Parodontitis & Gezoend. Wat nu?

Author:
zondebok
Posted:
zo, 02/26/2012 - 22:25
Onlangs is bij mij acute parodontitis gesignaleerd. Er is een behandelplan opgesteld en er is goede hoop op herstel. Mij niet echt realiserend dat ik deze ernstige aandoening heb en een bacterie die dit heeft veroorzaakt. Vraag ik mij af of ik dit over kan brengen aan iemand? Ik heb namelijk langdurig gezoend met iemand (die ik erg graag mag) en nu ben ik ontzettend bang dat ik haar besmet heb. Dat zou ik ontzettend erg vinden. Ik voel me zo stom.
Ik moet nog een strijkje laten maken en aan de hand van dat strijkje word er gekeken of er anti-biotica nodig is.
Wat is de risico dat ik haar besmet heb? Ook al heb ik bijna geen tong gebruikt met het zoenen? En zo ja, wat moet ik nu doen?
Newtan

Natuurlijk heb je die besmet.
Kan dat kwaad?
Misschien, maar uitsluitend en alleen als je zoengeno(o)t(e) toevallig ook nog eens gevoelig is voor die bacillen.
En die schijn je ook via voedsel binnen te kunnen krijgen.
Antibiotica helpen eigenlijk alleen in bepaalde omstandigheden, samen met andere behandelingen.
Zomaar AB geven is tegenwoordig heilloos.

Moet je je nou schuldig voelen?
Dan mag altijd, maar het is niet terecht.
De kans op echte overdracht is nihil, tenzij er dus al een bestaande gevoeligheid was.
Maar dan kun je de besmetting eigenlijk van iedereen krijgen.
En dan de andere kant: jijzelf.
Jij kunt die bacterien dus ook al een hele tijd bij je dragen en er nu pas wat van merken.

Succes met de behandeling.
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=8&t=21453&p=117884…
zo, 02/26/2012 - 22:56 Permalink