Tandartsgegevens geweigerd vanwege betalingsachterstand

Author:
JeanneF
Posted:
do, 02/23/2012 - 13:44
Mag je tandarts je gegevens weigeren om toe te sturen naar een nieuwe tandarts omdat je een betalingsachterstand hebt.
Voor de betalingsachterstand is trouwens een regeling getroffen met het incassobureau maar dit zal dus niet gelijk afbetaald worden.
De nieuwe tandarts wil graag de gegevens hebben, moet ik nu deze nieuwe tandarts inlichten over de betalingsachterstand. Volgens de huidige tandarts is het een afspraak om bij nog niet betaalde rekeningen de gegevens niet door te sturen. Is dit zo en wat zijn nu mijn rechten?
JeanneF

Bedankt voor uw reactie, ik heb inmiddels contact gehad met rechtsbijstandsverzekering en zij zeggen hetzelfde. Nogmaals de huidige tandarts gebeld maar de dame aan de lijn blijft bij haar standpunt. Gevraagd of ze dit met de tandarts zelf wil bespreken (dat ik in mijn recht sta) maar hij is er maandag weer. Als dan blijkt dat hij nog weigert schakel ik de verzekering in. Heb wel gezegd dat de kosten die ik hiervoor maak verreken met het openstaande bedrag. Volgens de rechtsbijstandsverzekering is het te gek voor woorden dat ik hiervoor de verzekering zou moeten inschakelen. Wordt vervolgd....
vr, 02/24/2012 - 12:00 Permalink
mecánico para …

Je moet ook niet bellen, maar schrijven. rechtstreeks aan de tandarts. In principe kunt u dan de afschriften van uw dossier tegen redelijke vergoeding (dus niet gratis) meekrijgen. Maar u blaast behoorlijk van de toren over rechten. Maar u was even vergeten dat aan de behandeling ook plichten zaten. En dat het tot een incasso traject heeft geleid met betalingsregelingen is al vervelend genoeg. Maar goed, u zou tegen kostprijs de kaart/afschrift moeten kunnen krijgen. Waarbij bij mij de afspraak zou zijn: ik stuur het op (maak dus kosten) als u bedrag x voor de vergoeding heeft bijgeschreven op rekening nr. dit en dat.

Dat zou ik ook voorstellen, en die rechtsbijstand komt echt niet uit zijn stoel ook al denken ze dat u gelijk gaat krijgen. De kosten die u maakt in rekening brengen is niet mogelij komdat u geen betalingsvoorwaarden heeft gedeponeerd dus dat is een beetje roepen zonder basis.

Ik zou zeggen: wat kost het en dat betaal ik. Overigens als u notoir wanbetaler bent zou ik het als tandarts ook vermelden op de kaart. Net als iemand die vaak afspraken niet nakomt of adviezen niet opvolgt, is dit relevante informatie zonder persoonlijk waardeoordeel van de tandarts. Dus als u geluk heeft heeft ie het niet gemeldt, maar als het erop staat kunt u dat niet omzeilen want de kaart gaat niet naar u maar naar de tandartspraktijk.


jahaa, zo werkt dat
vr, 02/24/2012 - 12:26 Permalink
JeanneF

Ten eerste ben ik geen notoire wanbetaler, dit is de eerste keer dat er een betalingsregeling is getroffen door omstandigheden.
Daarnaast is het zo dat de rechtsbijstandverzekering zegt dat ik in mijn recht sta en vanzelfsprekend wil ik betalen voor de kopie van mijn gegevens. Maar aangezien ik in mijn recht sta zie ik niet in waarom ik kosten moet maken om mijn gegevens te krijgen. Vandaar dat ik stel dat ik deze wil verrekenen, immers als de tandarts zich aan de wet houdt verstuurt hij gewoon de gegevens en hoef ik geen kosten te betalen aan de verzekering.
vr, 02/24/2012 - 14:18 Permalink
Fernando

Maar aangezien ik in mijn recht sta zie ik niet in waarom ik kosten moet maken om mijn gegevens te krijgen.

