Met het vrijgeven van de tarieven wordt ook aangegeven dat je als cliënt recht hebt op een offerte als de behandeling hoger uit valt dan € 150. Bij de meeste beroepsgroepen betaal je als klant niet voor het opstellen van een offerte. Maar bij tandartsen is een offerte volgens mij gewoon een factuur.
Bij kleine behandelingen kun je vooraf zien wat het verschil is in tarief tussen tandartsen. Voor die kleine handelingen worden ook geen offertes uitgebracht. In de praktijk zal dit volgens mij niet leiden tot echt keuzegedrag van cliënten. Je gaat niet voor elke kleine handeling weer naar een andere tandarts omdat die iets goedkoper is. Dus is dit eigenlijk alleen relevant bij switchen van tandarts (wat de meesten van ons waarschijnlijk niet vaker dan 2 à 3 keer in een leven zullen doen).
Voor ingrijpender behandelingen heb je een offerte nodig om te weten wat de totale kosten worden. Om een offerte uit te kunnen brengen stelt de tandarts eerst zijn diagnose en maakt een behandelplan. Pas als je een behandelplan hebt weet je wat de kosten zullen zijn maar betaal je ook gelijk een factuur voor het opstellen ervan.
Een andere tandarts zal volgens mij geen offerte uit willen brengen o.b.v. het behandelplan van een ander. Dus zou je daar weer een diagnose moeten laten maken en betalen voor zijn behandelplan.
Elk behandelplan (offerte?) kost je al gauw een paar honderd euro. Alleen daardoor al zul je niet snel geneigd zijn om een tweede 'offerte' te vragen. Het verkrijgen van offertes resulteert dus eigenlijk in ontvangen van meer facturen en hogere kosten.
Bij andere beroepsgroepen betaal je meestal niet voor een offerte. Maar bij tandartsen wel. Er is dan ook geen sprake van een offerte maar van een factuur. Dat belemmert volgens mij dat cliënten echt kunnen kiezen.
Bij kleine behandelingen kun je vooraf zien wat het verschil is in tarief tussen tandartsen. Voor die kleine handelingen worden ook geen offertes uitgebracht. In de praktijk zal dit volgens mij niet leiden tot echt keuzegedrag van cliënten. Je gaat niet voor elke kleine handeling weer naar een andere tandarts omdat die iets goedkoper is. Dus is dit eigenlijk alleen relevant bij switchen van tandarts (wat de meesten van ons waarschijnlijk niet vaker dan 2 à 3 keer in een leven zullen doen).
Voor ingrijpender behandelingen heb je een offerte nodig om te weten wat de totale kosten worden. Om een offerte uit te kunnen brengen stelt de tandarts eerst zijn diagnose en maakt een behandelplan. Pas als je een behandelplan hebt weet je wat de kosten zullen zijn maar betaal je ook gelijk een factuur voor het opstellen ervan.
Een andere tandarts zal volgens mij geen offerte uit willen brengen o.b.v. het behandelplan van een ander. Dus zou je daar weer een diagnose moeten laten maken en betalen voor zijn behandelplan.
Elk behandelplan (offerte?) kost je al gauw een paar honderd euro. Alleen daardoor al zul je niet snel geneigd zijn om een tweede 'offerte' te vragen. Het verkrijgen van offertes resulteert dus eigenlijk in ontvangen van meer facturen en hogere kosten.
Bij andere beroepsgroepen betaal je meestal niet voor een offerte. Maar bij tandartsen wel. Er is dan ook geen sprake van een offerte maar van een factuur. Dat belemmert volgens mij dat cliënten echt kunnen kiezen.
Re: Offerte of factuur?
Re: Offerte of factuur?
Re: Offerte of factuur?
Re: Offerte of factuur?
Re: Offerte of factuur?
Precies wat beide personen hierboven uit de doeken doen.
Niet speculeren.
Re: Offerte of factuur?
Heb dit verhaal al eerder gehouden hier, er is ook een zoekfunctie op dit forum. En ja de tijd die een tandarts nodig heeft begrotingen op te stellen kost ook geld. In die tijd kunnen ook geen patienten behandeld worden.
