Opbeetplaat

Author:
tokkietrut
Posted:
di, 05/22/2012 - 16:55
Beste allemaal,

Ik heb een aantal vragen over een opbeetplaat.

Ik heb sinds acht jaar een opbeetplaat/knarsplaat/splint? Het is een kunststoffen plaatje dat mijn volledige bovengebit omsluit tegen het knarsen (voor 's nachts). Nu na 8 jaar begint hij erg te slijten en zitten er gaten in de plaat bij de hoektand en de achterste kies. Omdat ik verhuisd ben naar een andere stad, zit ik nu bij een andere tandarts. Ik kreeg vorige week mijn nieuwe opbeetplaat en naar mijn mening is de kwaliteit een stuk minder. Daarom heb ik een paar vragen en hoop ik dat iemand ze kan beantwoorden.

1) Het materiaal van mijn oude plaat is dik, stevig kunststof. Het materiaal van de nieuwe knarsplaat is een stuk dunner, minder stevig en het voelt aan of de kwaliteit van het materiaal een stuk minder goed is. Ik dacht altijd dat bij elk tandtechnisch laboratorium hetzelfde materiaal werd gebruikt, maar dit is schijnbaar niet zo. Dus mijn vraag is of dunner materiaal ook per definitie minder goed materiaal is of hoeft dit niet perse?

2)Mijn oude plaat zit volledig over mijn gehele bovengebit. Toen ik de nieuwe knarsplaat kreeg zag ik dat de helft van de achterse kies (van de plaat) er af was gezaagd. Dus hij beschermd niet mijn gehele bovengebit. Is dit normaal? Hier bedoel ik mee: moet een knarsplaat over je gehele bovengebit zitten, of word dit bij elk tandtechnisch laboratorium anders gedaan?

3) Mijn vorige twee knarsplaten (bij dezelfde tandarts/tandtechnisch lab) zaten in 1 keer goed, hoefde niks aan gedaan worden. De nieuwe plaat paste niet, maar hij werd toch over mijn tanden gedrukt. Vervolgens kreeg ik hem niet uit en heeft de tandarts assistente zo'n 5 min. er op moeten slaan om hem los te krijgen. Om hem passend te maken heeft ze een stuk van de knarsplaat afgezaagd, waardoor de bescherming voor de laatste kies helemaal weg is.
Daarna paste hij nog steeds niet. Als laatste heeft ze in het midden bij de voortanden, hier knars ik niet op, een gaatje geboord. Nu hij past hij wel.

4) Mijn oude knarsplaat is overal heel netjes afgewerkt, er zitten nergens scherpe randjes. BIj de nieuwe is het een heel ander verhaal, slecht afgewerkt en overal draadjes en scherpe randjes.

Conclusie: een wereld van verschil tussen de twee knarsplaten.

Alvast bedankt voor het antwoorden.

Groetjes!
TechniekerJeetje

Hey! En welkom,

1. Het kan zijn dat je oude plaat van kunsthars gemaakt is en de nieuwe van een dieptrekplaatje. In dat geval is je oude plaat idd van betere kwaliteit. Ik bedoel hier mee dat de levensduur langer is. De symptomen worden bij beide platen (bijna) hetzelfde bestreden.

2. Dat de achterste kies niet meedoet met de plaat is niet erg. Doordat er tussen de andere kiezen wel een plaat zit raken de kiezen elkaar niet. Geen probleem dus.

3. In principe mag er wel wat bijgewerkt worden, maar zoals jij beschrijft heb ik er wel mijn bedenkingen wel bij.

4. Als je een dieptrekplaatje hebt, passen de omschrijvingen die je geeft wel bij de materiaalsoort. Een kunsthars plaatje is veel netter af te werken.

Misschien toch even je tandarts je probleem voorleggen. Ik krijg een beetje een bijsmaak van het door jou omschreven geheel.

Succes!
di, 05/22/2012 - 23:02 Permalink
tokkietrut

Hallo!

Bedankt voor de snelle en duidelijke antwoorden.

Alleen vraag ik me nog af of een knarsplaat officieel zo gemaakt wordt, dat de plaat het hele bovengebit beschermt?
Of dat het toch bij elk tandtechnisch lab anders wordt gedaan en dat er dus een stuk van de achterste kies kan missen?
ALs dat het eerste het geval is, kan ik dan concluderen dat er hier iets fout gegaan is bij of wel het maken van de afdruk of wel bij het tandtechnisch lab?

Alvast bedankt voor het antwoorden.

Groetjes!
wo, 05/23/2012 - 20:40 Permalink