U staat volledig in uw recht het dossier te krijgen. Maar de tandarts maakt op dit moment ook kosten om uw achterstallige betaling binnen te krijgen. Voor wat hoort wat zou ik zeggen.
Dus betaal eerst de kosten van de tandarts, daarna krijgt u uw dossier. Lijkt me een "goeie deal" :smt003
vr, 02/24/2012 - 19:12 Permalink
mecánico para …

nergens schreef ik dat u notoir wanbetaler bent echter als u dat zou zijn het mogelijk op de kaart zou staan. netzoals mensen die medicatie gebruiken,nooit komen op hun afspraak of iets anders aparts hebben. Dus het was een antwoord op uw vraag of de nieuwe tandarts het te weten kwam.

Om nog even in te haken op uw rechten: ja, u hoort het tegen kost prijs te krijgen. Maar ik zou zeggen gelet op de situatie nu: even vooraf betalen, want dit wordt een grote kans op niet betalen. En dan kunt u uw recht gaan halen........wanneer denkt u het geheel dan te krijgen? Als ik de tandarts was die meteen werd geconfronteerd met dat soort acties zou ik zeggen, okee, dan wacht ik de uitspraak wel even af. En als u blijkt gelijk te hebben, en ik heb een heel lange adem.......dan krijgt u het. Maar dan wel met betaling vooraf..............maanden duurt dat. En welke kosten wilt u dan in mindering brengen? Uw telefoontje?............dan zou ik meteen een specificatie eisen als tandarts.
Dus bewaar de sterke inzet en stoere taal liever voor als het echt nodig is en betaal die kosten even vooraf. Verzoek het per mail/brief en geef ze even de tijd. Wees er van overtuigd dat dubieus debiteuren niet veel goodwill hebben.......of u nou in uw recht staat of niet.

jahaa zo gaat dat
vr, 02/24/2012 - 19:31 Permalink
JeanneF

De kosten die ik bedoel is het eigen risico wat je moet betalen bij de rechtsbijstandsverzekering.
Aangezien volgens hen onze betalingsafspraak los staat van de gegevens waar je recht op hebt zou ik deze moeten krijgen.
Ik bel morgen eerst nog even met de tandarts, anders gaat er een aangetekende brief de deur uit waarin ik hem vriendelijk verzoek de gegevens door te sturen. Hij weigert ons te behandelen en mijn dochter van 9 is deze week gevallen en heeft nu een afgebroken tand. Er is dus enige haast bij behandeling. Een van zijn tandartsen heeft wel een foto gemaakt (om te zien of de zenuw niet beschadigt is), deze foto zou bijvoorbeeld als eerste doorgestuurd kunnen worden zodat er niet weer een nieuwe foto gemaakt moet worden.
A.s. dinsdag heb ik een afspraak bij de nieuwe tandarts aangezien de huidige verdere behandeling weigert. (Mag dit overigens?)
ma, 02/27/2012 - 01:33 Permalink
mecánico para …

Tuurlijk mag hij u weigeren te behandelen, u bent immers overgestapt uit eigen beweging nu. daarnaast, welkom in 2012 met alle nieuwe regels rond patienten zorg. Patienten mogen shoppen. Daarbij hoeft een tandarst geenkosten te maken voor u terwijl u nog in een incasso traject zit, tenzij u direct zou betalen. En wat betreft uw dochter..........dat vind ik persoonlijk nogal los staan van uw situatie, dus dat vind ik niet echt oke. Maar goed, u was al over gestapt en de nieuwe tandarts kan dat stuk er ook wel zonder die foto aanzetten lijkt me. Voor een goed vervolg: idd schrijf die brief, leg het uit en betaal de kosten voor het dossier. overigens, de kosten die u maakt om uw recht te halen kunt u NOOIT terug halen op degene waartegen u een klacht indient. Zo werkt het systeem nu eenmaal niet. Of dat eerlijk is gaan we het niet over hebben, want het is nu eenmaal zo.
ma, 02/27/2012 - 09:17 Permalink
zel'dovich

