Linker voortand eruit - veel last van m'n brug

Author:
waddup
Posted:
za, 03/10/2012 - 19:25
Hallo,

Ik heb me aangemeld om advies te vragen over mijn linker voortand.
Op m'n 11- of 12e ben ik gevallen, waardoor er in mijn linker voortand een best wel grote barst kwam. De tandarts heeft besloten de kapotte tand eruit te halen, en te vervangen door een brug (ik weet niet 100% zeker of wat ik heb een brug wordt genoemd, het is in ieder geval een tand met 2 'flappetjes' aan de zijkanten die aan 2 van m'n tanden vast zijn gelijmd). De wortel is er ook uitgehaald, toen kreeg ik een brug. Hier had ik erg veel last van omdat hij er om de 3-5 weken uit viel, waardoor ik weer naar de tandarts moest om hem er weer in te laten zetten, wat erg pijn deed. Na een jaar kreeg ik iets waar ik de naam niet meer van weet, het was een plastic gebitje met 1 tand eraan, ook dit vond ik niet echt prettig. Na een jaar heeft mijn tandarts besloten weer terug te gaan naar de brug, omdat er een nieuwe techniek was uitgevonden waardoor hij er minder vaak eruit zou vallen. Hier ben ik mee akkoord gegaan, ik ben inmiddels 15 en heb er nog steeds last van. Ook deze valt er regelmatig uit en ik ben het nu wel een beetje zat.

Heeft iemand tips voor mij? Ik wil echt niet zonder voortand rondlopen, laat staan naar school gaan!

Edit: wat ik nu heb is een 'etsbrug', mijn tandarts heeft de laatste keer dat m'n tand eruit viel voorgesteld om een ander soort kunsttand te nemen waarbij de andere tanden geslepen moeten worden. Wat zijn hier nou eigenlijk de nadelen van, en wat zijn de voordelen er van? (tegenover een etsbrug)
Newtan

Een etsbrug valt er nou eenmaal wat makkelijker uit.
Voor een echte brug ben je gewoon te jong.
Het slijpen zou zoveel schade aanrichten dat je snel nog twee tanden kwijt zou zijn.
Een plaatje wat uitneembaar is, zou een goed alternatief zijn.
Er zijn doorzichtige gebitjes met een tand er in, die over alle andere tanden heen gaan.
Zoek eens op Snaponsmile.
En laat je tandarts dat zien.
Ik weet wel een firma die ze levert, via je tandarts.
za, 03/10/2012 - 23:01 Permalink
Ortholimburg

Een implantaat met kroon is een mooie oplossing maar daarvoor ben je ook nog veel te jong! de laatste jaren gebruiken we steeds meer voorlopige implantaten. er wordt dan een klein schroefje in het bot gezet, dezelfde als we in de orthodontie gebruiken om tanden mee te verplaatsen. Dit heet een TAD (temporary anchorage device) en kan ook terug uitgeschroefd worden.Hierop wordt dan een voorlopige kroon geplaatst.Is 'een elegante oplossing en kosten vallen mee (in Belgie toch)
zo, 03/11/2012 - 01:11 Permalink
waddup

Zo, net terug van de tandarts. Vanochtend gebeld voor een afspraak, super dat het vandaag nog kon (kwart voor 5). De praktijk sluit om 5 uur, dus ik vond het een beetje raar. Eenmaal aangekomen bleek m'n tandarts veranderd te zijn. M'n nieuwe tandarts zette hem er in nog geen 5 minuten in. Erg raar, want mijn oude tandarts deed er een halfuur (soms langer) over. Kan dit wel? Heeft hij het wel goed gedaan? Voor mijn gevoel zit hij er wel goed in, maar wie ben ik om dat te zeggen?
ma, 03/12/2012 - 17:10 Permalink