Hallo,
Mijn naam is Lisa en ik ben 18 lentes jong.
Ik ben zeer geïnteresseerd in een beugel, aangezien ik een lichte overbeet (ik stoor me er gigantisch aan, mensen zeggen dat het meevalt) heb.
Ik heb al lange tijd beugel gehad, maar nooit aangedacht hoe belangrijk het eigenlijk is, want nu heb ik spijt!
Goed, ik ben nog op zoek naar een orthodontist, maar dat weerhoud me niet van een beetje research.
Ik ben er achter gekomen dat er linguale beugels, maar ook ''witte'' beugels bestaan (om ze maar even zo te noemen).
Ik ben vooral geïnteresseerd in de linguale beugel...
Nu had ik dus een paar vraagjes (over beide beugels):
- Hoe zijn de resultaten hiervan?
- Worden de witte blokjes geel?
- Hoe duur zijn de beugels? (heb namelijk zitten sparen, en wil natuurlijk wel goed investeren!)
- Welke is het meest stabiel?
Als jij zelf nog belangrijke aanvullende informatie hebt, mag je die er natuurlijk bij zetten! :)
Liefs,
Lisa
Mijn naam is Lisa en ik ben 18 lentes jong.
Ik ben zeer geïnteresseerd in een beugel, aangezien ik een lichte overbeet (ik stoor me er gigantisch aan, mensen zeggen dat het meevalt) heb.
Ik heb al lange tijd beugel gehad, maar nooit aangedacht hoe belangrijk het eigenlijk is, want nu heb ik spijt!
Goed, ik ben nog op zoek naar een orthodontist, maar dat weerhoud me niet van een beetje research.
Ik ben er achter gekomen dat er linguale beugels, maar ook ''witte'' beugels bestaan (om ze maar even zo te noemen).
Ik ben vooral geïnteresseerd in de linguale beugel...
Nu had ik dus een paar vraagjes (over beide beugels):
- Hoe zijn de resultaten hiervan?
- Worden de witte blokjes geel?
- Hoe duur zijn de beugels? (heb namelijk zitten sparen, en wil natuurlijk wel goed investeren!)
- Welke is het meest stabiel?
Als jij zelf nog belangrijke aanvullende informatie hebt, mag je die er natuurlijk bij zetten! :)
Liefs,
Lisa
Re: Mensen met verstand of evaring van een Linguale beugel?
Goeie vraag!
Ik heb vandaag mijn behandelplan besproken bij de Ortho, ik wilde eigenlijk boven linguaal en onder gewoon. Nu geven ze aan dat ik dus 2 beugels moet betalen! Dus 2 volledige... Nogal van geschrokken dus, want dat is vreselijk duur. Weet iemand of dat acceptabel is?
Verder durf ik eigenlijk niet boven en onder linguaal te nemen omdat ik bang ben heel erg te gaan slissen. Ik ben zangeres en dat kan ik dus niet echt gebruiken. Alleen boven is misschien nog wel te overzien en door veel oefening minimaal te laten horen. Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
Hoor het graag!
Groet Kaar
Met linguale apparatuur zijn in principe dezelfde resultaten te bekomen als met gewone labiale apparatuur.Sommige tandbewegingen gaan zelfs wat makkelijker. Voorwaarde is dat je orthodontist ermee kan werken en voldoende ervaring heeft. Iemand die 2 of 3 linguale behandelingen per jaar doet, kan wel eens in moeilijkheden komen, want linguale behandelingen vergen echt wel wat ervaring.
Nee de blokjes worden niet geel maar de ligatuurtjes ( de elastiekjes waarmee de draden vastzitten) verkleuren vrij makkelijk. Dit is minder het geval bij witte zelfligerende brackets, (vb Damon) maar onzichtbaar is die apparatuur nooit, alleen wat minder zichtbaar.
Linguale apparatuur is vrij duur, reken maar 2 tot 2,5 x de kosten van een normale behandeling voor Incognito, en ongeveer 1,5 x voor 2D ( dit is een vereenvoudigde linguale techniek waarmee in principe enkel vrij eenvoudige tandbewegingen mogelijk zijn.)
Heeft geen verband met de gebruikte apparatuur ,maar met een hoop andere dingen. Voor een tand maakt het niet uit of je ertegen duwt of eraan trekt, zodus...
Als er boven en onder apparatuur wordt geplaatst, lijkt het me normaal dat je boven en onder-apparatuur betaalt. Uiteraard neem ik aan dat er onder geen linguale apparatuur wordt afgerekend als er gewone labiale apparatuur op komt.
Cross-over werken ( dus linguaal boven en labiaal onder) wordt wel eens gedaan om de kosten te drukken , persoonlijk vind ik het moeilijker om er een mooi afgewerkt resultaat mee te bekomen, maar het is te doen.
Lispelen doe je vooral met de bovenapparatuur, de vorming van de addentale klanken gebeurt met de tongpunt tegen de boventanden, niet tegen de ondertanden, dus hier speelt onderapparatuur weinig rol .Wat wél een prbleem kan zijn is irritatie van de tong, die meer voorkomt bij onder dan boven. Dit was vooral het geval met de Generation7 apparatuur vroeger, die blokjes waren erg dik, maat met Incognito hoor ik die klachten eigenlijk niet meer .Brackets zijn ook maar 1,5 tot 1,6 mm dik . Bij 2D brackets (vereenvoudigde techniek, niet geschikt voor alle behandelingen) is dit nog minder ,want dunner.