Beste,
Even een vraag over een schuinliggende verstandskies:
Is het verstandig om deze z.s.m. te laten trekken? Mijn tandarts heeft er geen haast mee, echter heb ik verhalen gehoord waarbij lang(er) wachten resulteerde in allerlei complicaties. Ik lijk af en toe wel wat te voelen in die hoek (beetje zeurderig gevoel), maar misschien is dat mijn verbeelding. Mocht het van belang zijn: ik ben achterin de 20.
Alvast bedankt!
Even een vraag over een schuinliggende verstandskies:
Is het verstandig om deze z.s.m. te laten trekken? Mijn tandarts heeft er geen haast mee, echter heb ik verhalen gehoord waarbij lang(er) wachten resulteerde in allerlei complicaties. Ik lijk af en toe wel wat te voelen in die hoek (beetje zeurderig gevoel), maar misschien is dat mijn verbeelding. Mocht het van belang zijn: ik ben achterin de 20.
Alvast bedankt!
Re: vraag over schuinliggende verstandskies (foto)
Als je iets vreemds voelt is het wijs om met een borstel zoveel mogelijk in die hoek te poetsen, achter de kies om.
Zo bereik je ook de achterkant, waar bij sommige mensen veel etensresten zorgen dat het tandvlees ontstoken raakt.
De kies is het probleem niet, maar het tandvlees kan gaan ontsteken.
Ik laat ze doorgaans ook zitten. En ik zie eigenlijk maar zelden problemen.
Laat eens in de 5 jaar eens een foto van die plek maken.
Zo zie je op tijd of er iets gaat zwellen.
Als je contactsport doet dan is de kans op een fractuur van de kaakhoek bij impact (een klap bv.) 300% tegenover als hij weg zou zijn. Dat is alleszins de reden waarom ik mijn zoon ,die ook geen problemen had met zijn WHT heb aangeraden ze weg te laten halen.( doet kickboksen)
Ik zie ook dat de wortels van de tand vrij dicht in de buurt van de onderkaakzenuw zitten. Dit maakt verwijderen wat delicater, maar met een goede cone beam CT kan de kaakchirurg hier wel problemen vermijden. Als hij eruit moet dan best ook de bovenste ineens weg, want die tanden hebben geen antagonisten meer.
Maar het blijft natuurlijk altijd een afweging van voor en nadelen.
Voor de rest proficiat met je goede gebit.