Tandarts zou sealen nu heb ik een vulling, ik wist van niets

Author:
txgrl
Posted:
wo, 05/09/2012 - 09:48
Hallo,

Mijn vorige tandarts was niet de beste. Sinds een jaar zit ik bij een nieuwe tandarts die ik wel volledig vertrouw.

Gisteren was ik daar voor controle. Toen vertelde ze mij dat mijn vulling linksboven vervangen moet worden, hij is niet meer goed.

Ik heb echter nog nooit een gaatje gehad. Ik wist niet dat ik een vulling had.

Ongeveer 2 jaar geleden heb ik een aantal kiezen links laten sealen (op mijn verzoek) door mijn oude tandarts. Schijnbaar heeft hij die specifieke kies dus niet gesealed maar gevuld.

Wat moet ik me hier bij voorstellen? Is het normaal dat dit gebeurd zonder overleg? Wat voor soort vulling is dit en zal het vervangen pijn doen?

Ik ben best wel verbijsterd dat ik blijkbaar een behandeling heb gehad waar ik niets vanaf weet.
txgrl

Voor jou is mijn reactie wellicht over de top.

Voor iemand zoals ik, die extreem bang is voor de tandarts is dit echter wel een belangrijke vraag.

Ik wil graag weten wat er voor behandelingen worden uitgevoerd. Als mijn (nu dan ex) tandarts dit soort dingen niet meld of overlegd vind ik dat niet bevorderlijk voor onze vertrouwensrelatie.

Wat ik graag wil weten is:
A. Als ik vraag om een sealing waarom krijg ik dan een vulling?
B. Waarom is deze vulling na 2 jaar al aan vervanging toe?
C. Zal het vervangen pijnlijk zijn?
wo, 05/09/2012 - 16:42 Permalink
TechniekerJeetje

Heeft de tandarts geboord voor het aanbrengen van de sealing/vulling? Zo ja-> vulling, zo nee-> sealing. Als dit met composiet is gedaan, nou, dan kun je het een vulling noemen, die weer niet betekend dat je kies gevuld is.....

Ik kan even niet snappen waarom dit voor iemand die extreem bang is voor de tandarts wel van belang is... Bedoel, hij zit er al twee jaar in! Of krijg je met terugwerkende kracht last angstaanvallen of iets dergelijks?
Ook je argument dat zoiets niet bevordelijk is voor de vertrouwensrelatie gaat in deze niet op... Het is inmiddels al je ex tandarts.

Als je toen niks gevoeld hebt, dan ga je nu ook niets voelen. Ook kun je hierbij zeggen dat als je toen niets gevoeld hebt, de tandarts niet geboort heeft, dus ook niet gevuld, maar gesealed heeft. Tenzij je verdoving gehad hebt, wat je dan wel weer gemerkt zou hebben trouwens....

Best een krom verhaal zo eigenlijk...

Strekking is eigenlijk dat ik wil zeggen dat je je (te) druk maakt om niks....
wo, 05/09/2012 - 22:21 Permalink
mecánico para …

Voor jou is mijn reactie wellicht over de top.

Voor iemand zoals ik, die extreem bang is voor de tandarts is dit echter wel een belangrijke vraag.

Ik wil graag weten wat er voor behandelingen worden uitgevoerd. Als mijn (nu dan ex) tandarts dit soort dingen niet meld of overlegd vind ik dat niet bevorderlijk voor onze vertrouwensrelatie.

Wat ik graag wil weten is:
A. Als ik vraag om een sealing waarom krijg ik dan een vulling?
B. Waarom is deze vulling na 2 jaar al aan vervanging toe?
C. Zal het vervangen pijnlijk zijn?

A jij vraagt niet om een sealant, jij wilt de fissuur verzegelt hebben. het materiaal wordt pas bepaald als de keis beslepen is. en of dat dan sealant of composiet is is voor de behandeling weinig belangrijk
B omdat ie blijkbaar niet goed zat. kan ik wel zeggen wat ik dan denk, maar als mijn vullingen na 7 jaar gewoon nog zitten en die bij die vorige tandarts van je niet... ben ik dan de norm? conclusie: er is iets niet optimaal gegaan.
C dat weet je pas als ze bezig zijn

en ja, ik mag een reactie van verbijstering over de top vinden. en dat heeft niets met angst te maken van een patient, maar eerdre met het woordgebruik. Ik zou het vreemd vinden of apart.
do, 05/10/2012 - 12:52 Permalink