Daarom zijn tandartsen ook helemaal niet blij met shoppers, zeker niet de categorie die denk dat zeker voor grote behandelingen het allemaal niets mag kosten...
had daar gisteren net nog een gesprek over met een vriend van mij die in de drukwereld zit. Moest een offerte maken voor sleutellinten, geweven stof met logo. Reageert de klant: veel te duur, laat ik via internet voor 1/3 doen. Doe dan maar. Vraagt de klant wel een voorbeeld. reactie : nee, waarom, je laat het werk elders doen! is vervolgens bij de internetshop een oor aangenaaid van gewoon plastic zooi ipv geweven linten....
shoppen moet niet gaan om geld... maar (ook) om wat er uiteindelijk geleverd wordt.
Re: Offerte of factuur?
Helemaal met u eens dat er niet alleen naar prijs maar met name ook naar kwaliteit gekeken moet worden. Kwaliteit bevorder je echter niet in een sector door offertes in rekening te brengen. U zult ongetwijfeld op hebben gepikt dat er bij het vrij geven van de tarieven in de discussie ook worden genoemd dat er dan informatie over de kwaliteit moet komen.
Ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen met shoppen. Het voorbeeld van die internetshop als concurrent gaat alleen op in een heel andere sector cq bij heel andere producten. De beste remedie tegen shoppen is goede kwaliteit en informatie daarover.
Re: Offerte of factuur?
Patienten die bij mij komen zonder verwijzing of duidelijke DPSI-waarde komen eerst voor een intake waar wordt bekeken hoe en wat. Als de tandarts netjes verwijst, kan ik gewoon starten en hoeft de patient niet die intake te betalen. Die intake kost trouwens echt niet honderden euro's... Wij maken ook geen begrotingen met het doel dat u dan prijzen kunt gaan vergelijken. Maar met het doel om duidelijk te maken wat het plan is en wat dat gaat kosten. Dan kan u contact opnemen met de verzekering.
Re: Offerte of factuur?
Uw opmerking maakt wel duidelijk dat u zelf blijkbaar niet wilt dat cliënten prijzen gaan vergelijken. Daarmee zegt u feitelijk dat u het niet eens bent met een belangrijk uitgangspunt van het lopende experiment. Het experiment met de vrije tarieven heeft namelijk wel degelijk als één van de doelen dat een cliënt prijzen kan vergelijken:
- De minister geeft zelf aan dat ze met dit experiment hoopt op betere zorg en meer concurrentie. Voor concurrentie moeten mensen gaan vergelijken.
- Op deze website staat een stuk getiteld: 'Vrije tandartstarieven in 2012'. In dat stuk staat o.a. 'Bij het vergelijken van prijzen tussen tandartsen zouden kortingen voor dezelfde verrichting in één behandeling moeten worden meegenomen.' Ook hier wordt er van uit gegaan dat mensen prijzen vergelijken.
Dat een offerte alleen maar zou zijn voor contact met de verzekering vind ik een vreemd uitgangspunt. Een offerte/begroting is nodig in die gevallen waar een behandelaar pas na een diagnose kan aangeven wat hij/zij moet doen en er verschillen kostenplaatjes uit kunnen komen bij verschillende dienstverleners. De dienstverlener kan in zo'n geval niet aangeven wat hij/zij zal gaan factureren voordat die diagnose heeft plaatsgevonden. De klant heeft pas duidelijkheid over de kosten na het ontvangen van de offertes. Dat gaat dus niet primair over contact met de verzekering.
Volgens mij willen de tandartsen zelf dat er vrije tarieven zijn. Zoiets willen maar tegelijkertijd niet willen dat een consument dan gaat vergelijken vind ik een veeg teken. Dat is alleen datgene willen wat jou goed uitkomt.
U stelt ook het volgende in uw reactie 'Overigens werd er voor 2012 ook al begrotingen af gegeven voor grote bedragen.' De vraag is natuurlijk vooral of dat vaak genoeg werd gedaan. Uit een NPCF-meldactie bleek dat tandartsen hun patiënten onvoldoende informeerden over behandelingen en prijzen.
Zelf denk ik dat dit experiment - in ieder geval in de huidige situatie - ten nadele gaat uitpakken van de cliënt. Net als de NPCF ben ik van mening dat er eerst gewerkt had moeten worden aan kwaliteitsinformatie. En aan het hanteren van een systeem waarbij de consument echt kan kiezen. Als er dan toch door de mondzorg gestreefd wordt naar liberalisering van de markt dan ook met goede mogelijkheden voor cliënten om keuzes te kunnen maken. Ik heb in de reacties nog geen enkel argument gelezen waarom in de mondzorg anders om zou moeten worden gegaan met offertes dan in andere sectoren. Gebruikelijk in andere sectoren is om offertes niet in rekening te brengen. Een andere aanpak kan zijn dat de diagnose wel in rekening wordt gebracht maar dat dit door een onafhankelijke persoon wordt gedaan. Daarna zou de klant dan met die diagnose kunnen gaan kijken bij wie hij de behandeling wil laten doen. Die behandelaars zouden dan dus wel bereid moeten zijn op basis van de diagnose van een ander te werken.
