rekening mondhygieniste

Author:
theo1954
Posted:
vr, 04/13/2012 - 16:46
Hallo,

Ik heb een rekening van mijn mondhygieniste gehad die bestaat uit een gedeelte A111(periodieke controle) en een gedeelte C214(gebitsreiniging uitgebreid)
Nu dacht ik dat een A111 door de tandarts wordt uitgevoerd.
Op een belletje naar de mondhygieniste werd door haar geantwoord dat ze dit zo moest factureren van de zorgverzekeraar.Klopt dit?
advies

Een mondhygiëniste kan inderdaad een A111 (periodieke controle) uitvoeren en declareren. Dat is toegestaan en de verzekeraars vergoeden dat ook vanuit de aanvullende tandheelkundige verzekering (CZ in eerste instantie niet, maar nu wel).

Mondhygiënisten controleren het gebit doorgaans ook op gaatjes (caviteiten), gezondheid van het tandvlees en/of andere onregelmatigheden. Dus in die zin voeren ze ook een periodieke controle uit. Toch zou ik u adviseren om ook minimaal eens per jaar bij een tandarts op controle te gaan.

Overigens lijkt me de reactie van uw mondhygiëniste dat ze een A111 moet declareren van de zorgverzekeraar onjuist. De mondhygiëniste kan besluiten een periodieke controle uit te voeren en een A111 te declareren. Daar komt zeker geen dwang bij van de zorgverzekeraar. Het is dus geen moeten.
za, 04/14/2012 - 14:00 Permalink
Lieneke

Hmm..misschien bedoelt ze dat we helderheid moeten geven aan de verzekering en dus ook op rekening duidelijk moeten maken dat we weldegelijk controles uitvoeren. Als ze dit door krijgen, dan zal dit waarschijnlijk concequenties hebben voor bepaalde vergoedingen.
zo, 04/15/2012 - 12:32 Permalink