nieuw gebit of niet?

Author:
justroxy
Posted:
ma, 05/07/2012 - 22:51
hai allemaal,

ik ben een jongedame van 23 jaar en heb 6 jaar geleden problemen gekregen met mijn gebit, ik werd ziek en kreeg veel medicatie, moest veel overgeven en kon vaak moeilijk mn bed uit komen en verzorgde mijzelf (en mijn gebit) hierdoor slecht.
ik ben vervolgens naar de tandarts gegaan met de gedachten alles zal er wel uit moeten want mijn hele bovengebit zaten vol met gaten, geen zwarte plekken ofzo maar echt missende stukken tegen mn tandvlees.
de tandarts verraste mij door te zeggen dat hij het kon oplossen met enkel alleen vullingen e.d. en een aantal kiezen moesten eruit.
ik was hier ontzettend blij mij en in 4 afspraken heeft de tandarts mijn hele gebit weer toonbaar gemaakt, wat was ik blij en trots.

maar nu is het geval, dat mijn gebit wel erg "verzwakt" lijkt, hoe goed ik ook poets en spoel en flos, elke 3 maanden kan ik terug naar de tandarts met gaatjes, pijn, ontstekingen, aften,verdikt kaakbot en dergelijke. en niet alleen is dit heel vervelend (want de tandarts is natuurlijk geen hobby), maar ook betaal ik hier ontzettend veel voor alles bij elkaar opgeteld. en ik begin nu te merken dat ik bang begin te worden voor de tandarts, telkens als ik erheen ga moet ik terug voor een aantal behandelingen. die gedachten staat me steeds meer tegen. ik heb momenteel steeds nachtmerries dat mn tanden eruit vallen enzo, en word erg onzeker.

ik zit dus ontzettend te denken om alles eruit te laten halen en een "nieuw" gebit te nemen, ik wil absoluut geen uitneembaar gebit , maar ik zie zo langer doorgaan ook niet zitten.
uiteindelijk zal een "nieuw gebit" al snel goedkoper zijn dan de kosten die ik nu jaarlijks heb, maar nu vraag ik me af, is dit mogelijk? om alles te trekken voor een nieuw gebit? wat is de snelste , beste en goedkoopste optie?
ik ben niet aanvullend verzekerd , maar heb wel wat spaargeld. wat is mijn beste optie???
ik wil ook niet lang zonder tanden lopen natuurlijk, na het trekken. ik zag die klikgebit in 1 dag reclames is dat reeel en mogelijk?

bedankt alvast!
groetjes
toothje

Gezien de problemen die je met een gebit kunt krijgen, en dan denk ik vooral aan het slinken van het kaakbot, zou ik als het even kan een kunstgebit op zo'n jonge leeftijd vermijden. Misschien kun je een betere poetstechniek of iets dergelijks leren waardoor je minder vaak gaatjes en andere problemen krijgt? Ben je wel eens bij een mondhygieniste geweest?
Ik zou eens in gesprek gaan met je tandarts over wat je hier zegt en kijken of jullie samen nog een aantal maatregelen kunnen bedenken die de problemen die je nu steeds met je gebit krijgt te beperken.
ma, 05/14/2012 - 11:36 Permalink
justroxy

bedankt voor je reactie.
ik dacht juist dat als ik nu een "kunstgebit" zou nemen, mijn kaakbot nog in goede staat zou zijn. en als mn gebit slechter zou worden er misschien extremere maatregelen nodig zouden zijn. maar ik zal eerst eens in overleg gaan met mijn tandarts.

bedankt,
za, 05/19/2012 - 19:18 Permalink