Voor zover ik weet heeft u nog steeds een behandelrelatie met de tandarts en dus mag hij een betalingsachterstand niet aangrijpen om u niet te behandelen en daarmee onder druk te zetten. U moet natuurlijk wel betalen of een regeling treffen. De tandarts kan wel de behandelrelatie eenzijdig opzeggen als u blijvend slecht betaalgedrag vertoont. Dit is wel aan regels gebonden. Uit uw bericht blijkt niet dat de behandelrelatie (correct) is opgezegd. Ik heb deze info elders van dit forum, u kunt ook de zoekfunctie gebruiken :D

En wat in uw geval ook geldt is dat uw tandarts u moet blijven behandelen totdat u een andere tandarts heeft gevonden.
ma, 02/27/2012 - 14:04 Permalink
vV

De nieuwe tandarts wil graag de gegevens hebben
zoals ik het lees is er al een nieuwe tandarts, die moet dus ook gewoon de pijnklacht behandelen. Zo werkt dat namelijk gewoon.
overigens is als de inschrijving nog niet geregeld is de oude tandarts wel gehouden de (pijn)klacht te behandelen, echter hij mag daarvoor wel verlangen dat in ieder geval die behandeling direct betaalt wordt. Overigens lees ik nergens dat er uitgeschreven is. Indien er wel actief door de oude tandarts bent uitgeschreven (hoe lang geleden dan?) is er wellicht de locale spoedgevallendienst waar mensen zonder eigen tandarts terecht kunnen. ik zou het overigens wel erg flauw van de nieuwe tandarts vinden wel accoord voor inschrijven te geven maar dan een onverwachte pijnklacht niet te willen behandelen.
ma, 02/27/2012 - 14:58 Permalink
JeanneF

De huidige tandarts weigert te behandelen zolang de betalingsachterstand niet is voldaan. Morgen gaan wij met onze dochter dus naar een andere tandarts, de huidige tandarts heeft wel haar foto van haar gebit verstuurd maar weigert de overige gegevens te versturen zolang er niet is betaald. Dit is allemaal afgelopen week gebeurd. De nieuwe tandarts weigert ons niet maar wil wel graag de gegevens.
ma, 02/27/2012 - 16:12 Permalink
advies

Als ik het goed begrijp dan weigert de vorige tandarts uw dochter van 9 te behandelen? Dan kan sowieso niet. Uw dochter heeft toch geen betaalachterstand? Zij heeft recht op tandheelkundige zorg dat wordt vergoed vanuit de basisverzekering (als het tarief van de tandarts tenminste past binnen de vergoedingen van de verzekeraar). Bij zorg voor uw dochter van 9 kan/mag geld geen rol spelen. De minister is daar recent nog helder over geweest.

Op basis van wat u beschrijft wijst alles er op dat de relatie met de tandarts is verstoord. Waarschijnlijk bent u beter af om bij een andere tandarts opnieuw te beginnen.

Zoals reeds gemeld heeft u recht op (een kopie) van uw gegevens. Als u de gegevens niet krijgt dan zou u contact op kunnen nemen met de beroepsvereniging van tandartsen. Dat is de NMT of ANT. Tandartsen zijn aangesloten bij de klachtenprocedure van deze beroepsverenigingen. U kunt daar kosteloos een klacht indienen. Zijn tandartsen meestal niet zo blij mee en mogelijk krijgt u de gegevens dan wel.
ma, 02/27/2012 - 16:16 Permalink
mecánico para …

