Menzis w114 of deel wat onder c214 valt wel vergoed?

Author:
JoostEpse
Posted:
wo, 03/14/2012 - 14:32
[Joost;di13mrt12]
Hallo, ik zit met het volgende:
Gisteren bij de mondhygienste+tandarts geweest.
42 minuten binnen geweest, waar in die tijd de tandarts zo'n 7 minuten bezig is geweest met periodieke controle.
+ nog 3á4 minuten zijn gebruikt om 2 foto's te maken.
De resterende tijd is gebruikt om tandsteen te verwijderen door de mondh.
Over de behandeling zelf heb ik geen klachten. Mondh deed het heel secuur én voorzichtig met haakje bij het tandvlees.
Ik kreeg op het einde een foldertje mee over tandvleesproblemen én een a4-tje over gewijzigde declaratiecodes miv 1jan12.

Tussen neus en lippen werd gemeld dat ik DPSIscore 3 zou hebben.
Thuis lees ik het a4tje rustig door en mijn conclusie is nu dat ik in ieder geval w112 of w114 gedeclareerd krijg.
Mijn inziens zou dit w112 moeten zijn omdat er minder dan 40 minuten aan de tandsteenbehandeling is besteed.
Wedje maken: Op de rekening zal ik wel w114 terugvinden... Maar dat zien we volgende week als Famed met spoed de rekening komt bezorgen. Want daar is Famed heel snel mee.

Maar goed:
Na nog wat doorklikken op de site van m'n verzekering Menzis, krijg ik een 'wegtrekker'.
M'n fijne vrienden van Menzis hebben op hun site staan dat bij Tandverz 1 die ik heb geen vergoeding voor 'nazorg' kent.
Niet voor w114, maar ook niet voor w112.
Nou breekt m'n klomp.
In het verleden heeft de mondh. altijd kunnen volstaan met het declareren van 'tandsteen verwijderen uitgebreid', wat wel vergoed werd door Menzis.
En nu in het nieuwe systeem, gaan ze voor hetzelfde opeens 'nazorg' rekenen, waardoor ik opeens onverzekerd blijk te zijn.

vraag 1: Kan Menzis dit zomaar doen: nazorg onverzekerd laten. Ik weet het: ik had van te voren op detail kunnen kijken of m'n jaarlijkse tandsteenverwijderen vergoed ging worden, maar ik kon niet vermoeden dat dat opeens anders zou gaan heten én dat Menzis dat er uit gegooid heeft (voor alle tandarts verzekeringen; ook de meest uitgebreidde). Zo'n aparte behandeling is w112/w114 toch niet? Hier lopen toch duizenden mensen tegenaan dit jaar.

vraag 2: Stel dat ik w114 op m'n rekening terugvind, hoe groot is dan de kans dat ik dat met bovenstaand argument (tijdsduur) terug kan praten tot w112.

vraag 3: w114 is toch een uitbreiding/aanvulling op c214; c214 wordt wel vergoed door Menzis. Ik zie dus gebeuren dat Menzis geen vergoeding geeft voor w114, maar dat ik ook niet het deel dat valt onder c214 kan declareren. Slaat volgens mij nergens op. Het deel van w114 wat eigenlijk c214 is, moet vergoed worden; de meerwaarde van w114 is dan voor eigen rekening. Hoe pak ik zoiets aan bij Menzis. De rekening is waarschijnlijk op dit moment nog niet gemaakt bij Famed (gister pas bij tandarts geweest); zou daar nog iets mee te regelen zijn?

alvast bedankt voor het meedenken.
Joost.
Lieneke

Er mag geen w-code gedeclareerd worden als u niet (eerder) in het paroprotocol ben geweest. Dat betekent dat er in het verleden een uitgebreide meting is gedaan waarna u initieel bent behandeld. U kunt dit vinden onder de T-codes van vorige rekeningen.
Is dit niet aan de orde geweest dan zou er inderdaad alleen maar uitgebreid tandsteen verwijderen gerekend mogen worden.

Dat Menzis er voor kiest om dit slecht te verzekeren (enkel in het derde pakket als er de module paro is afgenomen door de mondzorger) vind ik ook heel kwalijk.

Waar u zich echt zorgen om moet maken is die DPSI-score. Dit betekent dat u hoogstwaarschijnlijk een onsteking heeft met kaakbot verlies. Alleen maar 1 keer in de zoveel tijd tandsteen laten verwijderen volstaat dan niet....
wo, 03/14/2012 - 15:32 Permalink
Newtan

Ook Menzis zal zich even achter de oren krabben als er weer meer klachten komen.
Verzekeraars kijken even hoever ze kunnen gaan.
Maar ze zullen wel wat geld achter de hand hebben, want ik hoor wel eens dat dingen met terugwerkende kracht veranderd worden op gebied van vergoedingen.
Dus klagen bij de verzekeraar.

