Sinds een week heb ik een continue zeurende "pijn" rechts onder bij mijn achterste kies, welke zich afwisselend voordoet rond de kies en dan door de kaak trekt. Soms is ook het tandvlees gevoelig, maar niet constant. Het gevoel is het heftigst bij kauwen, eten van zoetigheid en na het drinken van koude dranken en (niet altijd) warme dranken. Daarna trekt het gevoel weer langzaam weg maar verdwijnt nooit helemaal. Met een paracetamolletje is de pijn overigens goed te onderdrukken dus ik ga (gelukkig) niet door het dak van de pijn, maar fijn is het niet en strontchagrijnig wordt je er wel van :lol:
Vorige week al bij de tandarts geweest en foto's laten maken van kiezen incl. de wortels etc., echter hier was totaal niets afwijkends op te zien. Men heeft toen ook met een ijskoud watje (stikstof?) tegen de kies gedrukt, maar dat deed geen pijn. Ook is de kies zelf onderzocht door o.a. er stevig met een stalen pennetje op te tikken en ook dat deed geen pijn, verder nog tandvlees onderzocht maar ook daar niets bijzonders te vinden.
Wat wel duidelijk is; de kies is lang geleden gevuld met een oude amalgaam vulling (grijze) en heeft sindsdien een barst(je) in / onder een van de knobbels. Zou datr (nu pas) kunnen opspelen? Of kan het ook een overbelaste kies zijn tgv heftig kauwen? Dat heb ik namelijk ook wel eens gelezen en de kies in kwestie lijkt ook de bovenste kiezen te "raken" bij het dichtdoen.
Komende week mag ik weer terug komen en willen ze de oude vulling gaan vervangen door een van composiet. Zou dit dan de oplossing zijn of zou er meer aan de hand kunnen zijn (ontsteking, wortelkanaal nodig etc. etc.) en moet ik daar zelf iets over uitspreken mbt vermoeden of niet? Ben namelijk bang dat ik later weer terug kan omdat er misschien meer aan de hand is.
Vorige week al bij de tandarts geweest en foto's laten maken van kiezen incl. de wortels etc., echter hier was totaal niets afwijkends op te zien. Men heeft toen ook met een ijskoud watje (stikstof?) tegen de kies gedrukt, maar dat deed geen pijn. Ook is de kies zelf onderzocht door o.a. er stevig met een stalen pennetje op te tikken en ook dat deed geen pijn, verder nog tandvlees onderzocht maar ook daar niets bijzonders te vinden.
Wat wel duidelijk is; de kies is lang geleden gevuld met een oude amalgaam vulling (grijze) en heeft sindsdien een barst(je) in / onder een van de knobbels. Zou datr (nu pas) kunnen opspelen? Of kan het ook een overbelaste kies zijn tgv heftig kauwen? Dat heb ik namelijk ook wel eens gelezen en de kies in kwestie lijkt ook de bovenste kiezen te "raken" bij het dichtdoen.
Komende week mag ik weer terug komen en willen ze de oude vulling gaan vervangen door een van composiet. Zou dit dan de oplossing zijn of zou er meer aan de hand kunnen zijn (ontsteking, wortelkanaal nodig etc. etc.) en moet ik daar zelf iets over uitspreken mbt vermoeden of niet? Ben namelijk bang dat ik later weer terug kan omdat er misschien meer aan de hand is.
Re: Zeurend gevoel kies/kaak/tandvlees
Tijdens het bijten voel je een soort pijnlijk scheutje en na het bijten gaat het gevoel verder "zeuren" door de mond.
Ik heb he nu vandaag eens proberen te "volgen" en de kies is soms hele perioden niet gevoelig. pas na het bijten of in kontakt laten komen met koud water vogt er een reactie welke vervolgens lang blijft "doorzeuren" door de kies / kaak.
Maar het zou inderdaad zomaar kunnen zijn dat het bij het loslaten is, kauwen gaat immers in een vloeiende beweging dus het is wat lastig te pinpointen. Maar het scheurtje schijnt er in ieder geval wel te zitten en dat al langere tijd volgens de tandarts, daar hadden ze destijds bij het vullen ook alvast een aantekening van gemaakt dat hij er mogelijk zou zitten. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat dit de oorzaak helemaal niet is toch?
Mij is ook opgevallen dat de kiezen rechts (boven en onder) elkaar licht raken (langs elkaar tikken) bij het kauwen. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Of heb jij een suggestie wat het zou kunnen zijn? Je leest ook wel eens iets over ontstekingen /wortelkanaal etc. maar uit ervaring moet ik zeggen dat het dan een continue kloppende pijn is met pijnlijk tandvlees. ook is er op de foto's niets te zien verder, dat is toch ook vreemd?
Ik heb een tijdje met hetzelfde probleem gelopen als jij. Op foto's was ook niets te zien. Ook had ik een barstje in de kies. Pijn met kauwen, kou en pijnlijk tandvlees. Tandarts heeft de vulling vervangen voor een witte composiet. Nog een aantal dagen goed veel last gehad van het vullen / boren maar het probleem is helemaal weg. Kan weer gewonen kauwen zonder pijn. Hoop dat het voor jouw ook te verhelpen is met het vervangen van de vulling.
De tandarts gaf wel aan de klachten enkele dagen kunnen aanhouden voordat het helemaal over is. Nu de verdoving uitgwerkt is, merk ik inderdaad ook wel dat de kies erg gevelig is en ook weer reageerd op kou.
Maar dat zal dan waarschijnlijk een gevolg zijn van het boren denk ik? M.a.w. ik moet nog even geduld hebben of me alweer zorgen gaan maken?
Marieke,
Waar had jij na het boren nog last van? Dezelfde klachten als daarvoor of andere?
Ik heb nu vooral last van de kies zelf (kou en gevoelig bij aanraken) en het tandvlees ernaast. Het zeurende gevoel naar de kaak is wel weg maar dit is ook geen pretje zo. Ben benieuwd naar ervaringen en hoe "geduldig" ik nog moet zijn....