Tarieven mondmedicentrum

Author:
sjakie66
Posted:
za, 03/17/2012 - 13:08
Mijn tandarts mondmedicentrum heeft de prijzen flink verhoogd nu de tarieven vrijgegeven zijn. Als ik de prijzen vergelijk met de gemiddelde tarieven die Famed opgeeft zie ik grote verschillen. Bijvoorbeeld:

A111
Gemiddeld: 21 euro
MMC: 30 euro

E111
Gemiddeld: 47 euro
MMC: 82 euro

E112
Gemiddeld: 66 euro
MMC: 99 euro

L313
Gemiddeld: 279 euro
MMC: 430 euro

Dat soort prijsverschillen zou je toch "enorm" kunnen noemen. Nu claimt MMC dat ze zo duur zijn omdat de kwaliteit simpelweg veel hoger ligt.

De tarieven van Mondmedicentrum zijn verhoogd omdat wij als mondzorg organisatie meer kwaliteit, innovatie en service bieden dan de uitgangspunten voor 'gemiddelde mondzorg' die de NZa hanteerde voor de vaste tarieven.

En:

Deze tarieven waren volgens de beleidsbepalers een redelijke vergoeding voor de gemiddelde kwaliteit van de Nederlandse tandheelkunde. Mondmedicentrum levert echter al jaren een bovengemiddelde kwaliteit. We zouden dus kunnen zeggen dat u jarenlang een te laag tarief heeft betaald voor onze zorgverlening. Omdat we bovengemiddelde kwaliteit bieden, vragen we ook een bovengemiddelde prijs.

Dat kan wel zo zijn, maar de prijsverschillen zijn wel erg groot. Ik zou graag reacties horen van andere tandartsen. Is het mogelijk dat MMC inderdaad zoveel meer kwaliteit levert of roepen deze prijsstijgingen bij u toch vragen op?
zel'dovich

Is het mogelijk dat MMC inderdaad zoveel meer kwaliteit levert of roepen deze prijsstijgingen bij u toch vragen op?

Dat is natuurlijk veel te makkelijk. MMC moet eerst duidelijk maken waaróm ze denken dat ze meer kwaliteit leveren. Ook is nog onduidelijk wat de kwaliteit gemiddeld is, hoe bepaal je nu wat beter is dan dit gemiddelde? De meeste tandartsen zullen denken dat het beter doen dan gemiddeld, net als ook iedere automobilist denkt dat ie beter rijdt dan gemiddeld.

De tandartsen geven niet of nauwelijks inzicht in de kwaliteit van hun werk. Dit lijkt me ook niet zo eenvoudig, althans als het ook nog goed vergelijkbaar moet zijn. Daarom werkt de vrije prijsvorming ook niet. In dat geval kun je maar het beste voor de goedkoopste gaan lijkt me. De MMC is dat duidelijk niet.
za, 03/17/2012 - 15:29 Permalink
mecánico para …

Wat ik had begrepen is dat ze wel 15 minuten voor je controle uittrekken en als er een vulling problemen geeft dat zonder koste wordt verholpen. Dat heeft dan met service te maken. Dat is wat ze bieden..........zegt de telefoniste.

mja, dat doe ik dus ook, alleen voor die normale,lagere prijs. Je bent bij MMC dus sneller door je budget heen en wordt gegarandeerd lief geholpen door net afgestudeerden die na een jaar het pand al weer hebben verlaten. dus de maker van de vulling is al weer weg...........en of de opvolger ook gratis nazorg levert, dat moet je maar afwachten, want de hoge omzet is erg belangrijk voor de directie.
za, 03/17/2012 - 15:48 Permalink
mecánico para …

nee, hoor, toen parocodes vrij kwamen was er ook een kleine groep die ineens bij iedereen, zelfs 4 jarigen, uitgebried tandsteen zagen zitten....... toen is dat terug gedraaid, maar de tarieven waren overal hetzelfde. Nu prijzen ze zich uit de markt.......door dom gedrag, slechte antwoorden over prijsuitleg en te veel wisselingen krijgen omliggende praktijken gewoon een boel aanloop. Kortom, je scoort op korte termijn en kan aansluitend de boel niet meer rond krijgen omdat de basis van je praktijk is vertrokken naar de buurman.
zo, 03/18/2012 - 15:48 Permalink
fransaki

Nu prijzen ze zich uit de markt.......door dom gedrag, slechte antwoorden over prijsuitleg en te veel wisselingen krijgen omliggende praktijken gewoon een boel aanloop. Kortom, je scoort op korte termijn en kan aansluitend de boel niet meer rond krijgen omdat de basis van je praktijk is vertrokken naar de buurman.

Marktwerking heet dat toch, en volgens mij hadden ze de prijzen vaststaan voor het hele jaar dus weinig ruimte voor aanpassingen....
zo, 03/18/2012 - 16:00 Permalink