tand eruit en nu?

Author:
thomson1
Posted:
ma, 05/14/2012 - 21:35
Bij mij is een poosje geleden ernstige paradontitis geconstateerd. Nu zijn er vorige week twee kiezen getrokken die niet meer te redden zijn. Morgen gaan er weer twee uit. De kiezen die vorige week getrokken zijn zaten niet in het zicht en één van de twee kiezen van morgen ook niet. Maar er is één kies die wel in het zicht is als ik lach. Het is de bedoeling dat er een ets-brug op komt, maar dat kan pas over twee maanden ofzo. Is er een manier om in die twee maanden het gat op te vullen, zodat ik niet met een gat in mijn gebit loop dat iedereen ziet als ik lach? Ik ben een vrouw die er altijd verzorgd uit wil zien en ik zie hier dus heel erg tegenop.
Romy32

Een plaatje, oftewel partiële prothese, kan een tussenoplossing zijn:
http://www.smileclinic.nl/cms/wp-content/uploads/2011/05/plaatprothese.jpg

Weet je trouwens zeker dat je een etsbrug krijgt?
Zo'n brug wordt namelijk meestal niet gebruikt voor het vervangen van een kies, eerder voor het front.
di, 05/15/2012 - 22:11 Permalink
thomson1

Hallo,
Ik had vanmiddag ook al een antwoord geplaatst, maar ik weet niet waar die gebleven is.
Het is als volgt opgelost. De kies wordt over een paar weken getrokken op een donderdagmiddag en ik kan dan maandags terugkomen en dan wordt de kies er als het ware weer tussen geplakt met draadjes ofzo. Dit moet dan blijven zitten totdat de brug erin komt.
Ik weet zeker dat het een etsbrug wordt want daar heb ik een prijsopgave van liggen. Het gaat om de voorste bovenste kies. Kan dat niet met een etsbrug? Wat zou dan de beste oplossing zijn?
zo, 05/20/2012 - 20:52 Permalink
Romy32

Kan dat niet met een etsbrug?

Kan op zich wel, je tandarts gaat het immers doen.
Maar meestal wordt bij kiezen niet voor een etsbrug gekozen, omdat je die bij het kauwen natuurlijk behoorlijk belast.
Een gewone brug is steviger, maar daarvoor moeten de 'buurkiezen' (of tanden) worden afgeslepen.
Als die nog gaaf zijn, is dat natuurlijk best zonde. Misschien kiest jouw tandarts daarom voor een etsbrug. Daarvoor hoeft nauwelijks geslepen te worden.
zo, 05/20/2012 - 21:45 Permalink