Kies nog steeds overgevoelig na eenvlaksvulling composiet

Author:
Moni_Moni
Posted:
do, 03/08/2012 - 16:10
Beste allemaal,

In oktober 2011 heb ik twee kiezen linksonder laten vullen. In de achterste kies (verstandskies is eruit) zat een heel groot gat en in de een na achterste kies een klein gaatje. Allebei de kiezen zijn gevuld, de achterste met een viervlaksvulling van composiet en de een na achterste met een eenvlaksvulling van composiet. Nu heb ik nog steeds last van overgevoeligheid in de een na achterste kies (met het miniscule gaatje :-? ). Vooral bij het poetsen ga ik door de grond als ik er met de elektrische tandenborstel over een bepaald deel van de vulling in die kies heen ga. Van de achterste kies heb ik geen last. De achterste kies en de een na achterste kies staan heel dicht op elkaar en het flossen tussen de plek waar de kiezen elkaar raken is best pijnlijk.

Het voelt als een soort stroomstootje of schokje, alsof je op aluminiumfolie bijt met een amalgaamvulling. Vooral bij het eten van bepaald voedsel zoals cashews, appels en courgette heb ik er last van. Als ik veel van dit soort dingen eet reageert de kies ook wat meer op kou. Warm geeft geen reactie. Het voelt niet als een zenuwontsteking, na 3 WKB's weet ik wel hoe dat voelt en zo voelt het niet.

Mijn tandarts heeft de vulling in de kies twee keer verlaagd. De gevoeligheid nam hierdoor wel af, maar op één stuk van de vulling kan ik nog steeds niets zonder 'schokje' poetsen. Ik heb een aantal second opinions gehad en geen van de 3 tandartsen die ik heb gezien kunnen wat vinden, er is geen scheurtje te zien op de foto's en de wortels zien er goed uit. Op koude watjes reageert die ene kies iets, maar het is niet heel pijnlijk. Twee tandartsen hebben een WKB aangeraden en één tandarts adviseerde het aan te zien. Het was een miniem gaatje, heel oppervlakkig en de kies was hiervoor nooit gevuld. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n kleine reparatie de kies onherstelbaar kan beschadigen.
Ik zou graag willen weten of een WKB de enige oplossing is voor dit probleem? Kan de vulling niet opnieuw gedaan worden of heeft dat helemaal geen nut?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee!

groetjes,

Monique
Newtan

Ik heb ervaren dat het vrij onschuldig is.
Want meestal is er alleen een plaatselijk plekje doorgesleten.
Als je daar door het glazuur heen kan prikken, of met metaal er op komt, dan voel je eigenlijk meteen een uitloper van de zenuw.
Maar die zenuw zit nog 3-4 mm verderop absoluut veilig.

Zoek maar eens op tanderosie.
Wat direct helpt is Sensodyne Rapid
vr, 03/09/2012 - 09:51 Permalink
Moni_Moni

Bedankt voor het snelle antwoord!
Ik gebruik al maanden Elmex Sensitive (is neem ik aan iets soortgelijks) en de gevoeligheid in die kies neemt daardoor niet af. Na het verlagen van de vulling heeft de tandarts alletwee de keren een fluoridepasta erop gedaan, dit hielp een dag of twee, maar daarna nam de gevoeligheid weer toe. Ik ben nu geneigd alles met de rechterkant van mijn gebit te eten, omdat ik die schokjes/pijnscheutjes wil voorkomen. Zijn er andere mogelijkheden naast tandpasta om de gevoeligheid te verminderen?

groetjes,

Monique
za, 03/10/2012 - 22:01 Permalink