Re: Offerte of factuur?
Ik denk niet dat dit een algemene regel is.
Als m'n GSM stuk is en ik ga ermee terug naar mediamarkt voor herstelling, dan zal ik ook moeten betalen vooraleer er verder wordt onderzocht wat er mis is en hoeveel herstelling kan kosten. Als ik dan de herstelling niet laat uitvoeren ben ik dit bedrag kwijt.
Bovendien is er ,altans in België, een essentieel verschil voor hetgeen we noemen "intellectuele prestaties" waarvoor wel degelijk een honorarium is voorzien. een klinisch onderzoek, diagnosestelling en behandelvoorstel zijn een intellectuele prestatie waar tijd en kennis in wordt geïnvesteerd, en dit moet gehonoreerd worden.
Als U ademhalingsproblemen hebt, naar een pneumoloog gaat ,en die man onderzoekt U, stelt een voorlopige diagnose en vraagt radiografiën aan, dan kan hij ,in uw logica hiervoor geen honorarium vragen, want "hij heeft eigenlijk nog niks concreets gedaan". Sorry, maar zo werkt dit niet.
Re: Offerte of factuur?
Hieronder een aantal voorbeelden van beroepen waar met gratis offerte wordt gewerkt. U kunt echt niet van mening zijn dat dit allemaal beroepen zijn waar geen intellectuele prestaties geleverd worden of dat het opstellen van een offerte van hen geen tijd en kennis vraagt:
Makelaar
Executive Searcher
Vertaler
Binnenhuisarchitect
Notaris
Bedrijfsjurist
Advocaat
Belastingadviseur
HRM Adviseur
Logistiek adviseur
Hovenier
Schilder
Illustrator
Architect
Marketingadviseur
Ik kan wel zo doorgaan met voorbeelden geven van beroepen en gratis offertes. U doet alsof u een uitspraak aanhaalt als u iets tussen " " zet, maar die uitspraak is niet van mij en dus voor uw rekening.
Re: Offerte of factuur?
Re: Offerte of factuur?
Offertes zijn primair bedoeld om uit te vissen bij uw verzekering wat de vergoeding kan zijn. secundair om eventueel te vergelijken. Maar als uw fluoride behandeling in Groningen wordt genoten omdat die 3 kwartjes goedkoper was dan die in Slagharen............dan moet u zeker de rit maken.Gelet op de drammerigheid van de draad zou ik nu het moderator team toch eens heel duidelijk standpunt willen laten nemen.........gemekker over tarieven = mensen die antwoorden geven wegjagen.
Re: Offerte of factuur?
Er wordt verschillende keren gedaan alsof het bij andere beroepen niet om expertise, tijd en verschillende oplossingsmogelijkheden zou gaan tijdens de probleemanalyse en opstellen van een offerte. De mondzorg zou daarin dus bijzonder zijn. Dan weet u te weinig af van de ingewikkeldheid van vraagstukken en wat er voor gedaan moet worden om een goede offerte op te stellen in andere beroepen. Uiteraard geldt dit niet voor alle andere beroepen waar met gratis offertes wordt gewerkt maar in de voorbeelden van beroepen die ik noem zitten er meer dan genoeg die u niet zo weg zou moeten zetten.
Zelf heb ik ruim 20 jaar ervaring met offertetrajecten in heel veel sectoren. En ik kan u verzekeren dat het daarbij niet ging om standaardoplossingen.
Verschillende van u zeggen dat een offerte uiteindelijk wel betaald wordt in andere beroepen. Wat daarbij steeds over het hoofd wordt gezien is dat er dan meerdere partijen offertes uit hebben gebracht en dat u die partijen die u niet de opdracht gunt niet betaalt. U betaalt dus niet voor de offerte zelf. En stellen dat iemand dan achteraf alsnog voor de offerte betaalt of dat het oneerlijk zou zijn, is een versimpeling waaruit blijkt dat u geen ervaring heeft in andere sectoren.
