Kronen polijsten

Author:
Kroontje123
Posted:
ma, 02/27/2012 - 19:45
Een maand terug heb ik kronen laten plaatsen. Het resultaat is echt prachtig. Toch vond ik ze nog een beetje dof.
Nu werden de kronen tot twee keer toe gepolijst om die reden: eerst met een roterende polijstmachine en daarna 'afgelakt' en gelaserd met een soort uv lampje.
Die laklaak/vernislaag maakte het mooi af, maar gek genoeg bladdert die laklaag er al dezelfde dag af. ben toen weer teruggekomen en toen is hetzelfde gebeurd.
Hoort dit? Ik weet niet zo goed of die laklaag als definitief resultaat geldt of gewoon als beschermlaag.
Illuminus

Kronen (en porseleinen facings) kunnen met verschillende oppervlakte structuur gemaakt worden, afhankelijk van de structuur van de eigen tanden.

Van nature zijn je eigen tanden niet spiegeltje glad maar hebben een lichte oppervlakte structuur, sommige mensen hebben een grovere structuur, bij anderen kan door slijtage het oppervlak wel heel glad geworden zijn.

Bij porseleinen kronen wordt normaal gesproken hiermee rekening gehouden en zal het oppervlak een lichte structuur hebben zoals een normale tand. Bij afwijkingen kun je aangeven dat de oppervlaktestructuur grover of glad moet zijn, maar standaard wordt een normale structuur aangehouden.

Het achteraf aanpassen van die structuur als de kronen definitief geplaatst zijn is lastig, porselein is hard en om dat mooi glad te polijsten in de mondis bijna onmogelijk, het zal eerder nog doffer worden (maar misschien dat de tandtechnici hier op het forum nog iets weten).

Het laklaagje dat je tandarts geplaatst heeft is goedbedoelt, maar dit hecht moeizaam op porselein en als het al blijft zitten zal het vrij snel slijten en doffer worden.

Als de kronen nog niet definitief geplaatst zijn kan er wel wat aan gedaan worden in het laboratorium.
za, 03/03/2012 - 22:34 Permalink
TechniekerJeetje

Er zijn wel bepaalde rubbers verkrijgbaar waarmee je de kronen glad en op hoogglans kunt krijgen. Maar let wel; ik heb ze nog nooit in de mond gebruikt. Voor een tandarts met een beetje handigheid is dit geen probleem, maar net even iets lastiger dan aan de techniektafel, dat wel. Laklaagjes en dergelijke moet je helemaal niet aan beginnen, dat gaat uiteindelijk toch mis.
zo, 03/04/2012 - 10:15 Permalink