Heel graag advies van tandarts en technieker

Author:
elisa62
Posted:
do, 02/23/2012 - 23:59
Na jaren vele pijnklachten ben ik bij het academisch zh voor tandheelkunde terechtgekomen,en is er het een en ander geconcludeerd.
Eerst het technische verhaaltje
nr 36 een laatste pijler en een niet passende kroon van een 5 delige brug tijdelijk gecementeerd,,pocketbuccaal bij distale radix 10mm,vulmateriaal doorgeperst,,forse radiolucentie bij distale radix,gemist kanaal kanalen erg groot geprepareerd,2011 apexresectie gedaan ,maar er is botdehicentie tot de apex distaal,breuk,dus verloren.
nr 14 pockett 5 mm,radiolucentiemesiaal tot halverwege radix,2 kanalen gevuld,sterk vermoeden fractuur
nr 47 pocketts 5 mm,caries ,radiolucentie aan mesiale apex,messiaal is 1 kanaal tot halverwege gevuld en afgebroken instrument,
evt herendo
nr 24 fractuur radix,element verloren pocket 6 mm
ADVIES ;extractie van de 14,24 en 36.De brug moet distaal van de 34 worden gespitst,kennedyklasse 1 frame met ankers bij de 13 en 23,na tijd defenitief functieherstel.
Is een kunstof frame mogelijk in mijn situatie voor boven? ,had wat gelezen erover via google een praktijk in assen?Alleen daar?Of ook elders ?
Klopt het dat dit naar china word gestuurd?
Wil geen zichtbare metalen ankers en zo mijn mogelijk tegen mijn gehemelte aan,maar kan niet veel vinden over een kunstof frame.
Moet ik eerst happen en dan een frame,of eerst trekken?
Als ik eerst laat trekken hebben ze toch geen voorbeeld.
En hoelang loop ik met niets dan ivm genezing van de ontstekingen en extractie s
Wat moet ik beneden nemen ,ivm na trekken nog maar tot nr 33 kies hebben en dat is het zwevende element aan het laatste stukje brug aan 32 en 31 met erg veel gevoeligheid,maar op de foto niets te zien,loop met dikke pijnlijke kaak.
Kortom wat zijn er voor mogelijkheden,nieuwe ontwikkelingen misschien??Graag advies
Workie

Een heel verhaal waar ik niet ver op in ga. Maar als je als advies een frame krijgt met ankers op de 13 en de 23 dan kan het zichtbare gedeelte inderdaad van kunsthof gemaakt worden. Nadeel is wel dat het heel veerkrachtig is en daardoor ook niet echt goed de tand omklemt. Het lab waar ik werk laat dit in Thailand doen maar het zou vast en zeker ook ergens anders gedaan kunnen worden, wellicht zelfs in Nederland. In de praktijk gebeurt dit nog niet zo veel, gewoon omdat het weinig houvast geeft.

Je zou eventueel kunnen kiezen om de 13 en de 23 te laten bekronen met een slotje/drukknopje eraan vast. Dan heb je geen zichtbare ankers meer, nadeel is dat je 'goede' elementen moet beslijpen en er een kroon op moet zetten. Hier zit ook een prijskaartje aan. Ik zou dit alleen doen als de wonden goed zijn genezen en de kaak niet meer zo hard slinkt. Tot die tijd is een normaal frame wellicht het beste.
vr, 02/24/2012 - 15:38 Permalink