losse tanden

Author:
bernadina
Posted:
ma, 04/09/2012 - 16:03
Enkele maanden geleden heb ik nieuwe kronen gekregen op mijn voortanden. Tot mijn grote schrik gingen mijn tanden loszitten. er werd gedacht aan klemmen/knarsen en ik kreeg een bitje. Nu merk ik zelf dat ik (doordat de kronene lager zijn dan de vorige ??) door mijn grote overbeet met mijn voortanden op mijn onderlip kauw. Als ik mijn mond losjes sluit dan bkijven de tanden hangen op de ondelip. Een tand doet nog steeds pijn en zit behoorlijk los, wat zou een oplossing kunnen zijn ?
Ortholimburg

Als je een grote voorbeet hebt kan het zijn dat je ook met de ondertanden op het verhemelte bijt, en na jaren kan daardoor schade ontstaan, botverlies waardoor de tandwortels niet meer goed vastzitten, dus parodontale schade door een traumatische beet. Dit zou eigenlijk moeten gediagnosticeerd zijn ,toen er nieuwe kronen werden gemaakt.
ma, 04/09/2012 - 17:25 Permalink
bernadina

Beste ortho Limburg, gelukkig raken mijn ondertanden mijn gehemelte niet.
Ik had vroeger een spleet tussen mijn voortanden, deze is al heel lang geleden door de kronen weggewerkt. Wel heb ik ook het idee dat die ene losse tand ''topzwaar'' is door de grote lengte en de breedte, kan dat nog een reden zijn ?
ma, 04/09/2012 - 17:39 Permalink
Ortholimburg

Als je geen contact maakt met je verhemelte, dan kan je daar ook niks kapotbijten .Dan denk ik eerder in de richting van aanhechtingsverlies door parodontose .Als het probleem zich beperkt tot 1 enkele losse tand, kan het ook een ontsteking zijn , maar dan zou je pijn moeten hebben ,eventueel ook zwelling Als er geen overmatige tandcontacten zijn lijkt het me onwaarschijnlijk dat de grootte van de kronen op zichzelf hierbij een rol spelen. Maar helemaal uitgesloten is het natuurlijk niet, dat is zo vanop afstand niet te boordelen
ma, 04/09/2012 - 18:01 Permalink
bernadina

Geen paradontose, integendeel, tandvlees ziet er prachtig strak en roze uit. Geen pockets en regelmatig naar de mondhygiëniste. Wel is er na een mislukte botopbouw verlies van tandvlees opgetreden, dus de tand heeft minder tandvlees om de tand heen.
ma, 04/09/2012 - 21:12 Permalink
Help de kinderen

Update over de tand. Van de loszittensde en pijnlijke tand is een stukje afgeslepen, gelijk een verlichting nu deze niet zo topzwaar meer voelde. Ook is het bitje wat ik 's-nachts draag aangepast omdat dit enigzins klemde.
Wat het geweeest ik weet ik niet zeker, wel dat ik sinds een week geen tandpijn meer heb en dat de tand vaster lijkt te zitten, halleluja !
zo, 05/06/2012 - 12:47 Permalink