Hallo allemaal,
Ik heb in 2002 (toen ik 10 jaar was) een val gemaakt op de stoep en hierbij mijn linker (bovenste) voortand afgebroken. Toen der tijd hebben ze het stukje die af was gebroken er op gezet. Deze brak telkens bij het eten van brood o.i.d. er weer af. Sinds dien hebben ze iets anders gebruik ter opvulling.
De laatste tijd word de scheiding tussen mijn eigen tand + de opvulling opvallend met een bruine rand. Wat dus redelijk opvallend is en niet echt leuk als je lacht en je de opmerking krijgt: "heb je je tanden niet gepoetst".
Toen ik bij de tandarts kwam zeiden ze dat ik een kroon of een lumineer kon nemen... Echter zijn deze beiden behoorlijk prijzig als ik zo op het net kijk...
Wat is de beste keuze om te nemen zodat me tand niet meer opvalt en gewoon de zelfde kleur krijgt als mijn andere tanden? En ook niet dat het na een paar jaar een andere kleur heeft?
Met vriendelijke groet,
Jordy
Ik heb in 2002 (toen ik 10 jaar was) een val gemaakt op de stoep en hierbij mijn linker (bovenste) voortand afgebroken. Toen der tijd hebben ze het stukje die af was gebroken er op gezet. Deze brak telkens bij het eten van brood o.i.d. er weer af. Sinds dien hebben ze iets anders gebruik ter opvulling.
De laatste tijd word de scheiding tussen mijn eigen tand + de opvulling opvallend met een bruine rand. Wat dus redelijk opvallend is en niet echt leuk als je lacht en je de opmerking krijgt: "heb je je tanden niet gepoetst".
Toen ik bij de tandarts kwam zeiden ze dat ik een kroon of een lumineer kon nemen... Echter zijn deze beiden behoorlijk prijzig als ik zo op het net kijk...
Wat is de beste keuze om te nemen zodat me tand niet meer opvalt en gewoon de zelfde kleur krijgt als mijn andere tanden? En ook niet dat het na een paar jaar een andere kleur heeft?
Met vriendelijke groet,
Jordy
Re: Beste behandelijk na gebroken tand.
Want het enige wat er aan mankeert is de kwaliteit van de composietvulling.
En die hangt helaas ook af van degene die hem maakt.
Op dit moment nemen zat tandartspraktijken weer nieuwe klanten aan.
Crisis hè?
Een goede composietvakman/vrouw heeft ook veel tevreden klanten.
Dus vraag eens om je heen of er mensen zijn die ook een voortand hebben laten repareren.
Statistisch is dat 1:4.
Dus na 4x vragen heb je er eentje.
Als die reparatie er fatsoenlijk uitziet, dan moet je eens met dié tandarts kennis gaan maken.
De kosten liggen tussen de 100 en 200 euro.
De tandarts die mijn tand zo gedaan heeft is een paar jaar geleden overleden en heb hierdoor een nieuwe tandarts genomen. Dus in die zin heb ik dus sowieso een nieuwe tandarts.
Te tand zelf ziet er wel qua vorm goed uit alleen er zit een bruine rand tussen.
Wat kan ik mijn tandarts voorstellen om te doen? I.p.v. gelijk een andere te zoekken...?
Dat komt nooit meer goed met het vertrouwen.
Maar je kunt even vragen of het een goed idee is om de vulling bij te schuren en te polijsten.