Hallo,
Mijn 10-jarige dochter heeft gister haar buitenboordbeugel gekregen om haar overbeet te corrigeren. Ze heeft een uitneembare beugel met een 'pet'. Gisteren was het kwijlen en slurpen. Het eruit halen ging toen nog redelijk. Vannacht heeft ze moedig doorgezet maar vanmorgen kreeg ze de beugel er dus niet meer uit. Muurvast... Huilen want het deed pijn (voortanden). Uiteindelijk na een half uur worstelen had ze hem eruit maar is dit normaal???? Zijn er truukjes om de beugel gemakkelijker te verwijderen? Hij zit vooral erg strak bij haar voortanden. Ze had toen de beugel eruit was ook echt pijn aan tanden en kiezen, en vanmiddag moet hij er dus weer in (17 uur per etmaal)
Mijn 10-jarige dochter heeft gister haar buitenboordbeugel gekregen om haar overbeet te corrigeren. Ze heeft een uitneembare beugel met een 'pet'. Gisteren was het kwijlen en slurpen. Het eruit halen ging toen nog redelijk. Vannacht heeft ze moedig doorgezet maar vanmorgen kreeg ze de beugel er dus niet meer uit. Muurvast... Huilen want het deed pijn (voortanden). Uiteindelijk na een half uur worstelen had ze hem eruit maar is dit normaal???? Zijn er truukjes om de beugel gemakkelijker te verwijderen? Hij zit vooral erg strak bij haar voortanden. Ze had toen de beugel eruit was ook echt pijn aan tanden en kiezen, en vanmiddag moet hij er dus weer in (17 uur per etmaal)
Re: buitenboordbeugel vraagjes
Hoi, sorry dat ik wat "laat" reageer op je dringende vraagje, zag ze net pas staan.
Heb zelf een tijd lang een blokbeugel/activator ook met buitenboord gedragen zoals op onderstaand plaatje.
Herken er zeker wat van in uw vragen.
Uw dochter heeft ook een dergelijk beugel dan denk ik?
Dat kwijlen en slurpen....oh...ja dat is een ramp in het begin, om over spraak(in mijn geval toen) nog maar niet te spreken.
De truc is om anders te gaan slikken en met de tong te bewegen.
Door het onnatuurlijk en grote voorwerp van plastic in de mond gaat er vanzelf meer speeksel gevormd worden.
Dat neemt na een paar dagen ook weer af kan ik zeggen...even volhouden, en een extra handdoek op het hoofdkussen is mijn tip.
Hoe de beugel makkelijk(er) te verwijderen.
Als de buitenbeugel ook los is zoals deze bij mij was, kun je die uit het plaatje schuiven/trekken(zitten kleine holle busjes in)
Daarna kun je veel gemakkelijker met de vinger aan beide zijkanten van het plaatje ze losklikken van de tanden.
Eerst een stukje an de achterzijde, dan voorzijde, dan weer achterzijde, en meestal dan weer aan de voorzijde komt de beugel netjes en gemakkelijk eruit en los.
Plaatje moet dus eigenlijk het best in een rechte lijn naar beneden komen, en probeer ze niet schuin te duwen bij het eruit halen.
(dan gaat het wringen op de tanden inderdaad)
Hoop dat jullie daar al iets aan hebben.
Wens uw dochter veel succes met de behandeling, mij heeft het goed geholpen.
maar doorzetten en motivatie is erg belangrijk, zeker in het begin.
Groet,
Saskia
Haar beugel is iets anders. Een kunststof gehemelte met een soort metalen frame eronder (beetje krom uitgelegd :smt003 )
Haar ondertanden passen maar op 1 manier in het randje, als ze dichtbijt heeft ze een centenbakje zeg maar :P Het hele spul kan er uit er blijft niks in de mond achter.
Het gaat inmiddels beter, de beugel is wat losser gaan zitten, en ze bleek teveel aan de voorzijde van de beugel te trekken met uit doen. Nu doet ze het zoals hier boven beschreven. Praten blijft bijzonder :lol:
Het ijzerwerk wat onder het gehemelte plaatje zit begint nu zeer te doen, er zitten ook best scherpe randjes aan. Maar het went al met al sneller dan ik had gedacht :D
16/17 uur per etmaal is best een gepuzzel met een kind wat veel sport, daar ben ik nu wel achter.
Goed te horen dat je iets hebt gehad aan de tips/ervaring van mij.
Leuk om ook eens iemand een beetje te kunnen helpen, weet nog wel dat ikzelf ook veel vragen had in het begin van mijn beugel behandeling.
Had ook erg veel aan alle antwoorden en uitleg van anderen hier op het forum, daarom doe ik dat nu ook nu ik het kan.
De beugel gaat inderdaad wat losser zitten uiteindelijk, en zal ook met de tijd nog wel wat aanpassingen nodig hebben natuurlijk.
Gewoon aangeven als ze echt "verkeerd zit" of veel irritatie geeft, kan ook zijn dat ze met een kleine aanpassing zoals bijslijpen van het kunstof al veel verlichting kunnen geven. (was bij mij zo)
Praten, eventueel een tip: elke dag wat oefeningen:
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=20466
Gepuzzel met uren....zo herkenbaar...zucht
Nu met mijn vaste beugel heb ik dat natuurlijk niet meer, maar was ook altijd een hele administratie....en ja...soms smokkelde ik ook weleens hoor ;-)