Verstandskies getrokken, daarna ellende

Author:
Mweerz
Posted:
zo, 02/26/2012 - 23:01
Hoi,

Maandag 13 februari ben ik naar de kaakchirurg geweest voor mijn verstandskies linksonder te laten weghalen. Alles ging prima, verdoving, snijden, breken, schoonmaken, hechten en klaar.
Na de eerste 2 dagen was er een hechting uitgegaan, maar niks ergs.
Na de 1week zag ik dat het bloedstolsel bleef groeien en soms knapte het en bloede het goed. Voor de zekerheid terug om te laten zien, conclusie was dat het gewoon stolsel was en er niks aan hoefde te gebeuren. Dat was de maandag week na verwijdering. Moest vrijdag terug komen voor controle. Die dag nogmaals 3 bloedingen gehad. Volgende ochtend(dinsdag) weer zware bloeding en werd zelfs onwel. Toch maar weer terug, bij een collega kaakchirurg.
Vond het ook raar eruit zien, maar toch niks aan doen gezien tandvlees moeilijk is schoon te maken. Moest de afspraak van vrijdag van controle wel nog doen.
De donderdag was het niet te houden, kon mijn kaken niet op elkaar doen doordat het stolsel gewoon steeds vol liep en als een ballon groeide. Dus WEER terug.

Zelfde chirurg van dinsdag. Laten zien, en kreeg de conclusie dat het toch niet goed was.
Nee dat weet ik ook wel. Krijg mijn kaken niet op elkaar en mijn tandvlees is 4x zo groot en gaat over de bovenste kiezen heen.
Dus verdoving en schoonmaken. Blijkt dat paar aders gewoon niet stopten met bloeden.
Kon niet zien welke, dus maar dichtbranden (damn wat doet dat zeer, verdoving helpt daar niet tegen) daarna een speciale soort gaas in het gaat, ong halve meter is er in gepropt....
Ook een stukje voor het tandvlees van de andere kies en stukje eruit gelaten zodat ze het niet vergeten dat dat erin zit....
Toen dicht gemaakt met 2.0. hechting.
Weg gegaan en volgende dag terug naar hem voor controle. Toen ik weg ging moest ik snel ibi halen. Voordat ik bij de apotheek was kwam de pijn door de verdoving heen(mijn lip was nog gevoelloos). Dat is de ergste pijn dienik ooit heb meegemaakt.
Snel daar 1 ingenomen naar huis en zo snel mogelijk liggen en hopen dat de pijnstiller werkt.
Volgende dag op de controle was 1 hechting los en kon hij eruit halen. Hoe dat kon begreep hij niet gezien het een 2.0 hechting was. De hevige pijn was te verwachten door het branden en het aanstampen van het lange stuk gaas in de wond. Voor de rest zag het er goed uit.

De wond moet weern open gemaakt worden 5 maart om het gaas te verwijderen en hopelijk is het dan goed! Maar misschien moet dit zonder verdoving omdat ze willen zien of het nog bloed en verdoving houd het bloeden tegen.

Op dit moment is de pijn een stuk mindr maar wel nog aanwezig.
Moet 3x per dag ibi 600 nemen. Dus soms probeer ik iets langer de pijn vol te houden gezien ini maar 4-5 uur werkt. Dus 24 uur verdoving gaat helaas niet. Eet nu alleen maar soep omdat ik mijn kaken maar een klein stukje open kan doen. Nu is mijn vraag is dit normaal?
Een eetlepel past net bijv. maar er mogen geen stukjes groenten op liggen ands past het al niet meer.
Hechting zit ook een stukje in mijn wang achterin.
Mweerz

Update van mij kant:

Nog steeds kan ik mijn kaken nier ver open doen.
Een tandenborstel past er gewoon niet tussen...
Heb iemand gesproken die dat ook heeft gehad, deze vertelde dat de aanhechting aan de de wang dit veroorzaakt gezien daar een spier zit. Is dit waar?
Dan weet ik in ieder geval dat ik nog een week zo zit :smt011
di, 02/28/2012 - 11:35 Permalink
Ortholimburg

Nee dat is niet waar. Dit is gewoon trismus of mondklem, een verkramping van de M.masseter en eventueel M. pterygoideus medialis, dat zijn ontzettend sterke kauwspieren die kunnen verkrampen door de ontstekingsreactie die er zit, niet door een draadje in de wang. Gaat over als de ontsteking afneemt.
di, 02/28/2012 - 22:40 Permalink
Mweerz

Dank voor de update, dat maakt het een stuk helderder :D
Alleen nu de vraag of ik daar geen antibiotica voor moet hebben?
Na de extractie heb ik een paar dagen actiavis(hoop dat ik het goed schrijf, doosje is al weg) gehad maar dat is al op.

Als de kaak rust heeft gehad, (in de nacht) dan gaat het wel en is er niet vee pijn.
Maar zodra de dag vordert begint de pijn weer goed op te spelen ook.
Dit heeft dan ook met die verkramping te maken en wordt hij dus overbelast?
di, 02/28/2012 - 23:18 Permalink
Ortholimburg

Alleen nu de vraag of ik daar geen antibiotica voor moet hebben?

Niet noodzakelijk. AB is enkel zinvol als er een infectie zit .De onstekingsreaktie kan ook (en meest waarschijnlijk) veroorzaakt zijn door het trauma van de ingreep .Dus eerder ontstekingsremmers, Brufen of andere NSAID.
wo, 02/29/2012 - 23:22 Permalink
Mweerz

Update na maandag te zijn terug geweest.

Het zag er goed uit, en de speciale gaas met zalf moest er dus uit.
Wel zonder verdoving, omdat anders de bloedvaten zouden schrikken van deze verdoving en er geen natuurlijk reactie is.
Begin stukje ging goed zonder pijn. Daarna trok hij hem vlot eruit....dat deed echt verrekte zeer.
Gelijk weer bloeden helaas...

De kaakchirurg heeft het nog nooit mee gemaakt en heeft geadviseerd bloed te laten prikken of er wat met mijn bloed is.
Hij begreep dat ik er wel klaar mee was na 5x een bezoek te hebben gebracht.

Nu heeft hij er een oplos gaas erin geplaatst en gehecht met oplos hechting.
Gat vond hij namelijk nog te groot en bloeden moest ook tegen gegaan worden.
Zag er goed uit de dag erna, wel wat bruinig en wat dik soms merkte ik.
Alleen donderdag merkte ik dat het zakte en eigenlijk uit elkaar viel.
In de avond was het gaas verdwenen en nu is het gat dus volledig zichtbaar.

Ik ga er vanuit dat het gat schoongehouden moet worden en hij van onder naar boven dichtgroeid? (zoals het normaal bij verstandskiezen verwijderen gaat)
vr, 03/09/2012 - 20:52 Permalink