vragen onderprothese

Author:
samantha80
Posted:
zo, 02/12/2012 - 11:07
Hallo iedereen,

Bijna een jaar geleden heb ik een boven prothese gekregen. Ik had al jaren enorm veel pijn, zenuwontstekingen waarbij behandelingen als wortelkanaalbehandeling en apexresectie niet hielpen. Mijn kiezen braken af bij het eten van zachte dingetjes dus na jaren besloten om boven alles te laten trekken en onder aan beide kanten de twee achterste kiezen. (verstandskiezen waren er al uit) Ik heb dit ervaren als heftig en het begin na het trekken vond ik zwaar. Maar terugkijjkend op het geheel vind ik het achteraf ook wel weer meevallen. Best snel kon ik weer redelijk eten, en met plakken tot aan de rebase kwam ik een heel eind. Maar het plakken vond ik niet fijn, dan weer teveel waardoor het onder de prothese vandaan kwam, dan weer te weinig waardoor hij niet goed bleef zitten.

Nu begint de ellende ook in mijn ondergebit. Zonder te vinden verklaring krijg ik ineens zenuwontstekingen, mijn ondergebit is gaaf, geen gaatjes, gezond tandvlees en toch die onstekingen. Omdat wij ook in een ivf traject zitten heb ik in overleg met de tandarts en de huisarts besloten om niet te wachten tot het onder qua pijn en afbreken van elementen weer zo erg is dat ik alles moet trekken want de kans is zeer groot en reeel dat dit tijdens een eventuele zwangerschap zal exploderen in mijn mond, daar zitten we natuurlijk niet op te wachten. Het meest frustrerende hieraan is dat niemand weet wat de oorzaak is, het lijkt wel of mijn eigen lichaam mijn gebit "aanvalt". De pijn die ik nu heb is echt niet fijn, maar wel nog lang vol te houden als het niet erger zou worden maar gezien de gang van zaken in mijn bovengebit wil zowel ik als mijn tandarts niet wachten. De tandarts en ik zijn het met elkaar eens dat het nu maar eens tijd wordt dat ik alle gebitsellende achter me kan laten en doorkan met mijn leven. Zovaak heeft hevige kiespijn, napijnen van alle behandelingen de leuke dingen in mijn leven vergalt. Ik ben alleen ook helaas pas 31 jaar, dus nog veel te jong en dat maakt het psychisch ook heel moeilijk.

Maar goed, dit is een heel verhaal geworden, wat ik eigenlijk wil weten zijn de volgende dingen:

Mijn tandarts heeft mijn bovengebit zelf gedaan (het happen etc) maar nu wil ze mijn ondergebit door een tandprotheticus laten doen omdat zij zegt dat deze het nog beter kan dan zijzelf en het ondergebit vaak veel slechter zit dan een bovengebit en de techniek van het ondergebit moeilijker is dan boven. Nu ben ik natuurlijk blij dat ze zo eerlijk is en me doorstuurt, maar hoeveel slechter zit een ondergebit eigenlijk?

Omdat ik het plakken niet zo fijn vond wil ik ook graag weten hoe het zit met rebasen. Is het alleen vanwege de verzekering dat je maar 1x kan rebasen of kan je een prothese zo vaak rebasen als je wilt alleen moet je dit dan zelf betalen? Als je nl wel zovaak kan rebasen als je wilt zal ik nl kiezen voor rebasen herhalen ipv plakken.

Wie heeft er ervaringen met een onderprothese? En met een volledige prothese? Wat kan ik verwachten? Kan ik straks wel weer alles met een onder prothese zoals ik dat nu ook kan met mijn bovenprothese? Wat is het verschil tussen onder en boven prothese? Wij moeten nu nl ook onze ivf uit stellen en volgens tandarts kan ik 2 maanden na het trekken van het ondergebit weer de ivf opstarten. Is dit niet heel erg snel?

Ik hoop op antwoorden, meningen en ervaringen. Daar zal ik enorm mee geholpen zijn.
Alvast bedankt!

Groetjes Samantha
vV

een onderprothese geeft in 99% (kan 98 zijn..) gewoon problemen, door gebrek aan houvast. Ligt op de kaakwal met aan beide kanten spieren. Meestal volgt dan ook implanteren om houvast te krijgen. rebasen kan zo vaak als nodig is, maar binnen grenzen. je kan namelijk niet ontelbaar blijven rebasen, dan moet de prothese een keer vervangen worden.
Qua vergoeding: min of meer zo vaak als nodig, gewoon basisverzekering (wel vallend onder eigen bijdrage) maar als het elke maand gedaan wordt gaat de verzekering echt wel vragen stellen denk ik.
di, 02/14/2012 - 13:28 Permalink