Ik heb hier al eerder een topic geopend.
Zelfs een foto geplaatst.
Het gaat erover dat ik mijn hele leven al lijd onder mijn gebit en kaak.
Ik heb een kaakafwijking waar nooit wat aan gedaan is.
Een verkeerde ortho vond op jongere leeftijd geen beugel nodig, "het zou vanzelf wel recht komen na 4 tanden te hebben getrokken"
In het begin (zo rond mijn 30-ste) waren mijn tanden nog niet zo absurt scheef gaan staan.
Na mijn 35-ste begon het toch echt steeds meer te draaien.
Ik ging me er meer aan storen.
Ongeveer 2 jaar geleden heb ik toen proberen een beugel vergoed te krijgen via de soos omdat ik het niet kan betalen.
Afgewezen.
Ik kon nog eten dus dan wordt het gewoonweg niet vergoed omdat er "geen noodzaak" is.
Nu sinds kort ga ik pijn krijgen met eten en het draaien gaat gewoon door.
Per dag ben ik minimaal 1 uur bezig met de verzorging van mijn tanden omdat ik het gezond wil houden.
Het is een immens werk scheve tanden schoon te houden.
De tandarts vertelde mij laatst geen doorverwijzing te kunnen geven voor noodzaak naar een ortho "omdat dit boven zijn pet gaat".
Hij gaat over gaatjes vullen.
Al met al word ik steeds depressiever: behalve pijn met eten durf ik niet meer voluit te lachen.
Komt bij kijken dat iedereen van mijn leeftijd tegenwoordig wel in de beugels zit.
Tegenwoordig word je met een scheef gebit op je 43-ste raar aangekeken.
Behalve dat ik mijn heel leven te horen heb gekregen dat ik lelijk ben verslechterd de zaak dus alleen maar, ik zie het leven steeds minder zitten.
De verzekering zal in mijn geval waarschijnlijk altijd voor de goedkoopste weg kiezen: een kunstgebit :smt010
Wie heeft tips voor mij?
Mijn leven is hierdoor een hel geworden!
:smt010 :smt010
Zelfs een foto geplaatst.
Het gaat erover dat ik mijn hele leven al lijd onder mijn gebit en kaak.
Ik heb een kaakafwijking waar nooit wat aan gedaan is.
Een verkeerde ortho vond op jongere leeftijd geen beugel nodig, "het zou vanzelf wel recht komen na 4 tanden te hebben getrokken"
In het begin (zo rond mijn 30-ste) waren mijn tanden nog niet zo absurt scheef gaan staan.
Na mijn 35-ste begon het toch echt steeds meer te draaien.
Ik ging me er meer aan storen.
Ongeveer 2 jaar geleden heb ik toen proberen een beugel vergoed te krijgen via de soos omdat ik het niet kan betalen.
Afgewezen.
Ik kon nog eten dus dan wordt het gewoonweg niet vergoed omdat er "geen noodzaak" is.
Nu sinds kort ga ik pijn krijgen met eten en het draaien gaat gewoon door.
Per dag ben ik minimaal 1 uur bezig met de verzorging van mijn tanden omdat ik het gezond wil houden.
Het is een immens werk scheve tanden schoon te houden.
De tandarts vertelde mij laatst geen doorverwijzing te kunnen geven voor noodzaak naar een ortho "omdat dit boven zijn pet gaat".
Hij gaat over gaatjes vullen.
Al met al word ik steeds depressiever: behalve pijn met eten durf ik niet meer voluit te lachen.
Komt bij kijken dat iedereen van mijn leeftijd tegenwoordig wel in de beugels zit.
Tegenwoordig word je met een scheef gebit op je 43-ste raar aangekeken.
Behalve dat ik mijn heel leven te horen heb gekregen dat ik lelijk ben verslechterd de zaak dus alleen maar, ik zie het leven steeds minder zitten.
De verzekering zal in mijn geval waarschijnlijk altijd voor de goedkoopste weg kiezen: een kunstgebit :smt010
Wie heeft tips voor mij?
Mijn leven is hierdoor een hel geworden!
:smt010 :smt010
Re: HELP! Ik durf niet meer te lachen!
Zelfs als het niet waar is.
Zo kun je iemands leven programmeren.
Zo kan één juf van de lagere school iemands carriëre bepalen door steeds te roepen dat er niets van haar deugt.
Of een orthopeed van iemand een 'rugpatient' maken door te menen dat hij een zwakke rug heeft.
Uit jouw verhaal blijkt een zekere overtuiging.