@Advies: als de ouders (let wel, is hier mogelijk helemaal niet aan de orde) de basisverzekering niet betalen is er ook geen vergoeding voor de kinderen. Klinkt hard, maar wat de minister zegt staat haaks op wanbetalers van de basispremie. Dan is idd het kind de dupe, want de ouders zijn de financieel verantwoordelijken voor een kind onder de 18. En onder de 12 ook nog beslis-bevoegd over alle behandelingen. Niemand kan je als tandarts dwingen op zo'n moment, en al helemaal niet als er geen acute noodzaak is. Doen ouders vreemd dan is dat uitblijven van behandeling hun schuld, niet die van de behandelaar.
ma, 02/27/2012 - 18:01 Permalink
advies

@mpb: Er kan inderdaad veel meer aan de hand zijn. We horen hier 1 kant van het verhaal. Als ik het zo lees is de zaak aardig geëscaleerd. Dat komt inderdaad vaak niet uit de lucht vallen, er kan een wereld van incidenten achter schuil gaan.

Mevrouw dient natuurlijk te zorgen voor het betalen van de nota’s. Toch lijkt de zorgverlening aan een kind van 9 nu inzet te worden in een discussie tussen ouders en tandarts. Althans, zo heb ik het gelezen. Maar we kennen inderdaad de gehele situatie niet. Als het kind inderdaad niet binnen de dekking van een basisverzekering valt, tja, dan wordt het allemaal ingewikkelder.

Of de tarieven van de tandarts overstijgen de tandheelkundige vergoedingen van de verzekeraar. En heeft de tandarts er geen vertouwen in dat het eigen bijdrage deel betaald gaat worden. Als dat van toepassing is, dan zouden we hier een voorbeeld hebben van een gedupeerd kind als gevolg van de vrije tarieven.

Nou ja, hoe het ook moge zijn, fraai is het allemaal geenszins.
ma, 02/27/2012 - 20:29 Permalink
zel'dovich

Speculeren over bijkomende omstandigheden is volgens mij niet zo relevant. Rechten van zowel tandarts als patient kun je niet simpel tegen elkaar wegstrepen en daar heeft het wel wat van in deze discussie.

De tandarts zit volgens mij toch echt fout wat betreft het weigeren van verdere behandeling totdat er een oude rekening is betaald. Er was notabene een regeling met het incassobureau, dan heb je dus een overeenkomst en ga je niet meer achteraf weer nieuwe eisen stellen. Bovendien is niet gebleken dat de behandelingsovereenkomst door de tandarts is opgezegd. Los nog van de vraag of de omstandigheden in dit geval zwaarwegend genoeg waren om dit te rechtvaardigen. Als de tandarts bang is dat ie naar zijn geld kan fluiten, of verwacht veel moeite te moeten doen om het te vangen, moet hij in het vervolg gewoon vragen om contante betaling. Dat recht heeft ie ook. Zo simpel kan het zijn. Ook niet erg sjiek, maar nog wel te rechtvaardigen. Botweg weigeren te behandelen mijns inziens in dit geval niet.
ma, 02/27/2012 - 20:37 Permalink
JeanneF

Ik heb de huidige tandarts persoonlijk gesproken gisteren en hij heeft wel de laatste foto van mijn dochter doorgestuurd. De overige gegevens weigert hij echter door te sturen. Ik heb hem op de hoogte gesteld dat ik voldoe aan de betalingsachterstand zoals afgesproken bij het incassobureau. Hij weigert echter nog te behandelen. Ook gezegd dat ik recht heb op onze gegevens maar dat mocht niet baten. Blijft de vraag of ik hier nou rechtsbijstand voor moet gaan inschakelen wat ook eigen bijdrage van ca 100 euro met zich meebrengt. Begrijp uit overige reacties hier dat ik deze niet kan verrekenen, vind dit wel vreemd omdat hij mij dan ook op kosten jaagt. Vandaag kennis gemaakt bij de nieuwe tandarts. Hij gaat onze dochter behandelen. Reactie op dat hier maar 1 kant van het verhaal staat, ik heb er niets aan om te liegen of zaken te verzwijgen, dan zou ik geen eerlijke adviezen krijgen op dit forum. Dit is de eerste keer dat er door omstandigheden te laat betaald is, alle voorgaande jaren geen problemen geweest.
di, 02/28/2012 - 17:00 Permalink
Chris888

Blijft de vraag of ik hier nou rechtsbijstand voor moet gaan inschakelen wat ook eigen bijdrage van ca 100 euro met zich meebrengt.

