Ik heb een jaar geleden, na veel ellende bij een vorige tandarts, bij mijn nieuwe tandarts een brug gekregen. Twee kiezen rechtboven zijn eruit. De hoektand is pijler evenals de ena laatste kies. Maar nu, ik dacht meteen o nee, niet weer problemen.......... Ik had wat pijn op mijn tand en tandvlees, kon niet helemaal pijlen welke tand, maar ja, er zit niets meer onder de brug natuurlijk dus dat kon het niet zijn. Na drie dagen voel ik vanochtend hoger boven mijn hoektand (de pijler dus): een dikke bult. Heb ik nu een wortelontsteking? o help, ik zie het helemaal niet zitten. Moet de brug er dan af? en kan die tand dan nog wel als pijler dienen? Alle reacties zijn zeer welkom.
ps. het is nu zaterdag, heb drie dagen last, vanochtend het bultje ontdekt. Moet ik in zo'n geval de weekendtandarts bellen (heb weinig pijn) of kan ik gewoon wachten tot maandag, vroeg genoeg?
ps. het is nu zaterdag, heb drie dagen last, vanochtend het bultje ontdekt. Moet ik in zo'n geval de weekendtandarts bellen (heb weinig pijn) of kan ik gewoon wachten tot maandag, vroeg genoeg?
Re: Bult en brug, wat nu?
Maar het is daar maar net wie je treft wat bepaalt of de behandeling helpt.
Meestal wordt er antibiotica voorgeschreven, tegen de ergste last.
Antibiotica komen alleen helemaal niet op de plek waar het probleem vandaan komt: in de wortel.
Dus als je niet teveel last hebt, zou je het beste maandag kunnen bellen.
Doorgaans is het voldoende om een klein gaatje in de kroon te maken om een wortelkanaalbehandeling te doen.
Een hoektand is vrij sterk en dik, dus die is hoogstwaarschijnlijk nog wel geschikt als steun voor de brug.
Zeker als er ook een wortelstift in het kanaal wordt gedaan na de wortelkanaalbehandeling.
Als je mazzel hebt, tref je in de weekenddienst een collega die dit soort problemen vaker heeft opgelost.
Deze tandarts heb ik volledig vertrouwen in zijn kunnen. Ik had nog een antibioticakuur liggen (ja hoe kan het......) ben er maar mee begonnen voor alle zekerheid. Ga maandag meteen bellen. Dank je en ik zal het meenemen of zijn gedachten ook zo lopen, over het kleine gaatje in de kroon en de stift. Blijft de hoektand dan wel net zo sterk als nu eigenlijk, als hij zenuwloos is?
Nogmaals bedankt!
Maar meestal wel.
Veel sterkte.
dank nogmaals voor je snelle reactie. Zag net je woonomgeving, dezelfde als de mijne. Groetjes uit Apeldoorn.
Doe 'm de groeten, mijn collega.