En daar sta je helemaal achter, zo te lezen.
Helaas heb ikzelf ook de ervaring met het jezelf lelijk vinden, inclusief een rare kaak.
Dus ik begrijp hoe je je kunt voelen.
Maar wat ik een beetje merk in jouw verhalen hier op het forum: je bent erg afhankelijk van anderen.
Zelf maak je niet de dienst uit.
Dan zul je altijd afhankelijk zijn van andermans oordeel.
Zelf heb ik gewoon de keus gemaakt om mijn eigen oordeel te hebben.
Dat doen de meeste mensen toch al, merk ik, dus dat is 'gewoon'.
Ik ben me een jaar of 15 geleden anders persoonlijk gaan ontwikkelen.
Met andere keuzes in het leven.
En dan gebeurt er daadwerkelijk wat in je leven: je draait het bij.
Alleen maar door anders over dingen te gaan denken!
Je omgeving verandert, inclusief de mensen om je heen.
Je toekomst wordt bepaald door de mensen met wie je dagelijks omgaat, plus de dingen die je leest.
En beide mag je helemaal zelf uitkiezen.
Als je durft.
En dan wordt je minder afhankelijk van artsen, werkgevers, sociale diensten.
Dan wordt je zelf meer waard.
En dan zul je ook zien dat anderen je gaan helpen!
Want je kiest de mensen om je heen, maar je doet het nooit alleen.
Erg fijn dat er professionele mensen reageren ook!
Ik ga zeker terug naar mijn huisarts.
In eerste instantie ben ik al naar mijn huisarts geweest maar die zei dat ik het bij mijn tandarts neer moet leggen omdat hij over tanden gaat.
Dat heb ik dus gedaan maar de tandarts helpt mij niet verder ondanks dat ik dus pijn krijg nu.
Ik had eerlijk gezegd nooit verwacht als je netjes elk half jaar naar de tandarts gaat en zelden een gaatje hebt, in dit geval met pijn naar huis wordt gestuurd :o
Ik ben erg afhankelijk van anderen wordt hier gezegd.
Hoe bedoel je dat precies?
Natuurlijk wil ik graag niet meer horen dat ik lelijk ben en ik probeer het pshychisch draagbaar te maken voor mezelf. Op die manier niet meer afhankelijk te zijn. Maar wat is afhankelijk dan eigenlijk al helemaal? Iedereen wil een beetje posietief benaderd worden en niet alleen maar lelijk naar zijn hoofd krijgen toch? Een mens is een sociaal dier.
Ik zie het verband niet met afhankelijk zijn eerlijk gezegd.
Bedoel je dat je jezelf moet harden tegen rot opmerkingen?
Dan de finaniele kant, hoe kan ik daar onafhankelijk in zijn?
Ik ben juist erg afhankelijk van een eventuele vergoeding helaas.
Hier zijn genoeg mensen geweest die je sinds 2009 verteld hebben dat er niet veel mis is met je profiel op de foto.
Dat zal wel genoeg positiefs zijn.
Anders: laat inderdaad de huisarts eens uitzoeken wat een drie sporen anamnese is.
En een Centrum Byzondere Tandheelkunde kan denk ik wel meer voor je doen, zeker als je klachten hebt.
mijn tandarts zegt dat het driesporen onderzoek geen nut heeft en ook geen centrum voor bijzondere tandheelkunde, ook dan zou ik geen vergoeding krijgen en hetzelfde te horen krijgen wat hij zegt... :smt009
En soms pijn bij het kauwen... hij zegt dat dat normaal is... :o
Gaan we weer...
nieuwe afspraak met de huisarts waar ik mijn problematiek uiteen zet.
Kwa uiterlijk wat kaak/kin betreft voel ik mij ook nog steeds zeer onprettig, ook dat wordt aangekaart.
Dan denk ik zelf nog aan een second opinion.
Verder is het zaak niet weg te zakken in een depressie door dit alles wat mijn hele leven al speelt.
Mijn scheve kaak/tandverzorging kost ruim een uur per dag (hoe hou ik het vol.. :smt017 )
Dank voor degene die dit heeft willen lezen.
Als de huistandarts vind dat het niet nodig is, maar de klant wel, dan lijkt het me handig om toch maar een verwijzing te doen.
Alleen al omdat je anders later als tandarts een klacht kan krijgen wegens het belemmeren van iemands welzijn.
(Of zoiets).
En ik vind het oordeel van een speciaal team zwaarder wegen dan van één tandarts.
Maar de huisarts mag je ook verwijzen hoor.
Succes!