Als je het dossier eerder nodig hebt dan openstaande rekeningen zijn afbetaald zou ik eerder een klacht indienen bij de klachtencommissie waarbij de tandarts is aangesloten (NMT of ANT). Gewoon zelf. Evt. verwijzen naar het wetsartikel waarin staat dat tandarts kopie dossier moet leveren.
di, 02/28/2012 - 19:41 Permalink
mecánico para …

O ja, er is geen sprake van een betalingsachterstand bij de zorgverzekering. Waarom dit er nou bij gehaald wordt begrijp ik niet, dit is niet relevant.



hierom. kijk mensen beweren hier van alles maar weten blijkbaar niet van de hoed en de rand. En dat leggen we dan graag even uit.

Als ik het goed begrijp dan weigert de vorige tandarts uw dochter van 9 te behandelen? Dan kan sowieso niet. Uw dochter heeft toch geen betaalachterstand? Zij heeft recht op tandheelkundige zorg dat wordt vergoed vanuit de basisverzekering



@Advies: als de ouders (let wel, is hier mogelijk helemaal niet aan de orde) de basisverzekering niet betalen is er ook geen vergoeding voor de kinderen. Klinkt hard, maar wat de minister zegt staat haaks op wanbetalers van de basispremie. Dan is idd het kind de dupe, want de ouders zijn de financieel verantwoordelijken voor een kind onder de 18. En onder de 12 ook nog beslis-bevoegd over alle behandelingen. Niemand kan je als tandarts dwingen op zo'n moment, en al helemaal niet als er geen acute noodzaak is. Doen ouders vreemd dan is dat uitblijven van behandeling hun schuld, niet die van de behandelaar.
di, 02/28/2012 - 19:42 Permalink
JeanneF

NMT en ANT gebeld, beide vertelden dat de tandarts mijn dochters behandeling niet mag weigeren en dat hij de gegevens moet sturen op ons verzoek. Hij is bij beide niet aangesloten. Tandarts assistente gevraagd waar ik een klacht in kan dienen. Haar antwoord: Nou gewoon, bij de tandarts zelf. Is dat niet een beetje vreemd. Heb de tandarts nu zelf per email een klacht ingediend en nogmaals verzocht de gegevens te sturen. Zijn antwoord was dat hij mijn dochter wel wil behandelen nadat de rekening is betaald. Aangegeven dat hier een betalingsregeling voor is en dat hij nog steeds niet de gegevens heeft verstuurd en dat wij niet van plan zijn te wachten met de behandeling van de gebroken tand. Vervolgens laat meneer al langer dan 2 weken niks meer van zich horen. Had in de laatste mail al aangegeven dat als hij niet wil voldoen aan ons verzoek dat ik dan juridische hulp ga inschakelen en dat ik de kosten hiervoor wil verrekenen. Hier heeft hij blijkbaar lak aan. Ben er nu echt klaar mee, hij wil wel dat wij ons aan de betalingsregeling houden maar hij zelf hoeft zich blijkbaar niet aan de wet te houden.
di, 04/03/2012 - 08:57 Permalink
JeanneF

Nou, de tandarts heeft zijn gegevens verstuurd, het enige wat nog ontbreekt zijn de tandartsgegevens van onze tandartsen daarvoor, toen we nog ergens anders woonden. Deze moet hij als het goed is ook in zijn bezit hebben, dus ik ga er nog een telefoontje aan wagen. Wat een moeite allemaal voor 5 kopietjes! Bedankt allen voor jullie reacties.
wo, 05/02/2012 - 12:38 Permalink