In januari 2010 is kies 45 (rechtsonder) kies door een endodontoloog behandeld en deze heeft toen dus een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd. Dit is allemaal goed gelukt alleen heeft hij toen al aangegeven dat de kies wat zwakker zou zijn en er in de toekomst een kroon nodig zou zijn.
Twee weken geleden is er een stukje van de kies afgebroken en gaf de tandarts aan dat er een kroon nodig zou zijn. Vorige week dinsdag (28 februari) heeft mijn tandarts op deze rechteronderkies (nr 45) een noodkroon geplaatst en over twee weken zal de definitieve kroon worden geplaatst.
Sinds de het plaatsen van de noodkroon vorige week heb ik echter wel last. Een zeurende pijn en ook het tikken op de tand is soms pijnlijk. Periodes met minder irritatie en meer irritatie (vooral 's avonds) wisselen zich af. Ook lijkt de noodkroon veel te hoog maar mijn tandarts gaf aan dat dit toch wel goed is en dat de noodkroon wel wat zou inslijten gedurende de komende periode.
Over ruim twee weken staat dus het plaatsen van de definitieve kroon op het programma. Mijn vraag is echter of de klachten die ik nu heb normaal zijn. Bestaat dat de kans dat er toch weer een onsteking zit? Die vrees heb ik namelijk wel een beetje...
Graag een reactie en alvast mijn dank hiervoor.
Twee weken geleden is er een stukje van de kies afgebroken en gaf de tandarts aan dat er een kroon nodig zou zijn. Vorige week dinsdag (28 februari) heeft mijn tandarts op deze rechteronderkies (nr 45) een noodkroon geplaatst en over twee weken zal de definitieve kroon worden geplaatst.
Sinds de het plaatsen van de noodkroon vorige week heb ik echter wel last. Een zeurende pijn en ook het tikken op de tand is soms pijnlijk. Periodes met minder irritatie en meer irritatie (vooral 's avonds) wisselen zich af. Ook lijkt de noodkroon veel te hoog maar mijn tandarts gaf aan dat dit toch wel goed is en dat de noodkroon wel wat zou inslijten gedurende de komende periode.
Over ruim twee weken staat dus het plaatsen van de definitieve kroon op het programma. Mijn vraag is echter of de klachten die ik nu heb normaal zijn. Bestaat dat de kans dat er toch weer een onsteking zit? Die vrees heb ik namelijk wel een beetje...
Graag een reactie en alvast mijn dank hiervoor.
Re: Pijn na (nood)kroon
Maar het tandvlees er omheen.
Misschien door wat noodcement, of een restje afdrukrubber, of een etensrestje.
Laat je tandarts eens hierop controleren.
Of probeer eens er tussen door te flossen.
Als de noodkroon los komt en de pijn is weg, is je probleem ook over.
Re: Pijn na (nood)kroon
Bedankt voor je reactie. Ik ben gisterenmiddag toch maar even terug naar de tandarts gegaan. Wat hij (inderdaad) constateerde was dat er enorm veel etensresten/bacterieën bij de noodkroon aanwezig waren. Op zich vreemd aangezien ik wel elke dag een paar keer goed poetste om het schoon te houden (ook voorzichtig met rager en flosdraad). Det tandarts gaf duidelijk aan dat het dus het tandvlees is (wat jij ook al vermoedde) en dat ik me daar niet al te veel zorgen om diende te maken.
Hij heeft de noodkroon en het tandvlees erom heen gereinigd (was best even pijnlijk). Daarbij kwam de noodkroon los en heeft hij het opnieuw gecementeerd. De kroon voelt minder hoog aan. Alhoewel ik nog niet geheel klachtenvrij ben is het vandaag wel beter dan gisteren :-)