Hey iedereen!
Een paar dagen geleden brak ik snachts een stuk van mijn achterste tand, omdat ik snachts mijn tanden klemde. Dus ik werd wakker van pijn, een krak geluid, en een hoek die was afgebroken.
Dan ben ik naar de tandarts geweest, die heeft het gefixt.
Een paar jaar geleden liet ik mijn wijsheidstanden verwijderen, en toen is de miserie eigenlijk begonnen. Opeens kreeg ik tandsteen wat ik ervoor nooit heb gehad. Blijkbaar kruipt er nu ook moeilijk te verwijderen voedsel achter die achtertand, wat ik niet heb gemerkt, en er ontstond dus caries.
Ik vermelde ook mijn tandsteen aan onze tandarts, en die zei dat het niet echt tandsteen is, eerder een soort beginnende gaatjes van een tijdje geleden. Maar het doet pijn als ik erover poets, en het zijn gaatjes want aan 1 tand kan ik er kleine restjes eten (vb van rijstwafels) uithalen .
Dus ik wil echt graag andere meningen en ik denk eraan nog een andere tandarts op te zoeken (ik ben van oost vlaanderen). Maar ik weet niet welke tandartsen goed zijn en welke niet. Ik heb er al een gehad die echt veel teveel boorde wanneer het niet nodig was... En ik vertrouw niet zo snel tandartsen omdat ze geld moeten verdienen, dus denk ik altijd dat geld op de eerste plaats komt en niet mijn tanden. Omdat het in hun voordeel is om veel patienten te hebben. Daarom ben ik nogal wantrouwig.
Hier zijn foto's. (licht was geel, dus daarom ziet mijn huid en tanden geel)
toen hij was afgebroken:
en gefixt
je ziet dus die donkere vlekjes he... daar maak ik mij zorgen over, mijn tandarts blijkbaar niet... Ik hoop dat iemand hier me wat wijzer kan maken
Ohja, ik ben 25 jaar, eet geen snoep of junk food, veel rauwe groenten en fruit, ben vegetarier, eet dus wel eieren, ook eet ik veel noten, rijst, ik drink enkel water dus geen frisdranken ofzo...
Een paar dagen geleden brak ik snachts een stuk van mijn achterste tand, omdat ik snachts mijn tanden klemde. Dus ik werd wakker van pijn, een krak geluid, en een hoek die was afgebroken.
Dan ben ik naar de tandarts geweest, die heeft het gefixt.
Een paar jaar geleden liet ik mijn wijsheidstanden verwijderen, en toen is de miserie eigenlijk begonnen. Opeens kreeg ik tandsteen wat ik ervoor nooit heb gehad. Blijkbaar kruipt er nu ook moeilijk te verwijderen voedsel achter die achtertand, wat ik niet heb gemerkt, en er ontstond dus caries.
Ik vermelde ook mijn tandsteen aan onze tandarts, en die zei dat het niet echt tandsteen is, eerder een soort beginnende gaatjes van een tijdje geleden. Maar het doet pijn als ik erover poets, en het zijn gaatjes want aan 1 tand kan ik er kleine restjes eten (vb van rijstwafels) uithalen .
Dus ik wil echt graag andere meningen en ik denk eraan nog een andere tandarts op te zoeken (ik ben van oost vlaanderen). Maar ik weet niet welke tandartsen goed zijn en welke niet. Ik heb er al een gehad die echt veel teveel boorde wanneer het niet nodig was... En ik vertrouw niet zo snel tandartsen omdat ze geld moeten verdienen, dus denk ik altijd dat geld op de eerste plaats komt en niet mijn tanden. Omdat het in hun voordeel is om veel patienten te hebben. Daarom ben ik nogal wantrouwig.
Hier zijn foto's. (licht was geel, dus daarom ziet mijn huid en tanden geel)
toen hij was afgebroken:
en gefixt
je ziet dus die donkere vlekjes he... daar maak ik mij zorgen over, mijn tandarts blijkbaar niet... Ik hoop dat iemand hier me wat wijzer kan maken
Ohja, ik ben 25 jaar, eet geen snoep of junk food, veel rauwe groenten en fruit, ben vegetarier, eet dus wel eieren, ook eet ik veel noten, rijst, ik drink enkel water dus geen frisdranken ofzo...
Re: Tandsteen, tand gebroken enz
Het zijn eerder lidtekens van oude gaatjes.
Het lijkt op tandsteen, omdat dat er ook in zit.
Daarom is het gekleurd.
Wat jij nog niet weet, is waarom tandsteen er in gaat zitten.
Je moet je voorstellen: een beginnend gaatje is poreus.
Dan zie je alleen een witte plek als het wat droog is.
Speeksel dient niet allen voor de spijsvertering, maar ook voor de bescherming van je gebit.
Er zit ook kalk en eiwit in opgelost, dus dat kan in dit soort poreuze plekken binnendringen.
Of het goed blijft zitten, hangt van de eet- en drinkgewoontes af.
Meer dan 7 keer zoet en/of zuur per dag zorgt dat bactierien die kalk weer uit de poreuze plek kunnen halen.
Zoals je al zegt: je hebt gezonde gewoontes.
Dan kan het speeksel dus z'n werk doen.
En dan worden die kleine holletjes wel steeds donkerder, maar ook sterker.
Een tandarts die het nog even aankijkt, is slim bezig.
Overigens is tandsteen bij je ondertanden en bovenkiezen gewoon een bijwerking van de bescherming van je gebit.
Alles wat goed is, heeft ook een bijwerking.
Maar dat tandsteen kan eenvoudig weggehaald worden zonder je gebit in gevaar te brengen.
De tandarts die ik nu heb is wel een goede hoor. Hij legt me alles uit wat hij doet, zegt dat hij zo lang mogelijk iemands tanden wil behouden dus niks onnodig doet enzo..
met "zoet" bedoel je dan fruit? Ik eet wel veel fruit. Smorgens vooral dus geen 7 keer per dag, zuur ook niet denk ik, valt te zien welke voeding allemaal zuur is. Ik eet wel veel rijstwafels met pindakaas, ik denk dat die rijstwafels niet al te best zijn omdat dit vaak aan de tanden blijft plakken.
Dus ik ga nog wat onderzoeken hoe je je tanden het best gemineraliseerd kan houden enzo, via voeding. Want ik heb een tijd wel raw food geprobeerd, maar dat lukte dus niet, ben ik dan mee gestopt. Maar dat was allesinds niet zo goed voor mijn tanden.
Ik ben nu ook recent begonnen met "oil pulling". Schijnt heel goed te zijn, dus ik dacht: ik zal het eens proberen:)
Groetjes,
Ann
Niet spul uit de supermarkt.
Fruit is zuur, maar dat wordt vrij snel geneutraliseerd door speeksel.
Mensen die vertellen dat fruit slecht is, mankeren zelf ook wel wat.
Het is inderdaad een kunst om als vegetarier dingen binnen te krijgen die kalk aan je systeem toevoegen.
Maar koeien doen dat ook, dus het moet kunnen.
Je hebt gewoon genoeg kennis erover nodig, en het op een goede manier doen.
Verder ben ik al praktisch veganist meer dan 9 jaar en al mijn bloedwaarden zijn elk jaar perfect in orde (behalve vitamine D maar das bij mijn hele familie zo, en vele Belgen en mensen in deze landen).