Terugtrekkend tandvlees door electrisch poetsen?

Author:
brigitte!
Posted:
ma, 04/16/2012 - 08:11
Ik heb last van paradontitis, wat voor de meeste tanden en kiezen net op tijd door de nieuwe tandarts is onderkend, waarna het nu door een aantal intensieve behandelingen door de mondhygiëniste onder controle is gebracht. Alleen achterin heb ik nog zware problemen (holte van 10), maar een eventuele doorverwijzing naar de paradontoloog heeft pas zin als ik ben uitgebeugeld.

In verband met de beugel ben ik weer electrisch gaan poetsen met een Oral-B tandenborstel. Standje intensief, want een beugel is lastig schoon te houden. Na twee weken 2x daags 3 minuten poetsen, zag ik bij twee tanden in het tandvlees een driehoekje verschijnen, alsof het tandvlees zich een beetje had teruggetrokken. Bij een hoektand heb ik al jaren een blootliggende tandhals, wat door mijn vorige tandarts werd omschreven als het gevolg van te hard poetsen.

Ik ben direct gestopt met de intensieve stand. De tandenborstel geeft nooit aan dat ik te hard poets, kan het door te vaak poetsen zijn gebeurd? Volgens mij is het nu alweer bijna weg, maar met mijn paradontitis-geschiedenis vind ik het toch een beetje eng.