Ehmm, Beugel zonder rechter voortand?

Author:
adriaan352
Posted:
wo, 04/11/2012 - 00:35
Hallo,

Ik ben al een jaar of 3-4 niet naar de tandarts geweest. Toen ik 14 was ben ik op mijn mond gevallen waarbij ongeveer 90% van mij (centrale snijtand)rechtervoortand is afgebroken. Ze hadden de puzzelstukjes van mijn tand weggehaald en hebben mij daarna een wortelkanaalbehandeling gegeven.

Sindsdien heb loop ik met een grotendeels missende voortand. Ik vind mijn tanden ook niet zo heel erg mooi staan en ik verwacht dat ik een beugel zal moeten dragen. Maar mijn vraag is, aangezien ik voor die missende voortand een implantaat wil, of het eigenlijk mogelijk is om een beugel te dragen zonder rechter voortand om meer ruimte te creëren zodat mijn tanden recht kunnen staan en de implantaat voldoende ruimte heeft wanneer deze zal worden gezet?

Ook heb ik een vraagje of het mogelijk is, nadat mijn tanden recht zijn gezet d.m.v een beugel, om mijn tanden een beetje bij te laten slijpen zodat ze een mooie vorm krijgen?

Ik weet niet hoe deze dingen te werk gaan, maar als jullie dit voor mij kunnen beantwoorden bedank ik jullie zeer!

Adriaan
BJN

Kan allebei, geen enkel probleem om met een beugel de ruimte te verdelen. Soms is het veranderen van de tandvorm beter vooraf te doen, voordat de beugel er in gaat. Dan zie je goed hoe de stand moet worden. Als de tanden heel scheef staan doen we de veranderingen liever achteraf, dan is vooraf niet goed te zien hoe de vorm moet worden. Zoek vooraf goed uit wie je het laat doen. Zo'n behandeling moet uitgevoerd worden door een team met ervaring. Je kunt er niet van uitgaan dat elke orthodontist dit vaak doet.
:-)
wo, 04/11/2012 - 06:52 Permalink
adriaan352

Mijn kiezen staan gewoon recht, alleen mijn bovenvoortanden staan een paar millimeters scheef, en niet zo erg mooi in het midden.

Wat zijn de kosten ongeveer hiervoor voor dit alles? Ik ben verzekert bij agis met T@nd 500 (de hoogste tandzorg verzekering bij agis, als ik me niet vergis).
wo, 04/11/2012 - 13:10 Permalink
BJN

Zoals je misschien weet is er sinds 1-januari een vrij tarief in de tandheelkunde. Dat betekent dat de prijs van een beugel niet meer vast is. Je zal moeten kijken op internet waar je de beugel laat toepassen , en overleg ook met je tandarts. Pas na een eerste gesprek is een definitieve prijs af te spreken. Je krijgt vooraf een kostenbegroting.
Bel
Kijk goed vooraf welke voorwaarden je zelf hebt. Dan kun je beslissen of een praktijk aansluit bij jouw verwachtingen.
wo, 04/11/2012 - 19:46 Permalink