Wat mag je allemaal met implantaten?

Author:
kneusje
Posted:
za, 04/28/2012 - 00:06
Beste mensen,

Een kennis van mij heeft sinds een half jaar een implantaat. We vroegen ons pasgeleden af
wat je nu eigenlijk wel en niet kan doen met een implantaat.
Er is mij verteld dat je absoluut niet mag roken, want dat is heel slecht voor het implantaat.
Maar wat mag en kan je nog meer niet doen als je een implantaat hebt? Mag je alcohol drinken?
En mag je (hard)drugs gebruiken als je een implantaat hebt?

Groetjes!
Workie

Beste mensen,

Een kennis van mij heeft sinds een half jaar een implantaat. We vroegen ons pasgeleden af
wat je nu eigenlijk wel en niet kan doen met een implantaat.
Er is mij verteld dat je absoluut niet mag roken, want dat is heel slecht voor het implantaat.
Maar wat mag en kan je nog meer niet doen als je een implantaat hebt? Mag je alcohol drinken?
En mag je (hard)drugs gebruiken als je een implantaat hebt?

Groetjes!
(hard)drugs ia een aanslag op je lichaam dus ook op je gebit. Een implantaat moet je 'vertroetelen' oftewel nog beter verzorgen dan je eigen tanden aangezien een implantaat nou eenmaal lastiger te verwijderen is dan een eigen tand of kies. Drank gebruik is algemeen geaccepteerd maar mag je van mij best wel in het rijtje van (hard)drugs zetten. Als je net te veel van dit gebruikt wil je het tanden poetsen en dergelijke nog wel eens overslaan en dat kan grote gevolgen hebben. En veel harddrugs is bij een kleine hoeveelheid al een aanslag op je gebit. Denk bv aan speedgebruikers die als neven effect nogal gaan malen met de kaken en je gebit onnodig gaan belasten.

Ikzelf werk op een tandtechnisch laboratorium waar we veel voor het CBT werken en daar zitten ook veel (ex) drank en drugsverslaafden bij en zie bijna dagelijks wat drank en drugs met je gebit kan doen. Ikzelf hou ook wel van een drankje op zijn tijd maar kijk ermee uit. Overigens zijn de meeste patiënten van het CBT vaak angstige patiënten of hebben ze een hele andere aandoening waardoor ze niet bij een gewone tandarts niet terecht kunnen. Wil namelijk niet de indruk wekken dat als iemand doorgestuurd word door dit forum als een drank of drugsverslaafde word gezien. Hoewel ik dit dagelijks zie zie ik toch meer normale mensen die gewoon extra aandacht nodig hebben wat een gewone tandarts niet kan bieden en die zitten dan echt niet aan de drugs ofzo.

Dus als antwoord op je vraag alcohol ok maar met mate, (hard)drugs nee ik zou het niet doen en sla de controles van de tandarts nooit over en ga regelmatig naar een mondhygiëniste. Zo houd je lang plezier van je gebit en implantaat. en heb je geen implantaat en je houd je hieraan en iedereen zou dit doen dan ga ik wel ander werk zoeken.
za, 04/28/2012 - 03:55 Permalink
kneusje

Heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Mijn vriend drinkt regelmatig alcohol, maar hij vergeet nooit zijn tanden en implantaat
te poetsen. Dat is in ieder geval wel positief. Ook rookt hij niet. Maar hij gebruikt helaas heel af
en toe drugs, maar hij gaat daarvan niet met zijn tanden malen. Is het dan nog steeds slecht voor het
implantaat? Het zou daardoor toch niet zomaar afgestoten kunnen worden of iets dergelijks?
En hij draagt overdags en 's nachts ook een soort bitje (clear over), waardoor het knarsentanden lijkt mij niet voor
schade kan zorgen.

Groetjes
za, 04/28/2012 - 21:18 Permalink