En wat Lieneke zegt: op zijn minst is er in een nabij verleden een pocketsatus opgemaakt.
Met heel veel cijfertjes, 4, 5, 6 of zelfs 7, 8 of 9mm.
Dan mag die W-code.
Anders daar ook een kort briefje over sturen.
Dat je die status met die pockets wel eens wilt zien.
do, 03/15/2012 - 01:08 Permalink
Mieke1509

Zelfde probleem van de week. Verzekerd voor duurste Menzis tandzorg verzekering TV3 en bij navraag bij Menzis na ontvangen van mijn nazorg factuur van de mondhygieniste kreeg ik via klantenservice te horen dat dit NIET vergoed wordt. Ben zo ontzettend boos en heb net brief gemaakt voor directeur de heer Van Boxtel. Niks doen was even geen optie zo kwaad ben ik. Mijn conclusie: kan net zo goed geen aanvullende verzekering afsluiten kom 2x voor controle bij de tandarts 19,-- eurootjes pkr en 1 bezoek pjr mondhygieniste, moet ik toch zelf betalen dus maandelijkse premie van 33 euro weggegooid geld!
Mijn advies: Iedereen die tegen dit probleem van Menzis aanloopt, klagen, brief sturen etc
Denk er over Kassa hierover in te lichten.
Ik stap zo snel mogelijk, helaas tot eind van het jaar wachten, over op andere verzekering. Zag op website Agis dat zij W code wel vergoeden tot rond 100 euro en zelfs nog met een goedkopere verzekering. Lijkt me ook logisch want wat vergoed Menzis dan wel. Voor mij zal dit al 10 euro pmnd schelen.
Om te illustreren hoe kwaad ik ben over deze schandalige manier van met je klanten omgaan, voor het eerst van m´n leven me aangemeld bij een forum.
di, 04/17/2012 - 15:11 Permalink
Lieneke

Vreselijk vervelend! Ik kan je nog gekker vertellen...ik heb een prijsafspraak gemaakt met Menzis voor de w112. Dus in pakket 3 zouden ze deze zorg bij mij vergoeden. Nu ben ik soms kort bezig en dan reken ik keurig korting. De Ned. Zorg autoriteit zegt dat ik dan een A achter de prestatiecode moet schrijven. Doe ik. Maar de software van Menzis begrijpt dit niet. Dus mensen die ik korting geef moeten meer betalen...?!?!
di, 04/17/2012 - 19:20 Permalink
Newtan

Zelfde probleem van de week. Verzekerd voor duurste Menzis tandzorg verzekering TV3 en bij navraag bij Menzis na ontvangen van mijn nazorg factuur van de mondhygieniste kreeg ik via klantenservice te horen dat dit NIET vergoed wordt. Ben zo ontzettend boos en heb net brief gemaakt voor directeur de heer Van Boxtel. Niks doen was even geen optie zo kwaad ben ik. Mijn conclusie: kan net zo goed geen aanvullende verzekering afsluiten kom 2x voor controle bij de tandarts 19,-- eurootjes pkr en 1 bezoek pjr mondhygieniste, moet ik toch zelf betalen dus maandelijkse premie van 33 euro weggegooid geld!
Mijn advies: Iedereen die tegen dit probleem van Menzis aanloopt, klagen, brief sturen etc
Denk er over Kassa hierover in te lichten.
Ik stap zo snel mogelijk, helaas tot eind van het jaar wachten, over op andere verzekering. Zag op website Agis dat zij W code wel vergoeden tot rond 100 euro en zelfs nog met een goedkopere verzekering. Lijkt me ook logisch want wat vergoed Menzis dan wel. Voor mij zal dit al 10 euro pmnd schelen.
Om te illustreren hoe kwaad ik ben over deze schandalige manier van met je klanten omgaan, voor het eerst van m´n leven me aangemeld bij een forum.

Welkom bij de club van mensen die er toe doen, Mieke!
do, 04/19/2012 - 07:50 Permalink
vV

Vreselijk vervelend! Ik kan je nog gekker vertellen...ik heb een prijsafspraak gemaakt met Menzis voor de w112. Dus in pakket 3 zouden ze deze zorg bij mij vergoeden. Nu ben ik soms kort bezig en dan reken ik keurig korting. De Ned. Zorg autoriteit zegt dat ik dan een A achter de prestatiecode moet schrijven. Doe ik. Maar de software van Menzis begrijpt dit niet. Dus mensen die ik korting geef moeten meer betalen...?!?!

volgens mij gaat mnezis ervan uit dat je met overeenkomst /prijsafspraak een standaard tarief hanteert, zonder afwijkingen.
do, 04/19/2012 - 08:21 Permalink