dat is een vaag teken. Of uw tandarts wil u helpen de tarieven binnen de maximale vergoedingen van de verzekeraar te laten vallen, zodat u de behandeling maximaal krijgt vergoed. Dat kan ook nog.
Verder gaat deze tandarts met deze handelswijze oneerlijke concurrentie aan met zijn collega’s in de buurt. Hij zal er geen vrienden mee maken. Maar ja, dat is waarschijnlijk voor u als patiënt minder relevant.
Als hij "denkt" dat C212 voor 1 element is, en C214 voor meerdere (ookal is het minder dan 20 minuten) dan rekent hij dus (bijna) altijd C214, dus ook voor die 1-2 minuten die hij bijvoorbeeld bij mij bezig is geweest. Misschien is 10 euro daar ook wel te weinig voor. Maar dat is dan zijn eigen fout.
duur =/= goed
die valkuil kennen we ondertussen