Daarnaast verbaas ik me steeds weer als iemand als argument inbrengt dat offertes in de mondzorg niet bedoeld zijn zodat de cliënt gaat vergelijken maar alleen of primair voor overleg met de verzekering. Ik heb al aangegeven waar u kunt nalezen dat dit wel de bedoeling van het huidige experiment is.
Bij keuze voor liberalisering van de markt en de tarieven moet het ook mogelijk zijn om een volwassen discussie te voeren over de uitgangspunten van die markt. Maar sommigen van u vinden dan blijkbaar dat een cliënt die die discussie opent weggezet moet worden als een shopper die "voor 3 kwartjes goedkoper ........zeker de rit (moet) maken" of dat een moderator me dan de mond moet snoeren.
Zelf ga ik geen tijd meer stoppen in deze discussie.
Re: Offerte of factuur?
Natuurlijk probeer je ten minste een deel van de gemaakte kosten terug te verdienen in opdrachten die wel worden gegund, die worden daar dus wel degelijk duurder van. Maar ook een deel van het offertewerk/voorstudie enz. wordt onbetaald uitgevoerd, te zien als investering voor de toekomst.
Overigens maak ik nooit een offerte met het doel dat een klant prijzen kan vergelijken, ik maak hem om de klant binnen te takelen en zodat hij weet waar hij aan toe is waardoor er na aanvang geen discussie meer over kosten gevoerd hoeft te worden.
Re: Offerte of factuur?
Historisch besef is u vreemd, want het gaat namelijk niet om shoppen bij kleine verrichtingen. Ook weet u blijkbaar niet hoeveel mensen u voorzijn gegaan in inkomens en tarieven discussies hier, daar refereer ik aan. Nogmaals, als je een diagnose stelt en daaraan een behandeling (-svoorstel) koppelt, mag u zeker vergelijken. Alleen de gedachte dat die diagnose klakkeloos wordt overgenomen is een ILLUSIE. Dat doet geen enkele aannemer of wie dan ook. kortom, zet nu eens uit uw gedachte dat dat zo werkt en dan snapt u ook wat ik aangeef met "waar die offerte voor is". Mijn diagnose en behandelplan is gebaseerd op : kennen patient, kennen mondgezondheid, langere termijn visie en dan het gepresenteerde probleem daar in geplaatst. Nog los het feit dat sociale, financiele en leeftijdsfactoren meekunnen spelen geef ik mijn behandelplan. Niet iets wat een ander blind hoeft over te nemen. Het is namelijk geen dictaat. De diagnose en het plan is niet iets wat zwart wit is.
Re: Offerte of factuur?
De aanhalingstekens refereren duidelijk niet aan een citaat maar wél aan de achterliggende boodschap van uw betoog.
Essentie is dat een diagnosestelling volgens U niks mag kosten en dat is pertinent onwaar, want een diagnose is heel vaak al de oplossing van het probleem, zonder dat hieraan een dure behandeling wordt gekoppeld. En dat zouden we dus niet mogen afrekenen volgens U.
De mondzorg is in deze absoluut niet uniek ,maar gelijk aan alle medische beroepen, en daar horen een schilder en hovenier tot nader order niet bij.
Het is me ondertussen wel duidelijk dat John35 geen boodschap heeft aan een inhoudelijke discussie, maar door het herhalen van altijd dezelfde argumenten gewoon zijn gelijk wil halen .Daarmee stopt de discussie voor mij ook .
Re: Offerte of factuur?
Re: Offerte of factuur?
en hoe vaak blijkt achteraf dat de klant alsnog moet bijbetalen. en dan bedoel ik niet een tientje, maar even serieus meer dan 5%?
Re: Offerte of factuur?
nooit, offerte is bindend.
Tenzij na-calculatie overeengekomen wordt, maar dat is niet gebruikelijk.
Re: Offerte of factuur?
Re: Offerte of factuur?
In principe wel, of in ieder geval gemiddeld, want er wordt wel eens een inschattingsfout gemaakt en dan is het bedrijf dus gewoon de sigaar. Daarom zei ik: nooit een rekening sturen voor een offerte vind ik een vreemder situatie dan de situatie in de zorg, waar tenminste wel een consult/vooronderzoek wordt afgerekend. En uiteraard is dat een eigen consult en neem je niet klakkeloos diagnose + behandelplan over van een concurrent.